Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rock werchter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • rock werchter

    Hallo..ben nieuw in de digitale fotowereld, vraagje? Hoe kan ik best foto´s nemen ´s avonds van een rockconcert (zonder statief natuurlijk..sta tussen de massa. Mijn camera is een fuji s5000 met olympus tele tcon-17. 2e vraagje, hoe maak ik snel een zwart kadertje rond foto in photoshop cs. (Ben volop bezig met dit programma..maar pfff..nie gemakkelijk zenne. alvast beankt voor de tips!
    www.peter8596.fotopic.net

    fuji finepix S5000-Olympus T-con 17

  • #2
    1. Gebruik de op één na hoogste ISO-waarde van je camera. De hoogste waarde zit er bij zowat alle camera's alleen maar op voor noodgevallen. De ruis is daarbij vaak erg sterk aanwezig.

    2. Gebruik het grootste diafragma (dus laagste F-waarde). Aangezien je in het publiek een stukje van het podium afstaat, zal de actie zich zowat in het platte vlak afspelen en is scherptediepte niet je belangrijkste concern. Zet daarvoor de cam op A-mode en stel kleinste F-waarde in.

    3. Stel ook met de EV-correctiewaarde een onderbelichting in. Liever achteraf de foto wat lichter maken (met alle eventuele negatieve gevolgen vandien, zoals ophalen van ruis en artefacts) dan dat ze mooi ruisvrij zijn, maar bewogen wegens te lange sluitertijd. Als je toch nog (te) lange sluitertijden hebt, kies dan EV-1 of zelfs -2. Altijd beter om deze achteraf op te lichten dan dat je de bewogen shots allemaal in de prullenbak dondert nadien.

    Maak enkele testshots en bekijk vooral hoe lang de sluitertijd is (en probeer met inzoomen op je lcd-scherm te kijken of je shots scherp genoeg zijn). Is dat niet het geval, schrap dan de eerste tip. Want liever een scherpe foto met ruis dan een onscherpe met minder ruis... Kwestie van noodgeval dus

    Zwart kadertje: Kies zwart als achtergrondkleur en vergroot het canvas met het gewenste aantal pixels. Easy en snel. Maar ik zou me als ik jou was liever in ruisonderdrukking en verscherping verdiepen dan in zwarte kaders .

    Veel plezier op werchter

    Comment


    • #3
      Ok, thanks Eric...ga die gegevens noteren en die dag zeker mee neme en ...stuur je evt resultaat wel op..indien gelukt. En hopelijk kan ik dan eens een deftige foto van James Hetfield bewerken en in mijn huis hangen.
      www.peter8596.fotopic.net

      fuji finepix S5000-Olympus T-con 17

      Comment


      • #4
        Hee, Metallica prima hoor, maar als je mijn tips kunt gebruiken, dan doe voor mij dan ook pics van (ik weet niet welke dag/en je gaat): Cure, The Rasmus, Black Rebel Motorcycle Club, Heideroosjes, Muse, Pixies (ga ze binnenkort zelf in Amsterdam vastleggen), PJ Harvey, Placebo

        Als je me de originelen stuurt zal ik ze voor je bewerken
        Have fun

        Comment


        • #5
          foto's van master jaymz mogen altijd gepost worden

          groetjes

          jim
          Do you serve a purpose, or purposely serve?
          http://www.soulshriek.com

          Comment


          • #6
            let wel op dat je binnen mag met je camera (normaal geen fototoestellen toegelaten)
            "Roel" (Coolpix 5700 - Sony DSC S75)

            Comment


            • #7
              idd roepla heeft gelijk

              op werchter zijn camera's verboden

              ik ga een wegwerpcamera kopen en die proberen binnen te smokkelen
              Canon A80

              Comment

              Working...
              X