Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW in Photoshop fletse kleuren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW in Photoshop fletse kleuren

    Ik heb een CANON 80D. Ik trek in RAW. Wanneer ik de foto's bekijk op het display van mijn fototoestel, stemmen de kleuren overeen met de werkelijkheid.
    Wanneer ik de RAW bestanden bekijk in Canons bijgeleverde bewerkingssoftware Digital Photo Professional 4 worden de kleuren eveneens nog waarheidsgetrouw weergegeven.
    Wanneer ik hetzelfde RAW bestand echter open in Photoshop elements 15, dan lijken de kleuren bijna geheel verdwenen, wordt het geheel een fletse, kleurloze brij zonder enig contrast
    Vroeger had ik een CANON 20D en gebruikte ik Photoshop CS5 en toen kende ik dat probleem niet. RAW openen in Photoshop gaf dezelfde kleurweergave als in de werkelijkheid.

  • #2
    Re: RAW in Photoshop fletse kleuren

    Je zit appels met peren te vergelijken
    op het display van mijn fototoestel en Canons bijgeleverde bewerkingssoftware Digital Photo Professional, dat zal wel met "ingestelde" settings getoond worden

    aan de adobe kant is het afhankelijk van wat je wel / niet hebt aangemerkt als prefered. Daar wordt zo te lezen dus de "RAW"-beeld getoond zonder toepassing van "camera instellingen"

    Comment


    • #3
      Re: RAW in Photoshop fletse kleuren

      Op je display kijk je naar een JPEG weergave van je RAW.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: RAW in Photoshop fletse kleuren

        In elke raw wordt inderaad ook een jpeg opgeslagen en het is diegene die je ziet; het histogram van je camera is ten andere ook hierop gebaseerd en niet de raw.
        Een raw is louter lineaire informatie waaraan nog geen kleurruimte is toegewezen en dus ook niet mogelijk om deze te zien.
        Dat een raw vrij flets toont in ACR/LR etc... heeft te maken met de preset die ACR of LR als default gebruikt (geen contrast/belichting/saturatie etc... minimale verscherping en dergelijke).
        Op zich is er dus niets mis met je raw (althans toch indien je een technisch goede foto hebt gemaakt) maar in post ga je die natuurlijk moeten "tweaken" om er alles uit te halen dat er in zit.

        Comment


        • #5
          Re: RAW in Photoshop fletse kleuren

          Hoe komt het dat dat vroeger, bij Photoshop CS5, anders was?

          Comment


          • #6
            Re: RAW in Photoshop fletse kleuren

            Ik weet niet of dat vroeger zo was. Ik bedoel maar ik heb nooit ondervonden dat een raw onder ACR/CS5 levendiger kleuren gaf van aan de meet dan nu onder CC.
            Misschien overdrijf je ook een beetje als je zegt dat ze nu één kleurloze, fletse brij zijn. Zo heb ik nog nooit over mijn raws gedacht.
            Misschien is er gewoon een verschil tss je camera's, dat weet ik niet.

            Uiteindelijk is dat ook niet echt belangrijk hé; 't is wat je er uiteindelijk uithaalt in ACR/LR dat telt.

            Comment


            • #7
              Re: RAW in Photoshop fletse kleuren

              Een vroegere versie van de ACR (Adobe Camera RAW) plugin misschien?
              Alleszins: je moet je RAW ontwikkelen. Ik heb het destijds geleerd volgens Scott Kelby.
              Hier legt-ie uit waarom JPG er beter uitziet dan RAW: http://www.peachpit.com/articles/art...47541&seqNum=5
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: RAW in Photoshop fletse kleuren

                Ik trek in RAW. Wanneer ik de foto's bekijk op het display van mijn fototoestel, stemmen de kleuren overeen met de werkelijkheid.
                Je camera kan enkel jpegs tonen. Zelfs al trek je in raw, je camera zal enkel de bewerkte jpeg laten zien.

                In camera raw is er ergens een instelling onder 'camera calibration' waar je kan kiezen tussen verschillende profielen 'versie 1(2010)' ...
                Misschien dat een oude profiel is ingesteld.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: RAW in Photoshop fletse kleuren

                  Ik heb een 'enigszins' vergelijkbaar probleem. Ik gebruik op mijn iMac Lightroom Classic CC. Op mijn MacBook Lightroom CC, de cloudversie dus. Zowel het scherm van de iMac als het scherm van de Macbook zijn gekalibreerd. Als ik foto's van mijn Sony a7r3 (RAW bestanden) bewerk op mijn MacBook dan zien die er op het scherm uiteindelijk prima uit. Als ik deze bewerkte RAW-bestanden vervolgens vanuit de cloud binnenhaal op mijn iMac dan zien de raw-foto's er flets uit. Ik moet ze dan alsnog nabewerken om ze op mijn iMac toonbaar te maken. Wat doe ik verkeerd....

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAW in Photoshop fletse kleuren

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fsf Bekijk bericht
                    ...Als ik deze bewerkte RAW-bestanden vervolgens vanuit de cloud binnenhaal ...
                    Je raw zal eigenlijk altijd hetzelfde blijven.
                    Als je een raw gaat bewerken in bv LR dan zullen "aanpassingen" niet in dat raw-bestand worden geschreven maar in een zgn. "sidecar-file" (voor de raw-file van Nikon (NEF) is dat een .xmp).
                    Als je die raw naar je cloud opslaat zonder die sidecar in dezelfde map dan zal LR die aanpassingen dus niet kunnen lezen en zich bijgevolg baseren op je raw.
                    Dan zal je dus geen aanpassingen zien zoals je die voordien had aangebracht. Ik vermoed dat daar je probleem zit.

                    Een raw op zich is dus geen zichtbare foto maar gewoon lineaire licht-data (zoals een histogram) aangevuld met kleuren (afkomstig vd Bayer-filters voor je sensor: 1 rode, 1 blauwe en 2 groene). Hij heeft zelfs geen toegewezen kleurruimte, die bepaal je zelf eens in LR of ACR.

                    Eigenlijk zie je die raw dus nooit hé. De foto die je onmiddellijk na afdrukken op je LCD scherm vd camera ziet is een jpeg die in elke raw mee wordt opgenomen net zoals in Windows viewer etc...

                    Comment


                    • #11
                      Re: RAW in Photoshop fletse kleuren

                      @Member,
                      Bedankt voor jouw reactie. Ik verplaats het bestand van het ‘cloudarchief’ naar mijn ‘pc-archief’. Daarbij neemt hij de .xmp instellingen ook mee. Dat blijkt uit het feit dat alle instellingen, in beide situaties overeen komen. Dus de crop is aangepast, kleurtemperattur/instellingen, contrast enz. Zijn allemaal meegenomen. En toch is de foto veel anders op mijn pc dan op mijn laptop. De foto’s die bewerkt zijn op mijn pc komen goed over in publicaties. Dat er iets verschil in kan zitten begrijp ik. Maar zoveel? Dit omdat beide schermen gekalibreerd zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: RAW in Photoshop fletse kleuren

                        Aan Fsf: De .xmp instellingen zitten in een APART bestand. Als je enkel het RAW bestand overzet neemt hij de xmp-instellingen niet mee. Je moet beide bestanden overzetten.
                        Straatfotograaf in Antwerpen

                        Comment


                        • #13
                          Re: RAW in Photoshop fletse kleuren

                          Eduardo, ik importeer de foto uit Lightroom CC (gebruik ik op mijn laptop / cloud) naar mijn iMac (Lightroom Classic CC). Ik was in de veronderstelling dat hij het .xmp bestand dan ook meenam. Dit omdat alle instellingen die ik gemaakt heb op mijn laptop ook zichtbaar zijn in de instellingen op mijn iMac (Crop / belichting enz.). De foto die ik binnen heb gehaald is gecropt, alleen de rest van het beeld ziet er uit alsof hij nog volledig 'RAW' is. Ik ben inmiddels op zoek gegaan naar dat .xmp bestand maar realiseer mij nu dat dat bestand waarschijnlijk in de cloud staat.... . Mogelijk doe ik iets verkeerd bij het importeren. Ik blijf een oplossing zoeken. Mocht iemand die hebben dan houd ik mij aanbevolen

                          Comment


                          • #14
                            Re: RAW in Photoshop fletse kleuren

                            Is toch allemaal niet zo moeilijk hé maar ik denk dat jij niet goed begrijpt wat een raw eigenlijk is.

                            Je raw mag je zien als een echt digitaal negatief dat niet kan aangepast worden op zichzelf. Alle aanpassingen (in LR bv) worden niet weggeschreven in dat raw bestand maar in een "sidecar", een .xmp bestand dus.
                            Die sidecar bevat alleen maar een reeks scripts die je aanpassingen in LR beschrijven (grootte is vaak niet meer dan 10 à 20 kB).

                            Je raw bestand (.NEF) en de sidecar (.xmp) zijn dus 2 afzonderlijke bestanden.

                            Als je je raw bewerkt hebt zal LR die .xmp automatisch in dezelfde map plaatsen.
                            Een vb uit mijn eigen map: _EVG5420.NEF en daaronder _EVG5420.xmp
                            Als je bestanden naar je cloud stuurt dan moet je dus beide bestanden selecteren (logisch toch dat alleen wat je selecteert wordt gecopieërd).

                            Zolang die sidecar dus in dezelfde map als je raw staat zal LR die ook terugvinden en je raw tonen met de aanpassingen die je al gedaan had. Vind LR die niet dan zal je terug bij af zijn en zal LR je raw tonen zonder aanpassingen.

                            Als je dan nog verschillen tussen je PC monitor en je laptop monitor ziet dan ligt het aan die schermen (kalibratie). Je kan dat checken door eenzelfde .jpg simultaan op beide schermen te tonen. Zet PC monitor en laptop scherm naast elkaar en vergelijk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: RAW in Photoshop fletse kleuren

                              Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                              Is toch allemaal niet zo moeilijk hé maar ik denk dat jij niet goed begrijpt wat een raw eigenlijk is.

                              Je raw mag je zien als een echt digitaal negatief ...
                              Neen en nog eens neen .. RAW is GEEN digitaal negatief. Voor Bayer is RAW is een reeks meetwaarden voor elke sensorcel van de sensor, niks "negatief", niks kleur.

                              Comment

                              Working...
                              X