Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schermcalibratie zwart/wit foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schermcalibratie zwart/wit foto's

    Ik plan een Spyder 3 Pro te kopen. Daarom las ik eerst wat discussies op het forum of dat wel een goed idee is maar nu twijfel ik nog harder! In elk geval is het beter dat ik stilaan begin met schermcalibratie en daarbij heb ik enkele vragen.

    Mijn belangrijkste vraag, haalt een gecalibreerd scherm iets uit bij zwart/wit fotografie?
    Mij lijkt het wel. Mijn huidige prints zijn blauw en dat kan niet ..

    En eens je scherm gecalibreerd is dan beinvloed het omgevingslicht nog steeds je scherm. Betekend dit dat ik men scherm 's morgens calibreer dat dan in namiddag, avond, TL, ... licht niet meer klopt? Mijn computer, een Imac, staat in de woonkamer en dus nogal gevoelig voor lichtvariatie.

    Is er een goed of beter alternatief voor de Spyder? Budget < 150€

    Alvast bedankt!
    Wat een dag, alles in schoonheid
    Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

  • #2
    Re: schermcalibratie zwart/wit foto's

    heb zelf de Spyder3 Pro en ben er zeer tevreden van, gekalibreerde monitor + eigen fotoprinter = betrouwbare afdrukken.
    en ja voor z/w is calibratie ook van belang, meerbepaald omdat ook de instellingen voor licht/donker van witte & zwarte delen mee worden bepaald.
    wat je zegt ivm het omgevingslicht is natuurlijk wel een probleem. Mogelijkheid zou kunnen zijn om verschillende profielen aan te maken, afhankelijk van het omgevingslicht, en dan ook het betreffende profiel te selecteren dat van toepassing is.
    [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

    Comment


    • #3
      Re: schermcalibratie zwart/wit foto's

      bedankt!
      Wat een dag, alles in schoonheid
      Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

      Comment


      • #4
        Re: schermcalibratie zwart/wit foto's

        De nieuwe ColorMunki Display van X-Rite doet dit: hij meet het omgevingslicht (qua temperatuur en helderheid) en past je monitorprofiel dan aan...

        With the ColorMunki Display, get professionally calibrated results for your monitors & projectors in minutes and ensure that on-screen colors are accurate!
        Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
        Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
        GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

        Comment


        • #5
          Re: schermcalibratie zwart/wit foto's

          Vergeet die spyder en ga voor de i1 Display pro.
          Wat ook heel belangrijk is is je monitor.
          Hardware calibratie zorgt ervoor dat een z/w verloop zonder zichtbare harde stappen
          wordt weergegeven, in tegenstelling tot software calibratie waarbij de LUT van
          je grafische kaart wordt aangepast. De iMac is echter sw calibratie.
          Best calibreer je s'avonds in een donkere omgeving. Beeldbewerking moet dan ook
          best met dezelfde lichtomstandigheden gebeuren...


          Gr,

          Comment


          • #6
            Re: schermcalibratie zwart/wit foto's

            Bedankt voor de reacties,
            afgelopen weekend heb ik de Colormunki van X rite gekocht.

            Werkt gemakkelijk, past het licht aan of geeft een melding. Ik zag wel degelijk een kleurverschil na het calibreren. Ik hoop dat het een goede keuze was!

            De i1 Pro was 50€ duurder wat me (voor nu) te duur was. Als ik er ooit serieus mee begin dan zal ik wel investeren

            groeten
            Wat een dag, alles in schoonheid
            Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

            Comment


            • #7
              Re: schermcalibratie zwart/wit foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
              De nieuwe ColorMunki Display van X-Rite doet dit: hij meet het omgevingslicht (qua temperatuur en helderheid) en past je monitorprofiel dan aan...

              http://www.xrite.com/product_overview.aspx?ID=1513



              Is deze ColorMunki enkel voor de schermcalibratie of kan je er de printer ook mee calibreren?

              Comment


              • #8
                Re: schermcalibratie zwart/wit foto's

                ColorMunki Design / ColorMunki Photo = voor het aanmaken van scherm en printer profielen.
                ColorMunki Display = voor het aanmaken van schermprofielen


                Gr,

                Comment


                • #9
                  Re: schermcalibratie zwart/wit foto's

                  Als er kleurzweem in zwart-wit afdrukken zit, dan ligt dat zelden aan het beeldscherm dat gebruikt is tijdens de bewerking.

                  Meestal is het een probleem van de printer, inkt of het gebruikte papier (of de afdrukcentrale).
                  Het beeldscherm kalibreren is nooit slecht, maar alleen daarmee zal je het probleem nooit opgelost krijgen.

                  Hoe zet je de kleurenfoto's om naar zwart-wit? Daar kan het probleem misschien ook inzitten (in dat geval zou je wel kleurzweem moeten zien op een goed gekalibreerd beeldscherm).

                  Ik heb zelf ooit heel wat papier en inkt opgebruikt om te experimenteren met zwart-wit afdrukken. Tot nu toe heb ik nog geen enkele printer gehad die zelfs met originele inkt en het juiste papier perfecte zwart-wit afdrukken kon maken.
                  Soms kreeg ik een redelijk resultaat, maar de foto's die ik bij Pixum laat afdrukken zijn altijd veel beter dan wat ik thuis uit de printer krijg.
                  Je zal een printer moeten kopen die minstens een paar verschillende inktpatonen heeft die alleen maar voor zwart-wit worden gebruikt (verschillende tinten grijs en zwart).
                  Dat is dan een vrij dure (semi-)professionele printer waarmee je wel goede zwart-wit afdrukken kan maken.
                  Maar voor het aantal prints dat ik per jaar laat maken is die investering veel te duur, het komt voor mij veel goedkoper uit om de foto's te laten afdrukken.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: schermcalibratie zwart/wit foto's

                    De Canon Pixma MG6150 die ik recent heb aangeschaft heeft idd een fotozwart en fotogrijs cartridge. Je moet dan wel in de printer settings "grijswaarden" aanvinken, maar als je dat doet, komen er mooie z/w prints uit. En niet zo'n duur toestel (wel max A4; inkt is altijd duur natuurlijk)
                    [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: schermcalibratie zwart/wit foto's

                      In dat geval is er vast iets foutgelopen bij de de afdrukcentrale. Dan zal ik eens een andere proberen. Voor mijn kleurafdrukken heb ik al meerdere afdrukcentrales gebruikt maar dat varieert een beetje. Zelf druk ik nooit foto's af.

                      Ondertussen zit ik in mijn laatste jaar fotografie maar echt veel over dat soort dingen hebben we nog niet gezien. Ik denk eraan nog een cursus kleurbeheer te volgen.

                      De laatste keer liet ik men afdrukken printen bij ImagePro waar ik heel tevreden van was. Maar die afdrukken zijn in PS gemaakt op school en zijn gecontroleerd op het scherm bij ImagePro. Die waren echt wel veel beter.

                      Nu hoop ik met men gecalibreerde scherm er vanaf thuis toch ook wat betere resultaten uit te krijgen. En kan ik beter altijd bij de dezeflde afdrukcentrale printen.

                      Mijn zwart-wit omzettingen doe ik via PS of LightRoom maar op een correcte manier. Zoals een van de vele manieren die we op school zagen. Dus daar zou het probleem niet mogen liggen. Btw, de foto's die ik op het forum postte zijn van voor mijn tijd op school dus daar moet je niet op afgaan

                      @ cee37; zit jij bij mij in object en materie??
                      Wat een dag, alles in schoonheid
                      Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

                      Comment


                      • #12
                        Re: schermcalibratie zwart/wit foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door Detlef Bekijk bericht
                        Ik denk eraan nog een cursus kleurbeheer te volgen.
                        @ cee37; zit jij bij mij in object en materie??
                        Ja dus
                        Het is inderdaad jammer dat we op het vlak van kleurbeheer geen deftige (praktijk)uitleg krijgen. Dus het is je eigen weg wat zoeken he...
                        Maar zoals je zegt, als je bij de afdrukcentrale kan controleren, sta je weer een stap verder natuurlijk...
                        [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: schermcalibratie zwart/wit foto's

                          ondertussen snap ik de grote lijnen in de juiste kleuren wel maar toch zou het beter zijn dat we daar eens een deftige uitleg bij krijgen. bij PS had ik dat wel verwacht.

                          zeker omdat we ook dingen moeten laten afdrukken en we mss wel eens een kleurprofiel kunnen insluiten!
                          Wat een dag, alles in schoonheid
                          Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

                          Comment


                          • #14
                            Re: schermcalibratie zwart/wit foto's

                            Afdrukken zonder kleurbeheer, of beter gezegd de printer mag niets met de kleuren doen.
                            Zo moet je, je printer instellen, maar spijtig genoeg is dat voor ieder merk anders in te stellen.
                            Bij een aantal Canon-printers:
                            Afdrukkwaliteit >> Aangepast >> Kleur > Handmatig >> ICM inschakelen.
                            Bij een aantal Epson all-in-ones:
                            Geavanceerd >> ICM >> Uit.
                            Bij een aantal Epson Stylus Pro’s:
                            Modus >> aangepast >> Kleurencontrole >> UIT ( geen aanpassing )
                            Bij een aantal HP-printers:
                            Eigenschappen >> Kleurbeheer >> Door toepassing.
                            Wel de juiste papier ( media ) keuze maken.
                            de printers wel in kleur laten staan, niet in zw of grijs-waarden zetten.
                            ( het profiel dat je in PS gaat gebruiken is ook voor kleur )

                            De volgende stap is dan terug vanuit het afdruk-scherm van PS, en hier laat je PS het kleurbeheer beheren, je kiest het juiste icc-profiel dan kies je ook voor " relatief colorimetrisch " en vink je " zwartpunt compenceren aan "

                            Nu kan je printen.

                            icc-printer-profielen kan je downloaden bij de papier fabrikanten of je kan ze opmaat van je printer laten maken.
                            Dat is zo een beetje kleurbeheer-praktijk in een notendop.

                            PJW.
                            Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: schermcalibratie zwart/wit foto's

                              thx!   
                              Wat een dag, alles in schoonheid
                              Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

                              Comment

                              Working...
                              X