Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Saturatie - speciale sfeer oproepen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Saturatie - speciale sfeer oproepen ?

    Hoi,

    Vaak zie je foto's die zo bewerkt zijn dat ze een speciale sfeer oproepen. Vooral bij portretten: de foto lijkt grijzer, bruiner of groener naargelang de sfeer die men wil bereiken. Denk ook maar bv aan de TV reeks Band of Brothers of Saving Private Ryan waarin nog weinig kleur zat maar alles wat bruin-groen zag.

    Een voorbeeld van een foto:
    talk about my girl!!!!! To me she is one of the most wonderful and beautiful little beings to be part of my life. I'm biased because I'm her mother. She has an attitude that could kill but I wouldn't change a single thing about her because she's My Girl View On Black


    of

    light, boy, portrait, baby, art, soft, photos, camer, nikkon, imaginaton, deannalynne


    Hoe kan je dit soort effect het beste bereiken? Is dit enkel door de saturatie te verminderen? Dit heb ik eens geprobeerd met lightroom maar ik twijfel of dit de enige manier is om dit type resultaat te bereiken. Zijn er 'voorgekauwde' filters die je kan toepassen? Tussen die van Lightroom alvast niet...

  • #2
    Re: Saturatie - speciale sfeer oproepen ?

    Volgens mij zijn de twee voorbeelden idd maar "gewoon" gedesatureerde foto's , schuifje ergens op de onderste helft zetten.

    Comment


    • #3
      Re: Saturatie - speciale sfeer oproepen ?

      in photoshop kan je met "aanpassing kleurtoon / verzadiging"
      kiezen om alleen te bewerken in "groene tinten" , "blauwe tinten", ...
      ipv te bewerken op het hele "origineel"

      dwz dat je de verzadiging van een aantal tinten op minimum zet
      terwijl je bv de rode tinten ( huidtinten) laat staan

      probeer maar

      Comment


      • #4
        Re: Saturatie - speciale sfeer oproepen ?

        Mercikes,
        Photoshop heb ik niet maar ik merk in Lightroom dat je via schuivers die afzonderlijke kleuren ook kan bewerken (Hue & Saturation apart). Ik zal dat eens proberen.

        Comment


        • #5
          Re: Saturatie - speciale sfeer oproepen ?

          Als ik wil desatureren, maak ik meestal een copy van de achtergrond, maak er zwart-wit van, en speel dan met de opacity van die laag.
          Als je veel pics genomen hebt op hetzelfde moment, kan je er gerust een action van maken, dan gaat het lekker snel op meerdere opnamen.

          greetz
          Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

          Comment

          Working...
          X