Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

    Besten,

    Ik heb een nogal een rare vraag die vooral aan de beginnersstatus van mezelf ligt

    Ik doe men fotobewerking in lightroom. Eens men foto's daar klaar zijn, zien ze er allemaal glad, gelikt en vooral scherp uit!
    Ik exporteer ze dan op de maximale kwaliteit waarna ik ze opnieuw even bekijk. Dan merk ik steeds opnieuw dat van deze gladheid bijna geen sprake meer is, en de scherpte ook een tikkeltje minder is?

    Is dit omdat de resolutie van mijn scherm (Macbook Pro 13" 2011) niet optimaal is om de volledige resolutie weer te geven van de foto? (16MP)

    Ik hoop dat de vraag beetje duidelijk is

    Mvg

  • #2
    Re: Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

    Ik snap uw vraag...en ik heb het ook wel eens...ben benieuwd naar anderen!
    portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
    Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

      geef je opnamen net effe een tikkie meer scherpte, alvorens je ze op het net plaatst.
      ze verliezen scherpte door het plaatsen op het net en de beperkingengen van een fotosite.
      grt,bouk.
      PS:
      wel als laatste handeling verscherpen.
      Last edited by bouk; 29 juni 2012, 13:17. Reden: laatste./;.,./
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

        ik kies bij export (met bv resizing 600 x 900): voor scherm, maximale verscherping

        vroeger deed ik dit achteraf in Irphanview omdat met Canon DPP geen aparte verscherping bij export mogelijk was

        Comment


        • #5
          Re: Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

          LR werkt intern met een ProPhoto alike kleurprofiel (32bit), je kunt hier niet kiezen welke kleurprofiel je wenst te gebruiken dit in tegenstelling tot bvb PS. Als je exporteert naar jpeg (16bit) gaat er hierdoor kleurinfo verloren toz van de LR werkomgeving.

          Je kunt ook exporteren naar ProPhoto 32bit tiff bestand, dan heb je geen kleurverlies.
          In de export module kun je kiezen of je je beeld wil verscherpen voor scherm, mat of glanzend papier en dit in verschillende levels (standaard, laag en hoog)

          Comment


          • #6
            Re: Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

            Dus eigenlijk bedriegt Lightroom je een beetje.

            Ik heb nu enkele keren dezelfde foto met verschillende kleurprofielen geëxporteerd en dan vergeleken.
            Er zit echt geen verschil tussen

            Wat is volgens jullie de beste kleurruimte om te exporteren? sRGB, Adobe of ProPhoto.
            Ik publiceer men foto's gewoon op het internet en druk enkele af en toe!

            Comment


            • #7
              Re: Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

              Voor foto's die op Facebook komen pas ik juist minder verscherping toe. Door te hoge compressie worden al die scherpe randjes veel te snel lelijke blokjes.

              Comment


              • #8
                Re: Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

                Oorspronkelijk geplaatst door Baracoeda Bekijk bericht
                Dus eigenlijk bedriegt Lightroom je een beetje.

                Ik heb nu enkele keren dezelfde foto met verschillende kleurprofielen geëxporteerd en dan vergeleken.
                Er zit echt geen verschil tussen

                Wat is volgens jullie de beste kleurruimte om te exporteren? sRGB, Adobe of ProPhoto.
                Ik publiceer men foto's gewoon op het internet en druk enkele af en toe!
                als je exporteert in ProPhoto zie je het beeld zoals in LR

                hangt van de kleuren aanwezig in de opname af of je verschil ziet tussne sRGB en adobe RGB , maar in veel gevallen zij de verschillen beperkt, heel wat monitors zijn ook niet in staat adobeRGB weer te geven .

                posten op internet doe je best in sRGB, niet alle web browser ondersteunen adobeRGB.

                Comment


                • #9
                  Re: Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Baracoeda Bekijk bericht
                  ...zien ze er allemaal glad, gelikt en vooral scherp uit!...
                  Een puntje van aandacht: beoordeel je dat op 100% vergroting? Want alle andere verhoudingen geven veelal een verkeerde indruk van scherpte.
                  En zoals Bouk aanhaalt: bij de opslag van een verkleinde versie voor Tinternet dien je meestal nog een extra eindverscherping toe te passen.
                  Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                  Oók wandelen met GPS?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

                    In LR verscherp ik mijn foto's in het detail paneel en wanneer ik ze exporteer dan verscherp ik nog eens standaard voor scherm.
                    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

                      Het verscherpen voor scherm/print op 'low' zetten of helemaal niet aanzetten tijdens het exporteren.

                      Als je al verscherpt in de Develop-modus tijdens het bewerken moet dit normaal al volstaan.
                      Ook kan je even je clarity wat hoger zetten om je foto dat tikkeltje scherper te maken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

                        ik werk zo weinig mogelijk in lightroom omdat (vind ik persoonlijk) minder controle hebt over het eindresultaat,
                        daarom laad ik mijn raw foto's eerst in lightroom om ze daar minimaal te bewerken (kleurbalans, belichting en eventueel beetje herstel om wat detail te winnen in lichte delen), voor de rest geen verscherping enzo.
                        daarna exporteer ik die als tiff met lzw compressie om ze verder te bewerken en af te werken in PS.
                        heb ik altijd goeie resultaten mee.
                        groeten, Kristof
                        Canon EOS 5D mkII

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
                          ik werk zo weinig mogelijk in lightroom omdat (vind ik persoonlijk) minder controle hebt over het eindresultaat,
                          daarom laad ik mijn raw foto's eerst in lightroom om ze daar minimaal te bewerken (kleurbalans, belichting en eventueel beetje herstel om wat detail te winnen in lichte delen), voor de rest geen verscherping enzo.
                          daarna exporteer ik die als tiff met lzw compressie om ze verder te bewerken en af te werken in PS.
                          heb ik altijd goeie resultaten mee.
                          Ben het eens met je redenering, maar dat werkt niet echt handig en snel wanneer je hele reeksen van soms +200 foto's moet afleveren.
                          Ken ook wat mensen die hun kleine correcties en het omzetten van raw naar tiff in Digital Photo Professional (DPP) van Canon doen en erna importeren in LR.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

                            Oorspronkelijk geplaatst door JelleVandeVelde Bekijk bericht
                            Ben het eens met je redenering, maar dat werkt niet echt handig en snel wanneer je hele reeksen van soms +200 foto's moet afleveren.
                            Ken ook wat mensen die hun kleine correcties en het omzetten van raw naar tiff in Digital Photo Professional (DPP) van Canon doen en erna importeren in LR.
                            daarin heb je gelijk.
                            groeten, Kristof
                            Canon EOS 5D mkII

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherp in LIghtroom - Onscherp erna?

                              ik zat met het zelfde probleem in LR.
                              scherp in de ontwikkelingsmodule, onscherp al in bibliotheek
                              en niks van scherpte na exporteren.

                              na enkeletips , is het gelukt.
                              bewerken van defoto
                              verkleinen opmaat , bv 600*900
                              pas daarna verscherpen in photoshop
                              probleem opgelost

                              grt
                              steve

                              Comment

                              Working...
                              X