Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Capture NX naar verdere fotobewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Capture NX naar verdere fotobewerking

    Iemand ondervinding met het volgende:
    foto wordt bewerkt in Capture NX (belichting en kleuraanpassingen) en nadien veder bewerkt via fotobewerkingsprogramma (photoshop Element 6).
    Ik stel vast dat de basisversie (RAW/NEF - voor verwerking met NX) genomen wordt en niet de bewerkte NX versie.
    Ik heb via PSE navraag gedaan over het fenomeen en hiervoor een nieuwe plugin teogestuurd gekregen.
    Probleem bleef bestaan.
    Nadien contact opgenomen met Nikon. Deze melden mij dat de bewerkte NEF versie niet genomen kan worden tenzij die eerst opgeslagen wordt in een TIFF versie.
    Wie heeft ervaring in het werken met capture NX en kan het probleem omzeilen ?
    Nikon D70S met kitlens 18-70.

  • #2
    Re: Van Capture NX naar verdere fotobewerking

    Ik zie niet echt een probleem : opslaan als TIFF is zowieso (imo) altijd de beste oplossing
    Zo blijven jouw NEF's ook 'onbeschadigd' (originele versies)
    Met de meeste andere RAW-convertors heb je trouwens geen andere keuze

    Vroeger (NC) kon je dit idd omzeilen met een plug-in, maar ik denk dat dit sinds NX niet meer mogelijk is
    Last edited by mexicano; 20 februari 2008, 13:20.
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: Van Capture NX naar verdere fotobewerking

      Capture NX past niet echt de originele NEF-file aan, maar bewaart alle bewerkingen apart. Enkel Nikon's programma's herkennen die veranderingen en tonen die. Photoshop zal dus steeds de originele NEF tonen. Meer nog: photoshop herkent ook de instellingen voor sharpening, noise reduction,... niet (daar waar Capture NX die instellingen automatisch toont). Oplossing is inderdaad om via TIFF of JPEG te gaan.

      Comment


      • #4
        Re: Van Capture NX naar verdere fotobewerking

        Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
        Capture NX past niet echt de originele NEF-file aan
        Maar wel tijd en datum, en dat bedoelde ik dus...
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Van Capture NX naar verdere fotobewerking

          Mensen, bedankt voor jullie inbreng.
          Mijn schrik bestond (en bestaat nog een beetje) uit het feit dat ik de ruwe (RAW/NEF) foto door omzetting in TIFF kwijt ben en nadien veel info zal verliezen.
          Het is blijkbaar fout dit te denken gezien TIFF bijna (maar toch iets lager) qua behoud beeldinformatie staat dan RAW. Anders gezegd TIFF heeft bijna hetzelfde behoud van info tov van RAW/NEF ? Ja ?
          Nikon D70S met kitlens 18-70.

          Comment


          • #6
            Re: Van Capture NX naar verdere fotobewerking

            Oorspronkelijk geplaatst door canon011 Bekijk bericht
            Mensen, bedankt voor jullie inbreng.
            Mijn schrik bestond (en bestaat nog een beetje) uit het feit dat ik de ruwe (RAW/NEF) foto door omzetting in TIFF kwijt ben en nadien veel info zal verliezen.
            Het is blijkbaar fout dit te denken gezien TIFF bijna (maar toch iets lager) qua behoud beeldinformatie staat dan RAW. Anders gezegd TIFF heeft bijna hetzelfde behoud van info tov van RAW/NEF ? Ja ?
            Waarom zou je die super zware Tiff bestanden gebruiken ?
            Via capture Nx kan je bijna alles doen op je NEF. Als je foto bijna klaar save je de NEF en daarna een Save-as als Jpeg
            Vanaf daar kan je met de jpeg naar een ander pakket (als dat nodig is)

            Je kan altijd terug naar de NEF want alles wat je daar doet is niet definitief en kan dus ongedaan worden zonder data verlies.

            Je nick-name is nu wel niet echt toepasselijk voor capture NX
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: Van Capture NX naar verdere fotobewerking

              Je kan die NEF's wel niet gaan shoppen...en dan zit je uiteindelijk terug bij TIFF (JPG is voor mij geen alternatief)
              Bovendien werkt niet iedereen met NX
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #8
                Re: Van Capture NX naar verdere fotobewerking

                Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                Je kan die NEF's wel niet gaan shoppen...en dan zit je uiteindelijk terug bij TIFF (JPG is voor mij geen alternatief)
                Bovendien werkt niet iedereen met NX
                Ik weet ook wel dat niet iedereen NX gebruikt maar het onderwerp is "Van Capture NX naar verdere fotobewerking"
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: Van Capture NX naar verdere fotobewerking

                  Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                  Waarom zou je die super zware Tiff bestanden gebruiken ?
                  Omdat enkel die nog bruikbaar is ZONDER dataverlies voor verderebewerking zoals om foto's samen te voegen enz wat Capture NX niet kan.
                  Via capture Nx kan je bijna alles doen op je NEF. Als je foto bijna klaar save je de NEF en daarna een Save-as als Jpeg
                  Met dus verlies van fotokwamiteit bij meervoudige bewerkingen, wat ik liever niet wens.

                  Je nick-name is nu wel niet echt toepasselijk voor capture NX
                  Weet ik wel , maar ik ben gestart als Canon-man maar door minder goede hulp heb ik dit merk de rug toegekeerd. Anderzijds ben ik bekend onder Canon 011 en behoud ik de naam maar (ook op andere niet foto-sites). Misschien werkt de combinatie canon-naam met NIKON MATERIAAL niet zo goed ?
                  Nikon D70S met kitlens 18-70.

                  Comment

                  Working...
                  X