Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor software voor fotobeheer/-bewerking + online back-up en delen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips voor software voor fotobeheer/-bewerking + online back-up en delen

    Hallo,

    Ik gebruik al enkele jaren Adobe Photoshop Elements om onze gezinsfoto's te bewerken (basisbewerkingen) en te organiseren (met albums, tags en personen). Ik heb van de catalogus ook een back-up op een externe harde schijf.
    Probleem is echter dat de foto's op die manier niet of weinig worden gedeeld met alle gezinsleden.

    Daarom de vraag: heeft iemand tips om gezinsfoto's te bewerken en organiseren en ook te delen (liefst gesynchroniseerd) met gezinsleden (bv. via een app) zonder al te veel info (bv albums en tags) te verliezen?
    Ik dacht bv. aan de combinatie van Adobe Lightroom met SmugMug omdat die dan ook automatisch synchroniseren, maar dat komt op een redelijk prijskaartje om gewoon gezinsfoto's te organiseren en delen. Bij Photoshop Elements + Google Photos verlies ik in Google Photos dan weer alle tags en albums die ik in Photoshop Elements heb ingesteld. Of bij Google Photos alleen zijn er veel minder opties om te bewerken en organiseren.

    Dus: gebruikt iemand hiervoor andere software of bv een combinatie van bewerkings- en organisatiesoftware met een NAS om de foto's te delen met de gezinsleden?

    Alle tips of feedback zijn welkom.

    Groeten

  • #2
    Re: Tips voor software voor fotobeheer/-bewerking + online back-up en delen

    Ik gebruik Photoshop / Lightroom om de foto's te bewerken, en exporteer van daaruit jpegs naar een NAS van Synology. Die hebben daar een applicatie Moments waarop de foto's in albums georganiseerd kunnen worden, en gedeeld kunnen worden met verschillende mensen. Foto's zijn ook op de smartphone toegankelijk via een app. Via diezelfde app is het ook heel eenvoudig om foto's van de smartphone op de NAS te zetten. De RAW's blijven in de bibliotheek van Lighroom, met backup o de NAS. Moments zelf heeft redelijk goede software voor het herkennen van mensen en voorwerpen. Tags gebruik ik zelf eigenlijk niet, dus geen idee hoe hij omgaat met tags vanuit Elements.
    https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

    Comment


    • #3
      Re: Tips voor software voor fotobeheer/-bewerking + online back-up en delen

      Ik hou zeker niet vast aan Elements, zeker niet als al dat georganiseer tot weinig leidt en die foto's en albums dan niet makkelijk kunnen worden gedeeld, opgezocht enz.
      Ik was vandaag inderdaad ook al gebotst op Synology Moments. Dan zou ik Elements of Luminar kunnen gebruiken voor bewerkingen (als goedkoper alternatief dan het LR-abonnement). Het organiseren van de foto's doe jij dan wellicht niet in Lightroom, maar louter in Moments? Biedt dat voor jou voldoende opties om zelf te organiseren en zo snel foto's van bepaalde personen, huisdieren, vakanties en dergelijke terug te vinden op de smartphone? Of leunt Moments op dat vlak aan bij bv Google Photos, met minder mogelijkheden om zelf te gaan organiseren en beheren?
      Alvast bedankt voor de tip!

      Comment


      • #4
        Re: Tips voor software voor fotobeheer/-bewerking + online back-up en delen

        Dat zou toch ook moeten lukken in Dropbox, niet?
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Tips voor software voor fotobeheer/-bewerking + online back-up en delen

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Dat zou toch ook moeten lukken in Dropbox, niet?
          Maar heb je dan ook opties om te zoeken op event, album of persoon?

          Comment


          • #6
            Re: Tips voor software voor fotobeheer/-bewerking + online back-up en delen

            Klopt, ik organiseer niets in LR, alleen de JPEG’s in moments. De originele RAW files staan gewoon op de server. Als ik dan een jpeg terug wil bewerken, kan ik de RAW file terugvinden door te zoeken op datum en de bestandsnaam, aangezien ik die gelijk hou tussen jpeg en RAW. In Moments staan alle foto’s op een tijdlijn, maar kan je die zelf perfect in een album opladen, of er achteraf inzetten. Zo’n album maak ik meestal per gebeurtenis (vakantie, verjaardag,...). Verder heeft Moments nog beeldherkenningssoftware aan boord waardoor hij zelf ook albums maakt van herkende personen, voorwerpen, huisdieren, ...
            Met de Corona regels is het moeilijk om het he hier te laten zien, maar als je interesse hebt wil ik je dit gerust wel eens via Teams of WebEx laten zien.
            https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

            Comment


            • #7
              Re: Tips voor software voor fotobeheer/-bewerking + online back-up en delen

              Oorspronkelijk geplaatst door TomVdP Bekijk bericht
              Klopt, ik organiseer niets in LR, alleen de JPEG’s in moments.
              Toch raar dat programma's als LR, PhotoShop Elements, Capture One enz. zoveel bieden om foto's te organiseren in virtuele albums, events, labels, personen, ratings enz., maar dan geen oplossing bieden om dat werk allemaal te delen met de rest van het gezin.
              Al vind ik een Synology-NAS ook niet meteen een goedkope oplossing om gewoon foto's binnen het gezin te delen, lijkt jouw workflow inderdaad een goede oplossing. En met Hyper Backup is er ook de mogelijkheid om een back-up te nemen van de Moments-catalog.
              Bedankt voor je input!

              Comment


              • #8
                Re: Tips voor software voor fotobeheer/-bewerking + online back-up en delen

                Heb je nu al eens gaan kijken bij Dropbox?
                Doe dat eens en je kunt "Paper" gebruiken of je foto's delen via jullie mailbox.
                Allemaal via Dropbox, helaas kan ik er niet veel over vertellen want ik heb niemand om te delen in huis.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Tips voor software voor fotobeheer/-bewerking + online back-up en delen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Heb je nu al eens gaan kijken bij Dropbox?
                  Ja, ben inderdaad al gaan opzoeken over Dropbox na je eerste reactie, waarvoor dank.
                  Het lijkt er echter op dat Dropbox weinig mogelijkheden biedt voor foto's. Zie bijvoorbeeld: https://www.dropboxforum.com/t5/Drop...0photo%20album.
                  Als ik het bij het rechte eind heb, kan je folders maken en daar foto's in droppen, maar ik zoek meer opties dan dat. Het zou bv. handig zijn om virtuele albums te gebruiken zodat je een foto in meerdere albums kunt stoppen. En Dropbox heeft ook geen opties om te zoeken op personen of keywords.
                  Google Photos biedt dat bv wel, maar daarbij heb ik problemen met hun privacybeleid en de opties voor personen werken niet in België.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips voor software voor fotobeheer/-bewerking + online back-up en delen

                    Dat is trouwens ook de reden dat ik voor een NAS thuis gegaan ben.
                    Dropbox werkt heel goed (ik gebruik het voor uploads naar dit forum), maar inderdaad met de aangehaalde beperkingen.
                    https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips voor software voor fotobeheer/-bewerking + online back-up en delen

                      Het fotografieplan van Adobe met LR Classic en 1TB in de cloud voor smart previews is natuurlijk de meest ideale oplossing, ware het niet voor de prijs van € 24,19 / maand.
                      ON1 360 doet het dan iets beter met € 8,50 / maand voor 200 GB of € 17 / maand voor 1 TB. Maar dat is nog veel om wat foto's te delen met je gezinsleden.
                      Zoner Photo Studio met Zonerama zijn goedkoper, maar Zonerama biedt alleen online albums en geen andere zoekfuncties.
                      Dan komt de optie om om de 2 jaar es een nieuwe Photoshop Elements-versie te kopen voor € 90 en bv. een NAS DS120j met één 4TB-schijf voor € 275 (+ dan nog een externe harde schijf voor een back-up) goedkoper uit op de lange termijn. De opties om de foto's te beheren zijn beperkter, maar zouden op zich moeten volstaan met albums, personen en trefwoorden.
                      Het wordt normaal deze laatste optie dus...
                      Bedankt voor de reacties.

                      Comment

                      Working...
                      X