Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rotation van Portrait-mode foto's in PS CS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rotation van Portrait-mode foto's in PS CS

    pffff....ik kan er niet meer aan uit.

    Photoshop CS schijnt alles zowat te roteren ????

    Net een reeks foto's gemaakt met de Powershot Pro 1.
    Meestal bekijk ik mijn foto's in ACDSEE 4.0
    Dan kom je tot de vaststelling dat er heel wat PORTRAIT-MODE foto's tussen zitten; die liggen natuurlijk 90 graden gedraaid.

    MAAR...als ik dezelfde foto in PS bekijk, staat ie onmiddelijk "goed" ...

    Enfin, de landscapes in een mapje gezet, de portraits ook.

    Daarna in ACDSEE al de portraits gedraaid, en alles weer samen in één map geplaatst.

    Bij het bekijken op verschillende monitoren besef ik dat een "autocontrast" niet slecht zou zijn.
    Ik voer dit in een batch uit in PS.

    Wat blijkt nu ? Al mijn "portrait-mode" foto's liggen weer plat !
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Rotation van Portrait-mode foto's in PS CS

    Als je foto's maakt, wordt de orientatie van je camera mee opgeslagen in de gegevens van je foto. Als je die dan de eerste keer opent in een deftig programma op je pc (zoals de programma's die canon meelevert, of photoshop) worden ze correct getoond. Afhankelijk van het programma worden je foto's ook echt geroteerd. DWZ: photoshop TOONT ze wel goed gedraaid, maar voert de rotatie pas uit de volgende keer dat je de foto ook efectief opent en bewaard.
    In de foto wordt er dan ook een aanduiding gegeven of ze al gedraaid geweest zijn of niet.
    Als je nu deze foto opent en daarna ZELF een rotatie uitvoert, dan staat de aanduiding in de foto nog niet op. Daardoor denkt je file browser van photoshop dat de foto nog niet geroteerd is, en gaat de foto in preview opnieuw draaien. Maar omdat je de foto zelf gedraaid hebt, en er dan nog eens de automatische rotatie wordt uitgevoerd, lijkt het alsof je foto niet gedraaid is.

    Als je je foto's van je camera haalt met de canon software is er geen vuiltje aan de lucht. Die zorgt er voor dat alles al direct in de goeie richting op je pc komt.
    Last edited by iO; 9 februari 2005, 07:39.

    Comment

    Working...
    X