Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW-bestand verkleinen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW-bestand verkleinen

    Bij mijn Canon 5DII kan ik 3 verschillende RAW-formaten kiezen: full, sRAW1 (10MP) en sRAW2 (5MP).

    Is er een mogelijkheid om achteraf van een full RAW een kleinere RAW te maken? Ik weet dat het uiteraard mogelijk is om het aantal pixels en de resolutie te kiezen bij het exporteren naar JPEG, TIFF,... Maar kan ik achteraf ook een RAW creëren met minder pixels?

    Ik heb namelijk gisteren een event gefotografeerd in full RAW. En met die nieuwe 5D zijn dat toch wel heel grote bestanden. Ik had te laat door dat ik beter die sRAW2 had gebruikt, aangezien het enkel voor webdoeleinden was. Maar nu zit ik dus met 16GB aan full RAW's (+/- 500) die ik eventueel ook als RAW zou willen verkleinen ivm opslag.

    Iemand enig idee of dit mogelijk is? En hoe?
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

  • #2
    Re: RAW-bestand verkleinen

    Ik vind het een vreemde vraagstelling...

    Waarom gebruik je raw? omdat je geen compressie hebt, en dat je het beeld wil hebben zoals het door de sensor is "gezien"
    Het verwonderd mij dan ten eerste al dat je in 1 toestel 2 verschillende soorten raw hebt..
    Anderzijds vraag ik mij af waarom je wel voor raw wil kiezen maar uiteindelijk mogen de files niet te groot zijn...

    Ik vind het allemaal heel tegenstrijdig... Maar goed, ik ben dan ook maar een beginneling.
    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

    Comment


    • #3
      Re: RAW-bestand verkleinen

      Ik werk het liefst met RAW-bestanden, die ik dan vooral in Lightroom verwerk.

      Het zijn bovendien niet altijd de pixels die de kwaliteit uitmaken. Ik wil een bestand dat niet nodeloos veel pixels heeft voor deze specifieke opdracht. Maar ik wil wel een heel veelzijdig bestand van hoge kwaliteit, waarbij kwaliteit nog andere dingen inhoudt dan pixels.

      Het doel van de foto is publicatie op een website. Pixels heb ik dus absoluut niet nodig. Kwaliteit wel.
      www.focusfotografie.be
      www.facebook.com/eviwilmus

      Comment


      • #4
        Re: RAW-bestand verkleinen

        Evi, ik denk niet dat dit mogelijk is. Ik ben zo'n software nog nooit tegengekomen.
        Wat er wel bestaat is iets zoals http://www.rawzor.com/ maar veel winst zal je niet bekomen.

        gr, Olivier

        Comment


        • #5
          Re: RAW-bestand verkleinen

          inderdaad die merkgebonden RAW bestanden zijn onnodig veel te groot, je kunt zonder enig verlies je RAW bestanden omvormen naar DNG (digitale negative) een RAW-standaard formaat dat zo uit de camera komt bij bvb Leica ,Hasselblad, Pentax...
          Je kunt omzetting doen via LR (export naar DNG) of via DNG-converter
          DNG is a publicly available archival format for storing camera raw files. Adobe DNG Converter is a free utility that converts files from more than 350 cameras to DNG.

          op die manier bespaar je heel wat plaats op je disk.

          Comment


          • #6
            Re: RAW-bestand verkleinen

            ik heb niet de indruk dat DNG-files merkbaar kleiner zijn dan generieke raw-bestanden.

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: RAW-bestand verkleinen

              inderdaad een 2 a 3mb dacht ik + er is geen weg terug...

              Comment


              • #8
                Re: RAW-bestand verkleinen

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                inderdaad die merkgebonden RAW bestanden zijn onnodig veel te groot, je kunt zonder enig verlies je RAW bestanden omvormen naar DNG (digitale negative) een RAW-standaard formaat dat zo uit de camera komt bij bvb Leica ,Hasselblad, Pentax... .
                Is 10% nou zo veel te groot?(getest voor 3 camera's)

                Is DNG nu echt een standaard, omdat Adobe dat zegt? Ik denk dat er meer CRWs of NEFs geschoten dan er 'standaard' DNGs uit de camera komen.

                De standaard wordt bepaald door het publiek, niet bepaald door industrie en zelfs niet door een norminstantie, denk eens aan Béta, video 2000 en VHS
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: RAW-bestand verkleinen

                  Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                  Het verwonderd mij dan ten eerste al dat je in 1 toestel 2 verschillende soorten raw hebt..
                  In een D300 bv heb je zelfs de keuze tussen 3 (drie) verschillende NEFs: gewoon NEF, lossless compressed NEF, compressed NEF. En dan kan je nog eens kiezen tussen 12 of 14 bit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAW-bestand verkleinen

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    In een D300 bv heb je zelfs de keuze tussen 3 (drie) verschillende NEFs: gewoon NEF, lossless compressed NEF, compressed NEF. En dan kan je nog eens kiezen tussen 12 of 14 bit.
                    Weer wat bijgeleerd, ik dacht dat raw altijd uncompressed was.. blijkbaar niet.
                    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: RAW-bestand verkleinen

                      Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                      Weer wat bijgeleerd, ik dacht dat raw altijd uncompressed was.. blijkbaar niet.
                      Een eenvoudig rekensommetje had u dat snel kunnen vertellen ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: RAW-bestand verkleinen

                        Omzetten naar DNG bespaart heel wat ruimte. Los daarvan lijkt 16Gb aan foto's toch niet onoverkomelijk?
                        www.135mm.be
                        @135mm_leuven
                        info@135mm.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: RAW-bestand verkleinen

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Is 10% nou zo veel te groot?(getest voor 3 camera's)

                          Is DNG nu echt een standaard, omdat Adobe dat zegt? Ik denk dat er meer CRWs of NEFs geschoten dan er 'standaard' DNGs uit de camera komen.

                          De standaard wordt bepaald door het publiek, niet bepaald door industrie en zelfs niet door een norminstantie, denk eens aan Béta, video 2000 en VHS
                          Plus ook het feit dat opslag spotgoedkoop is. Verder zou ik me niet teveel aantrekken van deze anonieme schim

                          Comment


                          • #14
                            Re: RAW-bestand verkleinen

                            Ik had hier toevallig nog een foldertje RAWs (CR2 files) van onze 350D staan, en heb die eens even vergeleken met het overeenkomstige DNG-bestand, het formaat waarnaar ik vandaag de dag standaard converteer. Even een paar cijfers:

                            IMG_01.CR2: 8,1MB
                            IMG_01.DNG: 5.6MB

                            IMG_02.CR2: 7.9MB
                            IMG_02.DNG: 5.2MB

                            IMG_03.CR2: 9.2MB
                            IMG_03.DNG: 6.1MB

                            Conclusie: met omzetten naar DNG win je ongeveer 30% (zo uit het blote hoofd, "pak" me niet op een procentje meer of minder ).
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: RAW-bestand verkleinen

                              [QUOTE]Het verwonderd mij dan ten eerste al dat je in 1 toestel 2 verschillende soorten raw hebt../QUOTE]

                              Is juist, op mijn 5D MII kan ik kiezen tussen RAW en sRAW
                              http://www.fotohans.eu

                              Comment

                              Working...
                              X