Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Topaz Photo AI

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Topaz Photo AI

    Heeft er hier al iemand ervaring met de nieuwe app van Topaz.
    Ik heb de volledige bundel maar ik heb de extra updates nooit genomen . Vandaar dat ik twijfel .
    De app zit bij de nieuwe bundel.
    Ik ben wel vol lof over de tools van Topaz.


    Johan

  • #2
    Re: Topaz Photo AI

    Ik heb een paar weken geleden (in promo) Photo AI aangeschaft. Het was mijn eerste software van Topaz.
    Reden: Photo AI bevat Denoise, Sharpen en Gigapixel. Dus een all in one oplossing. Ik zocht vooral een denoise oplossing voor o.a. mijn astrofotografiewerk.

    Je kan de drie functies naar believen aan- en uitschakelen en uiteraard de sterkte aanpassen, doch wat meer instellingen zou wel leuker zijn.
    Ik gebruik het zowel als Photoshop plug-in, als standalone oplossing.

    Photo AI heeft eigenlijk vijf functies:
    - Denoise
    - Sharpen
    - Recover faces
    - Enhance resolution
    - Upscale (niet beschikbaar als plug-in)

    Initieel (Versie 1.01) leek het een verkeerde keuze te zijn en had ik bijna mijn geld terug garantie ingeroepen, vooral omdat ik ondervond dat de software helemaal niet marktrijp was.
    Weinig fine tuning mogelijkheden en resultaten waren zeker niet wat je op hun site ziet.

    Nu versie 1.07 (er waren wekelijks 1 à 2 updates) bevat een hele zwik aan aanpassingen die uit de feedback van de gebruikers kwamen en vind ik dit nu wel best goed werken.
    Enkel op mijn desktop PC heb ik nog te veel crashes (Intel i7 12700K met interne grafische chip) hier gebruik ik de CPU wat iets minder snel gaat, maar stabiel werkt.
    Als je de alle functies gelijk gebruikt heb je wat geduld nodig maar de resultaten mogen er zijn. Het doet geen wonderen maar komt toch aardig in de buurt.
    Na een moeilijke start, een tevreden gebruiker
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

    Comment


    • #3
      Re: Topaz Photo AI

      Dank U Rudy !
      Zijn er nog ervaringen?

      Johan

      Comment


      • #4
        Re: Topaz Photo AI

        Ik heb onlangs Topaz Denoise AI aangeschaft en die levert fraai werk bij het wegwerken van ongeweste ruis. Je kan hem aanpassen aan jouw wensen wat betreft ruis wegwerken en scherpte. Niet de snelste software, masr wel heel dfficiënt. Ik gebruik hem meestal als plugin voor Photoshop.
        Tot nu toe nog nooit gechrashed.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Topaz Photo AI

          Photo Ai is een samengepakte versie van allemaal een beetje.
          Maar dan afgeslankt.
          Ik heb er geen ervaring mee maar volgens onze vriend Piet Van Den Eynden een interessant stuk software.
          Hij heeft er een video over gemaakt. https://www.youtube.com/watch?v=4RhwBVxfpX0

          De andere pakketten zijn de laatste tijd erg verbeterd.

          Comment


          • #6
            Re: Topaz Photo AI

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Photo Ai is een samengepakte versie van allemaal een beetje.
            Maar dan afgeslankt.
            Ik heb er geen ervaring mee maar volgens onze vriend Piet Van Den Eynden een interessant stuk software.
            Hij heeft er een video over gemaakt. https://www.youtube.com/watch?v=4RhwBVxfpX0

            De andere pakketten zijn de laatste tijd erg verbeterd.
            De video van Piet is van versie 1.01 en een maand oud, ondertussen is er heel wat aangepast en verbeterd.
            Ik zou niet durven stellen dat Photo AI versie 1.07 afgeslankt is.
            De autopilot doet het vrij goed, maar je kan naar believen aanpassen. Ondertussen zijn ook de instelmogelijkheden uitgebreid, wat bij versie 1.01 toch beperkt was.
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment


            • #7
              Re: Topaz Photo AI

              Heb geen ervaring met Topaz AI maar als ik het juist zie is het wel vrij duur (199$).
              Heb On1 photo RAW uitgeprobeerd (14 dagen gratis) en ben zeer onder de indruk van de
              vele mogelijkheden, vind enkel de gebruikersinterface nogal verwarrend.
              Je kan de AI plugins (LR,PS..... standalone) apart kopen voor een zeer aantrekkelijke prijs.
              De plug-ins op zich zijn eenvoudig in gebruik en overweeg deze aan te schaffen.
              www.polartha.com

              Comment


              • #8
                Re: Topaz Photo AI

                Ik heb Denoise , scharpen en gigapixel al aangekocht en meer dan een jaar in gebruik.
                Ik heb alleen de extra updates niet meer aangeschaft. Vandaar dat ik die eerst moet activeren en dan heb ik Photo AI in het pakket.
                Dit zou mij 99dollar kosten.
                Mijn vraag is of dit een optie is.

                Bedankt allemaal om mee te denken;

                Johan

                Comment


                • #9
                  Re: Topaz Photo AI

                  Johan G, normaal als je de drie vorige programma's bezit zou Topaz Photo AI gratis moeten zijn.
                  Vriendelijke groeten van fotokijker.
                  Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
                  https://vanmeulder.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Topaz Photo AI

                    Oorspronkelijk geplaatst door fotokijker Bekijk bericht
                    Johan G, normaal als je de drie vorige programma's bezit zou Topaz Photo AI gratis moeten zijn.
                    Klopt als uw updatelicentie niet versteken is.

                    Johan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Topaz Photo AI

                      Ik heb Sharpen en Denoise maar de laatste tijd ook geen updates meer gedaan.
                      Volgens mij zijn het 2 interfaces op dezelfde berekeningen, je kan in Sharpen ook de ruis aanpassen en omgekeerd (met beperkingen op de schuivertjes, Sharpen gaat veel dieper en neemt ook meer tijd).
                      Eigenlijk gebruik ik alleen nog Sharpen, het is minder plastiekerig geworden en te zien aan de haarscherpe vogelfoto's op Flickr ed gebruikt ongeveer iedereen het.
                      Ook al geprobeerd op foto's van 10 jaar of meer geleden, je gelooft je ogen niet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Topaz Photo AI

                        Van Denoise AI en Sharpen AI verkies ik persoonlijk Denoise. Mijn jaarlijkse updates verlopen einde deze maand, maar ik denk niet meteen aan vernieuwen. Eerst zien of Topaz, gezien zij zich nu focussen op Photo AI, Denoise/Sharpen nog gaan blijven 'verbeteren'.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Topaz Photo AI

                          Het leuke aan Photo AI is dat je de drie pakketten in één applicatie hebt.
                          De AI analyseert de opname en geeft een voorstel van post-processing. Zo gaat ie bvb 14% denoise en 37% sharpen voorstellen en start die processing.
                          Deze waarden kan je zelf aanpassen en het groene streepje op de slider geeft de initiële waarde aan die berekend werd door de AI.

                          Je kan kiezen om enkel het onderwerp te verscherpen of de hele opname.
                          De detectie van het onderwerp is vrij goed en sinds een paar versies heb je een "refine" knop om de selectie aan te passen (was een vraag van de gebruikersgroep) Je kan ook direct de opname x2, x4 te vergroten.
                          De crashes zijn eveneens een stuk minder dan voorheen.

                          Screenshotje van de laatste versie V1.08 die sinds deze ochtend beschikbaar is.

                          (Voorbeeldfoto is met een Tamron 150-600mm op f/5.0 en ISO800 geschoten op een Canon 6D)
                          Last edited by Rudy M.; 4 november 2022, 15:59.
                          Rudy,

                          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Topaz Photo AI

                            Wat je met Topaz Photo AI ook kan is de RAW foto bewerken maar dan als plugin de omzetting gebeurd naar een DNG versie.
                            Dit kun je doen met in Lightroom Classic versie 12 te gaan naar: Bestand >>> Plug-in opties >>>>>> Process with Topaz Photo AI en volgens Topaz zou dit een beter resultaat geven.
                            Vriendelijke groeten van fotokijker.
                            Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
                            https://vanmeulder.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Topaz Photo AI

                              Oorspronkelijk geplaatst door fotokijker Bekijk bericht
                              Wat je met Topaz Photo AI ook kan is de RAW foto bewerken maar dan als plugin de omzetting gebeurd naar een DNG versie.
                              Dit kun je doen met in Lightroom Classic versie 12 te gaan naar: Bestand >>> Plug-in opties >>>>>> Process with Topaz Photo AI en volgens Topaz zou dit een beter resultaat geven.
                              Je kan ondertussen, wat Canon betreft de CR2 of CR3 file gewoon droppen op de Photo AI desktop en ermee aan de slag gaan.
                              Je hebt dan wel de RAW zoals die uit de camera komt zonder de aanpassingen die je eventueel in LR deed.
                              Rudy,

                              Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                              Comment

                              Working...
                              X