Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitsnijdverhouding toevoegen aan standaardlijst van Lightroom??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitsnijdverhouding toevoegen aan standaardlijst van Lightroom??

    Wie helpt mij eens verder?
    Ik moet een aantal foto's uitsnijden met een verhouding die niet in de standaardlijst in Lightroom voorkomt.
    Hoe kan ik die speciale verhouding aan het lijstje toevoegen voor later gebruik?
    Last edited by dréten; 29 augustus 2022, 18:06.

  • #2
    Re: Uitsnijdverhouding toevoegen aan standaardlijst van Lightroom??

    In Lightroom Classic 11 en Lightroom 5.5:
    Gereedschap uitsnijden, bij Verhouding (Aspect Ratio) 'Aangep. waarde inv.' (Enter Custom) kiezen en de gewenste verhouding invullen. Die staat daarna onderaan de lijst.

    Comment


    • #3
      Re: Uitsnijdverhouding toevoegen aan standaardlijst van Lightroom??

      Oorspronkelijk geplaatst door erikdr Bekijk bericht
      In Lightroom Classic 11 en Lightroom 5.5:
      Gereedschap uitsnijden, bij Verhouding (Aspect Ratio) 'Aangep. waarde inv.' (Enter Custom) kiezen en de gewenste verhouding invullen. Die staat daarna onderaan de lijst.
      Dat klopt inderdaad.
      Ik heb enige tijd terug al zo'n extra uitsnijdverhouding onderaan de standaardlijst kunnen krijgen.
      Alléén... ik weet niet meer hoe?
      En... ik krijg die ook niet meer weg, om te vervangen door een andere...?
      Help je me verder?

      Comment


      • #4
        Re: Uitsnijdverhouding toevoegen aan standaardlijst van Lightroom??

        Extra verhouding toevoegen: zie hierboven.
        Zelf gemaakte verhouding verwijderen kan niet. Maar je kan maximaal 5 zelf gemaakte verhoudingen hebben. Als je een zesde toevoegt verdwijnt de oudste.

        Comment


        • #5
          Re: Uitsnijdverhouding toevoegen aan standaardlijst van Lightroom??

          Oorspronkelijk geplaatst door erikdr Bekijk bericht
          Extra verhouding toevoegen: zie hierboven.
          Zelf gemaakte verhouding verwijderen kan niet. Maar je kan maximaal 5 zelf gemaakte verhoudingen hebben. Als je een zesde toevoegt verdwijnt de oudste.
          Ik gebruik Classic 11.5
          Wat ik ook probeer, de nieuwe verhouding wordt NIET bewaard onderaan de lijst voorinstellingen.
          Er staat onderaan de lijst een zelf ingegeven verhouding van 448x225.
          Die had ik ingegeven om een buroblad voor m'n nieuwe IMac te maken.
          Nadien pas zag ik dat de verhouding eigenlijk 448x252 moest zijn.
          En dus probeer ik al een hele tijd om 448x252 in de lijst te krijgen, maar dat lukt me niet

          Ik klik dus op de knop "uitsnijdbedekking"
          vervolgens kies ik "Aangep. Waarde ing."
          In het kadertje dat verschijnt tik ik verhouding "448 x 252" in en druk op "OK"
          Die verhouding verschijnt dus nu als lijnkader bovenop m'n foto zoals gewoonlijk.
          Doch... wanneer ik dus bij een volgende foto dezelfde verhouding wil toepassen, dan is die onvindbaar in het lijstje...?

          Comment


          • #6
            Re: Uitsnijdverhouding toevoegen aan standaardlijst van Lightroom??

            448:252 is exact dezelfde verhouding als de al bestaande 16:9, daarom bewaart Lightroom die niet. Je zou anders 2:3, 4:6, 200:300 allemaal als aparte instellingen kunnen bewaren.

            Comment


            • #7
              Re: Uitsnijdverhouding toevoegen aan standaardlijst van Lightroom??

              Oorspronkelijk geplaatst door erikdr Bekijk bericht
              448:252 is exact dezelfde verhouding als de al bestaande 16:9, daarom bewaart Lightroom die niet. Je zou anders 2:3, 4:6, 200:300 allemaal als aparte instellingen kunnen bewaren.
              Op enkele pixels in de langsrichting na, klopt je bewering Erik.
              Als ik de foto op m'n buroblad zet dan heb ik links en rechts een smalle strook over.
              Maar goed, je bent van harte bedankt.
              Hoe stom kon ik zijn

              Comment


              • #8
                Re: Uitsnijdverhouding toevoegen aan standaardlijst van Lightroom??

                Probeer eens in LR te exporteren met de exacte pixeldimensies van je scherm. Snij eerst bij naar 16:9. Dan Exportdialoog, Afbeeldingsgrootte, kies Passend maken voor breedte & hoogte en vul de waarden in (bv 5120 x 2880). Dan zou het moeten passen.

                Comment

                Working...
                X