Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Resolutie foto muurbehang

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Resolutie foto muurbehang

    Hallo

    Ik had graag een muur van mijn kamer bekleed met een foto. De afmetingen van de muur zijn 3.5m x 2.3m.
    Nu had ik graag geweten hoe groot de resolutie van mijn foto zou moeten zijn om die te kunnen afdrukken in die grootte zodat de kwaliteit goed is.

    Alvast bedankt voor jullie hulp!
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

  • #2
    Re: Resolutie foto muurbehang

    Voor zo groot, denk ik dat 120 a 150 dpi voldoende is.

    bij 120 dpi op 350cm x 230cm kom je dan uit op:
    350/2.54 = 138 inch x 120 = 16560
    230/2.54 = 91 inch x 120 = 10920

    dus heb je een foto nodig van 16560 x 10920 pixels als je deze afdrukt op 120 dpi

    Ik weet niet hoe laag je kunt gaan met de dpi, het hangt waarschijnlijk ook voor een stuk van de foto zelf af.
    Misschien dat anderen hier wel een beter idee over hebben.
    Maar je kunt het eventueel proberen door een stuk van de foto op een a4tje uit te printen en tegen de muur te hangen.
    Kijk er dan naar vanaf verschillende afstanden en kijk hoe het er uit ziet.

    Comment


    • #3
      Re: Resolutie foto muurbehang

      Hey RuneDg

      Ik heb het voor jou even berekend (met hulp van Wikipedia). Normaal gezien wordt 300 pixels per inch genomen als standaardkwaliteit en dat heb ik dan ook verrekend. Je afbeelding zou 41340x27166 pixels groot moeten zijn om 300ppi te halen op dat oppervlak. Let wel op met het feit dat dit de minimum afmetingen zijn en dat deze dus berekend zijn voor een verhouding van 3.5 : 2.3. Ik veronderstel dat je fototoestel (of je stitching software in dit geval, want als je dit omrekent zijn dit 1.12 Gigapixels...) niet op die verhouding foto's zal maken. Je houdt dan rekening met de limiterende afmeting als je gaat croppen; dat is in dit geval de breedte dus zou je uiteindelijk een foto moeten maken met een resolutie van 41340x27560 pixels. Aangezien je sowieso zal moeten stitchen hoef je hier niet altijd rekening mee houden, zolang je maar de minimale resolutie van 41340x27166 aanhoudt.

      Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt, mocht je de berekening willen stuur ik je wel een fotootje want ik weet niet of ik die zomaar in het draadje mag gooien.

      Brent

      Comment


      • #4
        Re: Resolutie foto muurbehang

        Oorspronkelijk geplaatst door brent1999 Bekijk bericht
        Hey RuneDg

        Ik heb het voor jou even berekend (met hulp van Wikipedia). Normaal gezien wordt 300 pixels per inch genomen als standaardkwaliteit en dat heb ik dan ook verrekend. ....
        ......
        Last edited by Guest41; 16 mei 2017, 22:12.

        Comment


        • #5
          Re: Resolutie foto muurbehang

          Dan zal hij wel wat minder scherp zijn maar ik zal het hier overlaten aan de duidelijk meer ervaren forumleden

          Brent

          Comment


          • #6
            Re: Resolutie foto muurbehang

            sja .. ...
            Last edited by Guest41; 16 mei 2017, 22:12.

            Comment


            • #7
              Re: Resolutie foto muurbehang

              Dat moet in m'n dromen geweest zijn spijtig genoeg

              Comment


              • #8
                Re: Resolutie foto muurbehang

                Vind je de affiches in een bushokje of tramhokje mooi? (tenminste als er een knap model op staat ;-) )

                Weet dat ze dit drukken op 15DPI!!! Al dat groot geweld is nergens voor nodig.

                Comment


                • #9
                  Re: Resolutie foto muurbehang

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanbert Bekijk bericht
                  vind je de affiches in een bushokje of tramhokje mooi? (tenminste als er een knap model op staat ;-) )

                  weet dat ze dit drukken op 15dpi!!! Al dat groot geweld is nergens voor nodig.
                  15 ppi ?
                  Last edited by Guest41; 16 mei 2017, 22:13.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Resolutie foto muurbehang

                    bij printing-demuynck in waregem printen ze (ook) zo'n behangpapier. Als je het daar zou laten doen zullen ze je, volgens mij, graag helpen om te zeggen aan welke dpi ze dat printen, en dus wat het aantal pixels moet zijn.
                    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Resolutie foto muurbehang

                      Wat is de resolutie die je hebt? Dan kan je je dpi berekenen en nog de keuze maken of je de foto met software gaat "pimpen". 300 dpi zou ideaal zijn

                      Comment


                      • #12
                        Re: Resolutie foto muurbehang

                        Oorspronkelijk geplaatst door Foefski Bekijk bericht
                        Wat is de resolutie die je hebt? Dan kan je je dpi berekenen en nog de keuze maken of je de foto met software gaat "pimpen". 300 dpi zou ideaal zijn
                        oh well ...
                        Last edited by Guest41; 16 mei 2017, 22:13.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Resolutie foto muurbehang

                          Kijk eens naar de afbeeldingen op bussen en vrachtwagens dat zijn soms dots van 2 cm of meer en op afstand toch herkenbaar.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Resolutie foto muurbehang

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Kijk eens naar de afbeeldingen op bussen en vrachtwagens dat zijn soms dots van 2 cm of meer en op afstand toch herkenbaar.
                            Vanop 20 of 30 m afstand, ik denk dat TS niet zoveel plaats heeft in zijn kamer.

                            Een 150 ppi zal wel OK zijn.

                            PJW
                            Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Resolutie foto muurbehang

                              Oorspronkelijk geplaatst door pjw Bekijk bericht
                              Vanop 20 of 30 m afstand, ik denk dat TS niet zoveel plaats heeft in zijn kamer.

                              Een 150 ppi zal wel OK zijn.

                              PJW
                              Daarom dat ik het uit telde op 120 ppi.
                              Misschien kan 80 of 100 ook.
                              Hangt toch ook wat van de foto af en van het papier dat gebruikt wordt.

                              T.T.

                              Comment

                              Working...
                              X