Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Selectie lucht tussen bomen, takken, enz... - landschap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Selectie lucht tussen bomen, takken, enz... - landschap

    Ik was 2 dagen geleden bezig met een omzetting naar zwart-wit waarbij ik de lucht wat dreigender wou maken. Dus enkel voor de lucht met wat contrast en brightness spelen.

    Ik gebruik Photoshop elements 7.

    Probleem is dat op de grens tussen horizon en lucht nogal wat boompjes staan, en andere zaken waar de lucht nog tussen door piept. Ik heb verschillende selectiemethoden geprobeerd, waarbij het gebruik van de "eyedropper" nog het beste werkte. Toch zie je op de scheidingslijnen tussen de lucht en de rest van de foto nog dat die delen apart bewerkt zijn, je "ziet" de scheiding nog te goed.

    Hoe vang je dat op??
    Canon Eos 450D
    Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
    Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

  • #2
    Re: Selectie lucht tussen bomen, takken, enz... - landschap

    Om te extraheren zijn er veel mogelijkheden en plug-ins de ene wat beter en de andere wat complexer... dus even googelen.

    Als je een witte rand hebt kunt je nog altijd met het stempeltje deze wegwerken.
    Stempeltje op -+ 9 > optie "darken" > kleur en vlakbij aanklikken met alt toets en stempelen maar. Door alleen op de "darken" te werken gaat hj niet op de donker kleuren komen.
    Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

    Comment


    • #3
      Re: Selectie lucht tussen bomen, takken, enz... - landschap

      Als de boompje al kaal zijn en donker tov de lucht, de hele lucht selecteren met een feather van xx pix(afhankelijke van de grootte van je foto), hoeken bijwerken en dan doen wat je met de lucht wil. Wat al donker is zal niet zoveel donkerder meer kunnen worden.

      Zie je het op het beeldscherm als je erop let: JA,
      Zie je het als het hangt aan de muur: NEE.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Selectie lucht tussen bomen, takken, enz... - landschap

        En truc die ik soms gebruik voor zo'n gevallen:

        - kijk in de RGB channels welk channel het hoogste contrast heeft tussen lucht en bomen
        - kopieer dat channel naar een layer mask, dat je geplaatst hebt op een kopie van je origineel
        - desnoods contrast nog wat verhogen in de layer mask en/of layer mask manueel bijwerken
        - nu kan je op de kopie je bewerkingen doen
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Selectie lucht tussen bomen, takken, enz... - landschap

          Bedankt voor de tips tot nu toe Ik heb wat experimenteerwerk voor de boeg dus. Bijkomende tips altijd welkom.
          Canon Eos 450D
          Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
          Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

          Comment


          • #6
            Re: Selectie lucht tussen bomen, takken, enz... - landschap

            In CS kan je via select color range een enkele kleur selecteren, die kleur ( voor de lucht zal dat wel blauwig zijn zekers) kan je dan aanpassen zoveel je wil.

            Comment

            Working...
            X