Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

    Daarstraks in dit draadje van Chrit (vergelijk met de correctie van schoonSpikke) merk ik hetzelfde als wat ik met mijn Oude Pastorij - winter aan de hand heb.

    Door perspectiefvervorming, of is het lensvervorming (?) staat de originele opname wat scheef, of lopen de lijnen teveel naar mekaar toe.

    De herfstopname (link in dezelfde topic als winter) heb ik gecorrigeerd via Transform>Perspective, de winteropname via Filter>Lens distortion.
    Zodra ik mijn vier opnames klaar heb (lente en zomer moeten nog volgen) ga ik wel de vier foto's aan dezelfde correctie onderwerpen, want je ziet wel duidelijk verschil.

    Mijn vraag is eigenlijk: hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze vervormingen worden gecorrigeerd, zonder dat daarbij de verhoudingen van het gebouw gewijzigd worden?
    Kan het sowieso wel wat ik vraag?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

    tijdens de BDLive dag heb ik met plezier de workshop van de architectuur fotograaf (ben zijn naam kwijt) gevolgd en die bevesigde eigenlijk wat ik al vreesde en waar je hier naar vraagt. Het is niet mogelijk om met software de perspectiefvertekening te corrigeren zonder de verhoudigen aan te tasten. Dit lukt alleen met hele dure shift lenzen.
    Sinds een paar weken gebruik in PTlens hiervoor en als de vertekening niet te groot is (zoals bij de gebouwen die jij aanhaalt) dan lukt dat prima zonder zichtbare of opvallende verstoring van de verhouding. Ook ton en kussenvorming rechtrekken lukt prima. Houdt er wel rekening mee dat je bij het corrigeren van perspectief vertekening altijd een stukske van je foto gaat verliezen. Dus de opname op voorhand al een beetje ruim nemen zodat je je dat verlies kunt permiteren.

    Groeten, Bert
    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
    www.bertofotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

      Als je dmv. 'bewerken > transformatie > perspectief' een correctie uitvoert in PS, treed er vanaf een bepaalde correctie inderdaad een 'extra vervorming' op: het beeld wordt dan plots iets minder hoog. Je kan dit ondervangen door, vooraleer je de perspectiefcorrectie toepast, eerst een hulplijn te plaatsen op bv. de dakrand van het gebouw. Daarna voer je de perspectiefcorrectie uit, zoals je normaal zou doen. Vervolgens kan je via 'bewerken > transformatie > schalen' het beeld terug wat uitrekken in de hoogte tot de dakrand terug samenvalt met de geplaatste hulplijn.

      Nota: ipv. het beeld 'uit te rekken' in de hoogte kan je er natuurlijk ook voor kiezen om het beeld 'te versmallen' tot het gebouw terug de gewenste/correcte breedte heeft.
      Uiteraard dan eerst uw hulplijntjes op de buitenste breedte-afmetingen van het gebouw plaatsen.
      Guy
      Last edited by guydw; 10 januari 2010, 16:18. Reden: tekstfoutje weggewerkt
      www.guydewestelinckfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

        Dank voor de eerste reacties. Ik ga zeker uitproberen (maar was bang inderdaad te horen te krijgen dat het quasi onmogelijk is zonder dure shift/tilt lenzen).
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

          hoi Les

          je moet er vanuitgaan dat er slechts minimale veranderingen toegelaten zijn
          je moet daarbij zowel horizontale als verticale hulplijnen gebruiken , de ramen kunnen hier dienen als uitgangspunt

          met transformatie - vervormen is dit snel opgelost zonder de verhouding echt te veranderen
          linksboven moet beetje naar links en linksonder moet een beetje naar onder

          Comment


          • #6
            Re: Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

            Dank voor de uitstekende uitleg, David!
            Nu is het wel zo dat de foto waarvan jij vertrekt al stevig "rechtgetrokken" is t.o.v. het origineel. Mag ik je die per mail eens bezorgen?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

              ik werk met "paint X2', zelfde probleem met perspectief rechttrekken --> verhoudingen veranderen.
              Los dit op met 'resizen' om de oorspronkelijke verhoudingen terug te krijgen.
              Weten jullie iets handigers in paint ?

              Comment


              • #8
                Re: Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

                Lesc,

                zoals ik al eender aangaf kan je makkelijk met de croptool een bevrdigend resultaat halen. Zolang je de hoeken kan verslepen in elke richting die je wil..Ik zal straks eens proberen wat screenshots te posten.
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

                Comment


                • #9
                  Re: Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

                  Dank je, Pascal. Ik ben er zeker van dat meer mensen hier baat bij gaan hebben!

                  (ben wel benieuwd, want mij schijnt het niet te lukken, maar ik ben dan ook nog zo'n CS3 kluns!) )
                  Last edited by LesC; 11 januari 2010, 10:19.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

                    Hierbij een kleine workshop.

                    Kijk wel even als je de crop tool selecteerd of "Pespective corection aanstaat zoals hieronder.



                    Hieronder zie je de originele..Niet op de rest letten hé zoals de vlekken.





                    Dan ga je de lijnen naar je huis toetrekken zoals hieronder...TIP: Zoom in zodat je de lijn beter kan zien om ze evenwijdig te laten lopen zo heb je helemaal je grid niet nodig.




                    Dan de lijnen terug naar boven trekken zonder dat er iets veranderd...





                    En kies je voor Crop.

                    Het eindresultaat is gewoon beter...






                    dit is een snelle oplossing die ik steeds gebruik voor al mijn fotos.
                    Mvg, Pascal,Schoonspikke
                    Als je schiet..schiet dan raak!
                    500 PIXHuawei P30 PRO

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

                      Wow! Da's knap, en het werkt bovendien!
                      Wat ik eerst (zonder jouw screenshots) fout deed was de croplijnen naar buiten trekken, ipv naar binnen (ze moeten dus de scheve lijnen van het gebouw volgen).
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Wow! Da's knap, en het werkt bovendien!
                        Wat ik eerst (zonder jouw screenshots) fout deed was de croplijnen naar buiten trekken, ipv naar binnen (ze moeten dus de scheve lijnen van het gebouw volgen).
                        Inderdaad LesC

                        Wel opletten dat je lijnen niet verder komen dan een bepaalde aantal graden want dan heb je de helft van je foto weg.
                        Het voordeel van deze methode is dat je alle lijnen in 1 keer kan zetten zoals je wil en je gebouw of horizon staan dadelijk goed..Hopelijk heb je er iets aan gehad..
                        Mvg, Pascal,Schoonspikke
                        Als je schiet..schiet dan raak!
                        500 PIXHuawei P30 PRO

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

                          @ Schoonspikke: waaw, dat ziet er gemakkelijk uit met een spectaculair resultaat!

                          'k ben net gaan kijken in mijn Elements 5.0, klopt het dat daar niet de mogelijkheid inzit om die croplijnen schuin te zetten, en dat het daarmee dus niet gaat?
                          En als dat klopt, weet iemand of het toevallig in recentere PSE's wel gaat, of moet ik dan toch ook de volledige photoshop maar eens op mijn verlanglijstje zetten?
                          Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
                          vroeger op dit forum bekend als wAckO

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

                            Bedankt schoonSpikke, weer iets bijgeleerd

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rechttrekken van gebouwen zonder de proporties te verstoren

                              Oorspronkelijk geplaatst door wAckO Bekijk bericht
                              @ Schoonspikke: waaw, dat ziet er gemakkelijk uit met een spectaculair resultaat!

                              'k ben net gaan kijken in mijn Elements 5.0, klopt het dat daar niet de mogelijkheid inzit om die croplijnen schuin te zetten, en dat het daarmee dus niet gaat?
                              En als dat klopt, weet iemand of het toevallig in recentere PSE's wel gaat, of moet ik dan toch ook de volledige photoshop maar eens op mijn verlanglijstje zetten?
                              PSE 6.0 (for Mac): blijkbaar evenmin mogelijk. Tenminste geen "perspective" checkbox die je kunt aanvinken.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X