Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw RAF formaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raw RAF formaat

    Beste;



    Ik heb onlangs beelden genomen met mijn X-Pro 1 in jpg fine en RAF tegelijkertijd.
    De jpg beelden in het vierkant!

    De RAF beelden zouden dus 2 op 3 moeten zijn in Lichtroom of Photoshop!
    Echter dat is niet zo, Lichtroom en Photoshop presenteert deze raw beelden ook in het vierkant.

    In de windows verkenner staan de raw beelden wel 2 op 3!

    Dus neem ik aan dat het een instelling is in camera raw.

    Kan iemand me vertellen hoe ik de raw beelden ook 2 op 3 krijg in Photoshop en Lichtroom?

    Groetjes

    Luc

  • #2
    Re: Raw RAF formaat

    Als je dat RAW beeld in de develop module opent, en dan de crop tool neemt, krijg je dan heel de foto te zien?
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #3
      Re: Raw RAF formaat

      Nee , het raw beeld blijft vierkant

      Comment


      • #4
        Re: Raw RAF formaat

        Oorspronkelijk geplaatst door luc.vh Bekijk bericht
        Nee , het raw beeld blijft vierkant
        Hmm... dat weet ik het ook niet zo direct.
        Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
        Website - 500px - Instagram

        Comment


        • #5
          Re: Raw RAF formaat

          1:1 is 1:1, als je in de verkenner (RAF) 3:2 ziet dan betekent dit dat de driver welke het mogelijk maakt om de beelden in de verkenner te kunnen bekijken een steekje laat vallen.

          LR en PS tonen de beelden in het formaat waarin ze gemaakt zijn: 1:1 in dit geval.

          Comment


          • #6
            Re: Raw RAF formaat

            Staat de camera niet op 4kant? De foto wordt dan volledig genomen met informatie erin geschreven daarvan en misschien kan windows dat niet lezen en PS/LR wel.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Raw RAF formaat

              Ik zeg zomaar iets, als je Ps hebt dan heb je toch Bridge, ja toch?
              Zou je niet beter daar de informatie zoeken?
              Is maar een idee van mij hé.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Raw RAF formaat

                Probeer eens je jpg-instellingen ook op 2:3 te zetten in-camera.
                Ik begrijp ten andere niet waarom je je camera niet laat staan op zijn standaard formaat; zo maakt hij gebruik van de ganse sensor en croppen tot 1:1 kan je altijd nadien in PS.

                Eventueel kan je ook eens de instellingen veranderen en alleen op raw (RAF) zetten en zien wat dat geeft.

                Denk ni

                Comment

                Working...
                X