Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PSP Photo X2 tutorial voor omzetting naar zwart-wit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PSP Photo X2 tutorial voor omzetting naar zwart-wit

    Nadat ik de zwart-wit foto van Nina had geplaatst kreeg ik een paar emailtjes en pm-metjes van mensen die PSP X2 gebruiken en graag wilde weten hoe ik de foto had omgezet naar zwart-wit.

    Dit is echt een tutorial voor PSP X2 noobies, dus AUB...alle pro CS4 bewerkers...gelieve de andere kant op te kijken


    Okay...let's begin:

    ---------------------------------------------------------------------



    Tutorial PSP Photo X2 voor zw-w omzetting

    • Stap 1: Het omzetten van kleur naar zwart-wit in het filter: tijdsmachine





    • Stap 2: Aanpassen van de insetllingen in "Tijdmachine"






    • Stap 3: Slimme fotocorrectie. Hier kun je de belichting, verzadiging en scherpte op een simpele manier naar eigen smaak aanpassen.





    • Stap 4: Kies voor geavanceerde instellingen. Zet de instellingen die PSP in "slimme fotocorrectie" automatisch uitkiest uit! Dit doe je door het icoontje, op de witte balk uiterst rechts aan te klikken. bewerk de foto naar eigen smaak.





    • Stap 5: Verwijder grofkorreligheid met " een-staps grofkorreligheid verwijderen". Dit zorgt ook voor een mooie zachte gloed.






    • Stap 6: Het aanpassingspenseel. Gebruik de lichter-donker stand om foto's lokaal op te lichten of juist donkerder te maken. Je kunt het penseel instellen op de balk boven de foto. OPlichten die je door op de linkermuisknop te klikken (eventueel ingedrukt houden) en donkerder maken bereik je door de rechtermuisknop te gebruiken (dekking, grote, vorm etc)







    • Stap 7: Gebruik het aanpassingspenseel om delen van de foto te verzachten of eventueel wat aan te scherpen (ik zelf ben niet zo'n fan van het aanscherpen...misschien smaak)







    • Stap 8: Met dit tooltje kun je eventuele storende oneffenheden (puistjes, dode pixels, noem maar op) verwijderen. Ook dit tooltje kun je instellen op de balk boven de foto.
      Nina heeft een hemangioom op haar voorhoofd (aardbeienvlek) waar ze een hekel aan heeft. (wordt ooit eens verwijderd als ze ouder is en dat nog wil) Dus heb ik hem voor haar met dit tooltje verwijderd. Werkt perfect!








    • Stap 9: Hier kun je eventuele JPG-artefacten verwijderen










    En voila...







    Het begin en eindresultaat





    Eigenlijk is er geen barst aan.
    Ik ben zelf nog een noob op dit gebied, dus misschien hebben andere PSP gebrukers nog aanvullingen of tips?
    Last edited by Monica; 18 juli 2009, 14:54.

  • #2
    Re: PSP Photo X2 tutorial voor omzetting naar zwart-wit

    hoed af!!!

    ik gebruik al enige tijd PSPx2 maar wat jij ermee kan doen!!!!!!

    is trouwens ook een beetje mijn frustratie: tijdschriften en magazines genoeg over Photoshop, maar voor PSP blijf je in de kou staan.
    hoop dat je er niks op tegen hebt dat ik jou uitleg even kopiëer
    benieuwd naar andere tips
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

    Comment


    • #3
      Re: PSP Photo X2 tutorial voor omzetting naar zwart-wit

      Dank je wel...., maar weet je Guido...ik werk nu zo'n 3 maanden met PSP...en het is zo'n heerlijk simpel programma, maar waar je toch heel erg veel mee kunt doen. Eigenlijk bewerk je de hele foto maar met 1 tooltje...(aanpassingsperseel)
      Gewoon heel veel proberen

      Soms vind ik dat PSP Photo X2 onderschat wordt, ook op dit forum. Het is een heel krachtig en gebruiksvriendelijk fotobewerkingsprogramma.

      Comment


      • #4
        Re: PSP Photo X2 tutorial voor omzetting naar zwart-wit

        Corel heeft zelf een aantal tutorials en filmpjes op hun site staan...en er bestaat zelfs een nederlandstalige PSP club (met cursussen en al)
        Adobe is onverslaanbaar (ik ben daar nu ook mee bezig), maar als we zelf dit soort tutjes voor PSP schrijven, komen we een heel eind.

        Comment


        • #5
          Re: PSP Photo X2 tutorial voor omzetting naar zwart-wit

          Mooie tutorial Monica, ga ik zeker eens proberen, ik vind het altijd heel moeilijk om mooie zwart - wit foto's te krijgen!

          Groetjes Hilde

          Comment

          Working...
          X