Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Kleur naar ZW/W of direct naar zw/w?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Kleur naar ZW/W of direct naar zw/w?

    Hoi,

    Gezien mijn historisch fotoverleden ben ik een liefhebber van zwart/wit foto's. Nu is het perfect mogelijk om via de instellingen van mijn CANON 400D dadelijk een foto in monochroom (zijnde zw/w) te nemen.

    Toch stel ik me de vraag of er verschil is tussen een foto genomen in kleur en via de nodige filters via PS Elements 5 naar zw/w gebracht en een foto dadelijk genomen in zw/w.
    Ter info: Ik neem het gros van mijn foto's eveneens in RAW formaat. Het gebeurd al eens dat ik achteraf ondervind dat een bepaalde foto beter tot zijn recht komt in het monochrome in plaats van kleur en mezelf het verwijt maak van: had je dat nu beter van tevoren kunnen zien.

    Met andere woorden: Beter dadelijk in zw/w te trekken of maakt het niet uit?

    Groetjes,
    [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

  • #2
    Re: Van Kleur naar ZW/W of direct naar zw/w?

    Van kleur naar zw is altijd mogelijk, omgekeerd niet... dus trek altijd in kleur ook al heb je een zw foto in gedachte.

    Post processing in PS geeft je trouwens vaak meer vrijheid dan het werken met filters en het direct fotograferen in zw.
    Ricoh Caplio GX100

    http://www.flickr.com/photos/koenhufkens

    Comment


    • #3
      Re: Van Kleur naar ZW/W of direct naar zw/w?

      http://www.adobe.com/digitalimag/pdf...conversion.pdf
      Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

      Comment


      • #4
        Re: Van Kleur naar ZW/W of direct naar zw/w?

        Ik neem de meeste van mijn foto's in zwart/wit (inclusief softwarematige filter)
        (Nikon D80 of D300 - RAW formaat)

        Hiermee kan je 3 kanten uit :
        - zwart/wit vanaf zwart-wit via Capture NX (met eventuele aanpassingen in NX)
        - zwart/wit vanaf kleur via Capture One
        - kleur via Capture One
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Van Kleur naar ZW/W of direct naar zw/w?

          Verschillende zwart/wit films gaven verschillende resultaten. In je camera heb je maar 1 mogelijkheid. Als je die goed vind, niet langer zoeken en deze blijven gebruiken. ALs je wil weten of er meer mogelijk is, kun je beter eerst foto's maken in kleur, en later omzetten naar zwart/wit.

          In een goed beeldbewerkingsprogramms (Bijvoorbeeld Photoshop, Lightroom, Paint SHop Pro of The gimp) kun je de informatie van de verschillende kleurkanalen gebruiken om je eindresultaat te beinvloeden.

          Zelf kies ik ervoor om eerst in kleur te fotograferen, en dan om te zetten naar zwartwit.
          Photoshop en The Gimp voor beginners

          Comment

          Working...
          X