Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Standaard selecteren van product

Help!!! bij het uitsnijden van een wit potje met tekst op en het verwijderen van de achtergrond blijft er een donker lijntje langs de rand van het potje zichtbaar, hoe vermijd ik dat, ik werk in Raw, met flits en paraplu op 45°. in een lichttent.
    Selecteer ik het potje of selecteer ik de achtergrond??

Standaard Re: selecteren van product

Welke software, welk platform? Welke selectietool?
    Of je nu het potje selecteert of de achtergrond speelt op zich geen rol; in de programma's die ik ken kun je de selectie 'inverteren'.
    Als je uiteindelijk het potje geselecteerd hebt, dan moet je ook de mogelijkheid hebben om de selectie aan te passen; bv 1 of 2 pixels verkleinen kan voldoende zijn. In een programma als ON1 Photo RAW heb je bv ook de "chisel tool" waarmee je pixel per pixel kunt "afbeitelen".
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.15.7) - iPhone XR (iOS 14.6) + iPad5 WiFi (iPadOS 14.6)

Photoshop CS6, selectietool is snelle selectiepenseel, wat bedoel je met platform?

Platform: Mac of PC/Windows, maar voor Adobe Photoshop CS6 maakt het weinig uit. Persoonlijk gebruik ik voor nauwkeurige selecties de pen tool; niet het simpelste gereedschap, geef ik toe. Maar het speelt geen rol: gebruik de tool waarmee je het beste vertrouwd bent.
    Nadat je de selectie gemaakt hebt, kies je van het Select menu voor ofwel Refine Edge (daar is ook een knop voor bovenaan) ofwel Modify... en met die middelen kun je je selectie beginnen verfijnen.
    Laatst gewijzigd door LesC; 23 maart 2020 om 14:40
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.15.7) - iPhone XR (iOS 14.6) + iPad5 WiFi (iPadOS 14.6)

Tja, Refine Edge ken ik al lang (geschikt voor moeilijke gevallen), maar voor iets simpel heb ik onlangs een andere oplossing gevonden. Heel eenvoudig. Ik heb de selectie eventjes verkleind (2 of 3 pixels). Eveneens is het altijd aangeraden een kleine doezelaar toe te passen (1 of 0,5) pixels (weinig mensen doen dat). Het resultaat was perfect.

Met natte vinger,brede borstel ,zachte rand en 50% dekking,kun je de rand wat wegduwen.
    Wat ingewikkelder:
    Selctie,laagmaskerknop indrukken.
    Dan Ctrl nieuwe laag.Bewerken-vullen-wit of zwart.Om de rand duidelijker te maken.
    Terug naar laagmasker activeren.Met lasso na inzoomen de probleemzones los selecteren.
    Hierop Vervagen-Gaussiaans-1 pixel.
    Inzoomen op plaats waar de krans of lijn te zien is.
    Dan Afbeelding-aanpassingen-niveaus.
    Zwarte slider naar rechts schuiven,en kijken.Je zult de rand zien verdwijnen.
    Je kunt verschillende zones afzonderlijk bewerken door afzonderlijke selecties te maken en los van elkaar te bewerken.
    Werkt goed en geeft scherpe selectieranden.
    Wat werk,maar de moeite om eens te proberen.

NB:dit is niet mijn vondst.Te lezen in Photoshop Tools voor fotografen .Glyn Dewis.

@GTrotter:Werkt inderdaad ook zeer voortreffelijk,en wel eenvoudiger.Best wat doezelaar of Gaussians vervagen 0.5 of 1 px toevoegen,zoals je reeds aanhaalde.
    Laatst gewijzigd door demuro; 26 maart 2020 om 09:43 Reden: NB:GTrotter

Soortgelijke discussies

1. Windows product key / CD key / Product-id
    Door Alfa Centauri in forum Chit Chat
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 21 september 2015, 04:58
  2. Selecteren met de pen. Hoe doe je dat?
    Door Red Falcon in forum Tips, Trucs & Techniek
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 9 maart 2013, 22:11
  3. Selecteren in PS
    Door Krispol in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 4 maart 2009, 11:39
  4. snelheid selecteren
    Door ericdew in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 24 april 2008, 16:34
  5. Selecteren