Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Topaz Sharpen AI

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Topaz Sharpen AI

    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Ik moet het stellen met een klein staatspensioentje hé, voor mij dus veel geld hoor.
    Maar veel goedkoper dan een nieuwe lens .

    Toen ik indertijd overstapte van het (gratis) Canon Digital Photo Professional naar Lightroom, won ik één stop in ruisreductie, bijna zoveel als het overschakelen van een crop naar FF.

    Het enige programma dat significant beter is dan LR voor ruisreductie is DXO Optics PRO11 met de Prime functie: bij hoge ISO waarden worden de details veel beter bewaard.
    Vorige herfst was het in aanbieding voor €99 en ik had het beter gekocht.

    Comment


    • #17
      Re: Topaz Sharpen AI

      Ze kunnen bijna allemaal de foto scherper maken maar altijd met de nadelen erbij.
      De NIK scharper is ook goed maar met HALOS.
      En DXO Optics Pro 11 werkt helaas niet met Fujifilm.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #18
        Re: Topaz Sharpen AI

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Een test van vandaag.
        De bewegingsonscherpte (slechts 1/800) is m.i. zeer goed weggewerkt door de Stabilize functie.
        Die is wel zeer traag (meerdere minuten). Default staat GPU aan, en ik heb geen grafische kaart, enkel de grafische adapter in de cpu.
        Maar switchen naar CPU was ondanks 6 cores op 4,1 GHz niet zoveel sneller.
        ................
        ter info: de LR plugin leest zonder problemen de raw file in, saven kan (zoals bij de meeste) enkel naar jpg, tiff enz
        Toch een knap resultaat Jan, het verschil is merkelijk
        Toch zie je aan de opname iets wat niet correct is, ik weet niet goed wat, kan er geen vinger opleggen

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #19
          Re: Topaz Sharpen AI

          Na nog enkele proeven is mijn indruk dat Topaz Sharpen AI niet veel verbetert aan foto's die al scherp zijn, maar intelligent (vooral) bewegingsonscherpte kan corrigeren zonder nadelen zoals halo's. Ruis is en blijft heel netjes.
          Een beetje vals spelen misschien, maar als ik de altijd perfecte foto's zie gemaakt met dezelfde apparatuur als de mijne, waarom zou ik het ook niet doen ?

          De meeste alternatieven voor LR die deze winter hier weer de revue zijn gepasseerd (Luminar, ON1, …) gaven mij geen verbetering voor vogelfoto's (op DXO prime na) tov LR.

          Dit hier lijkt me de moeite om achter de hand te houden.

          Comment


          • #20
            Re: Topaz Sharpen AI

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Na nog enkele proeven is mijn indruk dat Topaz Sharpen AI niet veel verbetert aan foto's die al scherp zijn, maar intelligent (vooral) bewegingsonscherpte kan corrigeren zonder nadelen zoals halo's. Ruis is en blijft heel netjes.
            Een beetje vals spelen misschien, maar als ik de altijd perfecte foto's zie gemaakt met dezelfde apparatuur als de mijne, waarom zou ik het ook niet doen ?

            De meeste alternatieven voor LR die deze winter hier weer de revue zijn gepasseerd (Luminar, ON1, …) gaven mij geen verbetering voor vogelfoto's (op DXO prime na) tov LR.

            Dit hier lijkt me de moeite om achter de hand te houden.
            Je haalt met je systeem uiteraard ook het uiterste uit de kan hé Jan
            Zelf gebruik ik héél uitzonderlijk eens een 2x extender, en dan ben ikzelf eigenlijk ook niet 100% tevreden met het resultaat

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #21
              Re: Topaz Sharpen AI

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Toch een knap resultaat Jan, het verschil is merkelijk
              Toch zie je aan de opname iets wat niet correct is, ik weet niet goed wat, kan er geen vinger opleggen

              grts
              Sieg
              Inderdaad Sieg, hoe ze het doen weet ik niet, maar ik heb veel slechtere verscherpingen gezien.
              Hier een foto die ik afgekeurd had er eens doorgehaald.
              Deze is er misschien over, maar het is toch interessant om zien dat over het hele beeld verbeteringen worden aangebracht.


              Another test Topaz sharpen AI
              by palombian, on Flickr
              Last edited by palombian; 17 maart 2019, 21:18. Reden: update foto

              Comment


              • #22
                Re: Topaz Sharpen AI

                Ik heb ook enkele testjes gedaan en het werkt prima maar inderdaad verandert er wel iets en niet altijd iets ongrijpbaars. Met foto van vogels merk je het waarschijnlijk niet zo maar ik heb het getest met foto's van mijn vrouw en hier veranderde de uitdrukking van het gezicht. De dikte van de bovenlip werd bijvoorbeeld heel anders en dan is het resultaat wel vreemd.
                http://www.smuttynose.nl

                Comment


                • #23
                  Re: Topaz Sharpen AI

                  Misschien moet er eens iemand met Topaz de vergelijking maken tss dat en bv ACR/LR/PS want ik ben daar echt naar benieuwd.

                  Bij mij is verscherpen en ruisreductie één geheel. En verscherpen doe ik in 3-stappen zoals ik het heb geleerd uit het boek van Jeff Schewe en Bruce Frasier (Real World Image Sharpening): capture sharpening - creative/selective sharpening - output sharpening (print).
                  Om maar te zeggen dat verscherpen in ACR/LR/PS geen eenheidskoek is; hoe je verscherpt/ruis reduceert hangt natuurlijk af van de manier waarop je je programma gebruikt. Iemand die zou zeggen dat hij bv met LR steeds "halos" krijgt weet imo niet hoe hij LR/PS moet gebruiken want mits de goede techniek zijn die perfect te vermijden (bv detail en mask slider in LR en/of een edge glow mask in PS etc...).

                  Wat mij wat terughoudend maakt is dat je met Topaz blijkbaar niet "in real time" de correcties kunt zien (net zoals de prime-ruisreductie in DxO) maar alleen na export. Als je dan nog minutenlang moet wachten op een onzeker resultaat ...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Topaz Sharpen AI

                    Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                    Ik heb ook enkele testjes gedaan en het werkt prima maar inderdaad verandert er wel iets en niet altijd iets ongrijpbaars. Met foto van vogels merk je het waarschijnlijk niet zo maar ik heb het getest met foto's van mijn vrouw en hier veranderde de uitdrukking van het gezicht. De dikte van de bovenlip werd bijvoorbeeld heel anders en dan is het resultaat wel vreemd.
                    Ik heb ook de indruk dat er een nieuwe foto wordt gemaakt zoals het programma het wil zien. Niet alleen de vorm (bij de eerste vogel te zien) maar ook de kleuren en de belichting verandert.
                    Artificiële intelligentie nietwaar ?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Topaz Sharpen AI

                      Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                      Misschien moet er eens iemand met Topaz de vergelijking maken tss dat en bv ACR/LR/PS want ik ben daar echt naar benieuwd.

                      Bij mij is verscherpen en ruisreductie één geheel. En verscherpen doe ik in 3-stappen zoals ik het heb geleerd uit het boek van Jeff Schewe en Bruce Frasier (Real World Image Sharpening): capture sharpening - creative/selective sharpening - output sharpening (print).
                      Om maar te zeggen dat verscherpen in ACR/LR/PS geen eenheidskoek is; hoe je verscherpt/ruis reduceert hangt natuurlijk af van de manier waarop je je programma gebruikt. Iemand die zou zeggen dat hij bv met LR steeds "halos" krijgt weet imo niet hoe hij LR/PS moet gebruiken want mits de goede techniek zijn die perfect te vermijden (bv detail en mask slider in LR en/of een edge glow mask in PS etc...).

                      Wat mij wat terughoudend maakt is dat je met Topaz blijkbaar niet "in real time" de correcties kunt zien (net zoals de prime-ruisreductie in DxO) maar alleen na export. Als je dan nog minutenlang moet wachten op een onzeker resultaat ...
                      Ik gebruik alleen Photoshop Elements voor de fotobewerkingen, en daarin gebruik ik al een aantal jaren Topaz Denoise en Topaz In Focus (waarvoor ik er nu gratis Topaz Sharpen AI bij heb gekregen).
                      De eerste stap bij macrofoto's zoals mijn voorbeeld hier boven was altijd Topaz Denoise, met de juiste instellingen laat die in de meeste gevallen alle details in de foto intact en past de ruisreductie vooral toe op de onscherpe achtergrond.
                      De laatste stap in de bewerking was altijd Topaz In Focus, dat geeft een veel beter resultaat dan de verscherping die mogelijk is in Elements zelf.
                      Nu komt er een extra mogelijkheid bij met Topaz Sharpen, maar die heb ik niet voor alle foto's nodig.
                      In het voorbeeldvenster van Topaz Sharpen krijg je al wel het resultaat te zien van de verscherping en de ruisreductie, dat is dan wel niet in "real time", maar het gaat wel een heel stuk sneller dan wachten tot de hele foto is "verwerkt" door Topaz Sharpen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Topaz Sharpen AI

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Ik heb ook de indruk dat er een nieuwe foto wordt gemaakt zoals het programma het wil zien. Niet alleen de vorm (bij de eerste vogel te zien) maar ook de kleuren en de belichting verandert.
                        Artificiële intelligentie nietwaar ?
                        Scherpte in de strikte zin vh woord wordt bepaald voor en tijdens het afdrukken: diafragma, sluiter, hoe/waar je gefocussed hebt en hoe stil je de camera kon houden bij het afdrukken. Daarna kun je eigenlijk niets meer doen aan de scherpte an sich.

                        In post verscherpen is dan eigenlijk niet meer dan het contrast verhogen zodat de illusie ontstaat dat iets scherper lijkt dan voorheen. Om het met een extreem vb te stellen: een scheiding tss donker- en lichtgrijs zal zwart-wit worden. Met het aanpassen vh contrast zal dus inherent lokaal het licht (belichting) worden gewijzigd.

                        En aangezien RGB een kleurruimte is waar kleur en helderheid verbonden zijn zal dat dan ook zijn effect hebben op de kleur/verzadiging. (In PS kun je dat verhelpen door de sharpen layer op luminosity blend mode te zetten zodat alleen het contrast in helderheid wordt beïnvloed zonder de kleuren te gaan verzadigen.)

                        Het is dan ook aan te raden om na verscherpen (sharpen module) terug naar de belichtingsmodule te gaan en vice versa aangezien beide (net als verscherpen/ruisreductie) op elkaar inwerken of verbonden zijn.

                        Misschien dat die AI dat niet/minder of anders doet (afhankelijk van zijn logaritmes) dan jij dat zou willen.
                        AI betekent voor mij dat het programma leert van jouw gedrag en zich daaraan aanpast voor de volgende keer. Dat zal hier niet gebeuren want dan zou het programma zijn logaritmes telkens moeten gaan herschrijven. Dus die AI is imo eerder een "selling point" dan werkelijkheid zoals elk consumentenproduct tegenwoordig het predicaat "professional" meekrijgt.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Topaz Sharpen AI

                          Ik heb nu een probleem met Sharpen AI, na een update van Topaz zelf doet die helemaal niets meer, als ik er op klik, dan gebeurt er dus niets, als plug in werkt die niet (ik gebruik die in Elements), en ook de standalone versie werkt niet.
                          Bij het opstarten van Sharpen AI wordt er geregeld gevraagd of ik de update wil, tot nu toe ging dat altijd prima, nu werkt het dus helemaal niet meer.


                          Update: ondertussen heeft het probleem zichzelf opgelost.
                          Waarschijnlijk moest ik wat meer geduld hebben...
                          Last edited by Black B@ndit; 25 mei 2019, 07:03.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Topaz Sharpen AI

                            De ontwikkelaar stelt duidelijk dat de AI slaat op het vooraf analyseren van een groot aantal foto's en ingebakken zit in de gedistribueerde toepassing (waarvan weliswaar regelmatig gratis updates komen).
                            Het leert dus niet van je eigen foto's.

                            Na meerdere testen afgevoerd als nice to have maar niet onmisbaar.

                            Comment

                            Working...
                            X