Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Retina scherm en foto's met 1024 px

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Retina scherm en foto's met 1024 px

    Hallo, ik heb een vraagje voor mensen met Mac en retinascherm (27"). Als ik mijn foto in RAW bekijk is die zeer scherp, als ik die naar 1024px exporteer in PS voor upload op BD en daarna de scherpte wil checken in PS wordt het wel een heel klein fotootje.
    Moeilijk om op basis daarvan de scherpte te tweaken. Als ik hem (via dropbox) upload op BD vind ik de scherpte ondermaats. Zeker als ik vergelijk met foto's van andere fotografen hier.
    Heeft iemand een verklaring werkwijze om dit op te lossen?

    Ik ben vertrouwd met allerlei verscherpingstechnieken dus dat is op zich het probleem niet.

    Alvast bedankt voor jullie tips!

    Erik
    www.erikthomas.be

  • #2
    Re: Retina scherm en foto's met 1024 px

    In PS kan je zien wat je vergroting is links onder in beeld.
    Ideaal beoordeel je een beeld op 100% weergave voor locale inspectie van scherpte.
    Je kan de waarde 100 gewoon intypen in dat invoerveldje links onder.

    De reden is dat elke beeldpunt op je scherm dan overeen komt met een pixel in je bestand.
    Andere weergaven zijn altijd extrapolatie en kunnen de beoordeling bemoeilijken.
    Alle waarden die afwijken van 100% zijn mogelijks een probleem. Zeker voor beelden met moire gevoeligheid.

    Comment


    • #3
      Re: Retina scherm en foto's met 1024 px

      Het probleem is anders: als ik op 100% kijk in Photoshop is het een klein beeld (heeft te maken met feit dat retina scherm hoge pixeldichtheid heeft). Als ik naar BD forum ga, zie ik diezelfde foto veel groter staan hoewel het dezelfde foto met 1024 pixels is. Waar die bij mij in PS dus scherp oogt (maar ook heel klein) oogt die op BD helemaal niet scherp. Hieronder een screenshot om te tonen wat ik bedoel (maak wel even abstractie van het feit dat de versie niet identiek is, zijn wel beide 1024px breed).



      www.erikthomas.be

      Comment


      • #4
        Re: Retina scherm en foto's met 1024 px

        Staat je browser wel ingesteld op 100% ?
        Indien deze hoger staat, bvb 200, dan krijg je uiteraard een groter beeld te zien en slechtere kwaliteit
        De meeste mensen durven al eens hun beeld vergroten terwijl ze op een site aan het kijken zijn en vergeten deze terug naar 100% te zetten nadien

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Retina scherm en foto's met 1024 px

          Ja die schermen met extreem hoge pixeldichtheid....
          Ik ben er nog niet helemaal over uit of dit nu wel een zegen is op heden.
          Zolang niet iedereen aangepast is ben ik er niet helemaal zeker van of het wel een oplossing is.
          Die extreem hoge pixeldichtheid op sommige (kleine) schermen brengen mijn inziens geen zoden aan de dijk.
          Het menselijk oog is beperkt in wat het kan zien.

          Zelf heb ik ook 4K schermen. Maar die zijn wel erg groot. Dat compenseert dan weer.
          Het is super fijn om beauty retouch op te doen.

          Maar een moeilijkheid is de vele andere software (en browsers zoals gezegd) die daar geen rekening mee wil houden.
          Alles wordt geschaald en dat vertekend het beeld.
          Extrapolatie is uw vijand hier.

          Mogelijks zit je voor website publicatie ook nog met andere problemen zoals kleurruimtes en compressie.

          Het komt hier regelmatig voor dat ik een top top top beeld heb op mijn scherm.
          Maar als ik die dan terug zie bij een klant op een chocoschermpje dan kan dat behoorlijk tegen vallen.
          Klanten spreken mij daar soms op aan.
          Het is dan zoals altijd weer opnieuw een gezever om uit te leggen waar de problemen allemaal kunnen zitten.

          Er is wel hoop voor de toekomst.
          Ze werken nu hard aan nieuwe standaarden waarbij veel van dit euvel opgelost zou moeten geraken in de toekomst.
          Maar zoals altijd is het nog even wachten tot heel de wereld mee is.

          Comment


          • #6
            Re: Retina scherm en foto's met 1024 px

            Elke bezoeker van BD of gelijk welke andere website verwacht dat die website past op zijn scherm - of hij nu kijkt in 4K, full HD, op een tablet of op een smartphone.
            De HTML van de pagina gaat dat dus opvangen en dingen uitrekken of anders positioneren
            Als je uw browserscherm op uw Retina monitor kleiner/groter maakt zal je zien dat de grootte van de afbeelding mee wordt aangepast.
            Maar de achterliggende pixels en grootte v bestand op uw host blijven zelfde natuurlijk.
            En 1024 px als basis is misschien wel weinig en niet aangepast voor de grote schermen.
            Denk dat daar de reden ligt
            Peter
            Last edited by blauwzwart; 6 juli 2022, 08:44.
            mijn website : klik

            Comment


            • #7
              Re: Retina scherm en foto's met 1024 px

              Merci om mee te denken en voor de tips. Sieg, mijn browser staat wel degelijk ingesteld op 'werkelijke grootte', dus niet ingezoomd. Blijft het gek dat de weergave in PS kleiner=scherp is terwijl die in BD groter=minder scherp is.
              Als ik de foto open vanuit Finder wordt die even groot (en dus ook met kwaliteitsverlies) als op BD geopend. Enkel in PS wordt die goed getoond. Het ligt dus volgens mij niet specifiek aan de HTML.
              Als ik de foto in 3000px exporteer ziet die er wel mooi scherp uit op mijn scherm wanneer ik dubbelklik vanuit Finder.
              www.erikthomas.be

              Comment


              • #8
                Re: Retina scherm en foto's met 1024 px

                Gaat dit niet over hetzelfde ? klik
                Als 1 pixel van je 1024 pixel jpg opengetrokken wordt naar 4 pixels op je scherm lijkt me logisch dat beeld minder scherp oogt.
                Het zal even scherp zijn als je wat verder gaat zitten
                Peter
                mijn website : klik

                Comment


                • #9
                  Re: Retina scherm en foto's met 1024 px

                  Dag Peter, dat komt inderdaad overeen met wat ik vaststel. In de praktijk zal ik dus steeds 2 versies moeten maken, 1 met breedte 2048px om scherpte te beoordelen en dan een versie van 1024px om te uploaden op BD.
                  www.erikthomas.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Retina scherm en foto's met 1024 px

                    Ik heb een 4K monitor - onder windows - en ik ervaar hetzelfde wat jij vertelt - dus is niet alleen retina problematiek.
                    En eigelijk ook logisch - op een betere monitor worden ook "de fouten" uitvergroot he
                    Wat ik nu doe is de beelden op een iets grotere resolutie (1500px) op Flickr zetten - sommigen hier gaan nog groter - 2048px bvb.
                    Vervolgens levert Flickr zogenaamde BB-codes (Bulletin Board Code)
                    BB-code (een soort url) is beschikbaar in aantal resoluties - gaande van de originele tot thumbnail formaat - bvb 1500, 1024, 800, ..., 150.
                    Ik gebruik dus de BB-code van 1024 om de foto te embedden in mijn FB post.
                    Je ziet dus als het ware de foto van 1500 pixels door een venster van 1024 pixels op BD.
                    Het resizen naar 1024 px gebeurt dan door Flickr - en daar zit soms wel veel kwaliteitsverlies op.
                    Zeker als je kijkt op een hoge resolutie scherm - want het beeld wordt opengetrokken.
                    Maar wie goesting heeft kan wel doorklikken naar het 1500px beeld.
                    Weet niet of dit de beste methode is - mogelijk hebben anderen een betere workflow want ik zie hier best ook wel veel beelden die knap zijn op 1024px.
                    Misschien is 2048 px voor het originele beeld een betere keuze want resizen naar 1024 is dan redelijk eenvoudig lijkt me.
                    Anderzijds hoe groter je het beeld op je host zet - hoe interessanter om het beeld te stelen he ...
                    Dus ik stel me ook vragen - maar ik probeer er niet wakker van te liggen
                    Want uiteigenlijk weet je nooit hoe je foto eruitziet op het scherm bij iemand anders.
                    mijn website : klik

                    Comment


                    • #11
                      Re: Retina scherm en foto's met 1024 px

                      Je bent beter af met 2k dan met 4k resolutie bij gebruik van een 27-inch scherm, tenminste voor foto-editing. Voor video is dit een ander verhaal.
                      Als je een 4k scherm hebt kun je voor fotografie toepassingen via de instellingen de scherm resolutie best wijzigen
                      naar 2k of als je met lage resolutie beelden werkt zelfs naar 1k.

                      Browsers alsook meeste andere programma’s passen beelden en tekst zodanig aan dat ze zelfs bij verschillende scherm
                      resoluties toch even groot getoond worden. Dit is nodig omdat je anders de tekst of afbeeldingen nog moeilijk zou kunnen
                      lezen bij hoge resolutie. Hierdoor kunnen klein formaat foto’s fel opgeblazen worden als je deze beeldvullend wil bekijken
                      waardoor ze aan scherpte verliezen. Voor niet video en niet typische grafische toepassingen heeft 4k meer nadelen dan
                      voordelen, toch voor schermen onder 32-inch.
                      www.polartha.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Retina scherm en foto's met 1024 px

                        Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                        ...Weet niet of dit de beste methode is - mogelijk hebben anderen een betere workflow want ik zie hier best ook wel veel beelden die knap zijn op 1024px.
                        Misschien is 2048 px voor het originele beeld een betere keuze want resizen naar 1024 is dan redelijk eenvoudig lijkt me.
                        Anderzijds hoe groter je het beeld op je host zet - hoe interessanter om het beeld te stelen he ...
                        Dus ik stel me ook vragen - maar ik probeer er niet wakker van te liggen
                        Want uiteigenlijk weet je nooit hoe je foto eruitziet op het scherm bij iemand anders.
                        Het gekke is inderdaad dat ik op dit forum sommige andere foto's zie die bij 1024px wel van betere kwaliteit lijken (die worden toch evengoed uitgerokken?, dus dat begrijp ik niet zo goed ).
                        www.erikthomas.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Retina scherm en foto's met 1024 px

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black Fly Bekijk bericht
                          Het gekke is inderdaad dat ik op dit forum sommige andere foto's zie die bij 1024px wel van betere kwaliteit lijken (die worden toch evengoed uitgerokken?, dus dat begrijp ik niet zo goed ).
                          Ja maar misschien met minder compressie, vergelijk even de bestandsgrootte (heeft niks te maken met de afmetingen uiteraard)

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Retina scherm en foto's met 1024 px

                            Ik ken fotoclubs die om deze redenen weigeren om digibeelden in andere clubs te schijnen, omdat elke beamer of ander scherm andere foto's toont.
                            Zij tonen wel hun afgeprinte foto's zoals zij die wilden maken en verder geen discussie...
                            Dat is ook de reden waarom wij in de fotoclub geen digibeelden van andere clubs meer bespreken of jureren, afgeprinte foto's...geen probleem
                            grt
                            Gerrit

                            Comment


                            • #15
                              Re: Retina scherm en foto's met 1024 px

                              Oorspronkelijk geplaatst door de Gerre Bekijk bericht
                              Ik ken fotoclubs die om deze redenen weigeren om digibeelden in andere clubs te schijnen, omdat elke beamer of ander scherm andere foto's toont.
                              Zij tonen wel hun afgeprinte foto's zoals zij die wilden maken en verder geen discussie...
                              Dat is ook de reden waarom wij in de fotoclub geen digibeelden van andere clubs meer bespreken of jureren, afgeprinte foto's...geen probleem
                              grt
                              Gerrit
                              En dan leggen ze die fotos onder oude TL lampen ter beoordeling?

                              Comment

                              Working...
                              X