Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tiff met transparency?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tiff met transparency?

    Ik zou een transparency willen aanbrengen voor cmyk images, deze bewaren als tiff maar dan met een transparency? om later te importeren in adobe Indesign?

    Weet iemand de korste weg en simpelste weg om dit in photoshop te klaren?

    Groeten,

  • #2
    een transparancy-layer aanmaken...

    - Ga naar het schermpje waar je je 4 kleur-layers ziet (C-M-Y-K)
    - onderaan: create new channel
    - nu hebt ge een niewe channel: Alpha1
    - hetgene dat je wit kleurt op deze layer, zal zichtbaar zijn...

    Comment


    • #3
      Originally posted by McJeroen
      een transparancy-layer aanmaken...

      - Ga naar het schermpje waar je je 4 kleur-layers ziet (C-M-Y-K)
      - onderaan: create new channel
      - nu hebt ge een niewe channel: Alpha1
      - hetgene dat je wit kleurt op deze layer, zal zichtbaar zijn...

      hetgeen ik niet moet zien, ziet nu rood, ja dat klopt als ik dit nu bewaar in tiff-formaat, en importeer in indesign, krijg ik gewoon de foto, geen transparency te zien.
      Kan je even uitleggen wat je na het kleuren van de alpha doet in photoshop 7?

      Comment


      • #4
        Het feit dat die layer rood ziet is omdat je in Quick-mask-modus verzeild bent geraakt... daarin kan je met een penseel gaan kleuren of gaan "ontkleuren"..alles wat rood ziet zal geselecteerd zijn en wat niet rood ziet niet (of omgekeerd want dat kan je instellen door te dubbelklikken op het quickmask icoon (bevindt zich in de toolbox, bijna onderaan...wanneer je je selecties aangebracht hebt moet je je weer in gewone modus zetten, door op het icoontje naast die van de quick-mask te klikken..

        je zal nu zien dat de rode kleur weg is, en dat je weer je vertrouwde stippellijntje ziet.... quick-mask is dus een tool waarmee je met de losse pols via brush kan gaan selecteren of deselecteren....

        als je nu een layermask en alpha-channel maakt, blijft die selectie ergens opgeslagen...een alpha kanaal is een kanaal dat niets zichtbaars aan de foto veranderd, maar wel info bevat, in dit geval dus een selectie...je kan dus eenderd wanneer terugklikken op je alphakanaal en het weer inladen als een selectie, zodat je niet iedere keer weer een soms moeilijke selectie moet uitvoeren...

        door van je selectie een layer-mask te maken kan je bepaalde zaken gaan beïnvloeden...zo kan je bijvoorbeeld een hele foto blurren, maar dan met je laagmasker gaan bepalen welke delen niet moeten geblurd worden (maar het kan met elke bewerking)...wit duidt op de gebieden waar je bewerking dan wel op toegepast wordt en zwart waar niet...

        Stef

        Comment


        • #5
          add vector mask en klaar is kees, thx

          [/quote]

          Comment


          • #6
            Hmmm... dit lijkt me allemaal nogal omslachtig ÐÊen ik vrees zelfs niet echt functioneel. Alpha channels zijn er om makkelijk masks te kunnen bewaren, of spotkleuren of vernislagen te defini‘ren voor de drukker.

            Als je graag je TIFF importeert in InDesign met een contour, dan:

            ÐÊmaak je een selectie met het marquee- of lasso-gereedschap (of je tekent meteen een path);
            Ð als je 'n selectie gemaakt hebt, converteer je die naar een path;
            Ð in het tabblad Paths geef je de Working Path een naam (bijv. "contour");
            Ð tenslotte definieer je "contour" als clipping path.

            In indesign zal je afbeelding bijgesneden zijn naar de vorm van het clipping path en je kan bovendien je tekst automatisch die contourlijn laten volgen als je de afbeelding als inzet gebruikt.

            Als je afbeelding aan de randen uitvaagt (steeds transparanter wordt naar de buitenkant, dan kan je het bestand net zo goed als een PSD bewaren en importeren in Indesign.
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

            Comment


            • #7
              idd wat vic zegt... je kan perfect een psd importeren in indesign.. waarom moeilijk gaan doen en er een tif van maken? PSD ondersteunt transparency dus uw probleem is opgelost

              Comment


              • #8
                Tenzij ik me vergis, kan je geen transparency opslaan in TIFF. TIFF kent geen kleur "transparency"; ik geloof dat naast de applicatie-specifieke formaten (PSD, ...) alleen GIF een kleur "transparency" kent.

                Ik zou net zoals Vic schrijft, gewoon mijn PSD in InDesign importeren.


                Kris.
                My work: VICTORIE.com

                Comment


                • #9
                  uit volle overtuiging kan ik melden dat TIFF wél tranparantie kent!

                  GIF is alles of niks transparant,
                  TIFF kent 256 transparantie-levels (256 grijswaarden om te kleuren in de alpha-layer)

                  Comment

                  Working...
                  X