Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PSE(6) foto's samenvoegen met elementen uit andere

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PSE(6) foto's samenvoegen met elementen uit andere

    Beste mensen ik doe algemeen iets fundamenteel verkeerd maar weet niet wat.
    Onderwerp aan de hand van voorbeelden - structuur volgens vraagstuk:
    Foto 1 is een landschap - foto 2 bevat een tuinbeeld 1 - foto 3 bevat tuinbeeld 2
    Gevraagd:
    Tuinbeeld1 en tuinbeeld2 moeten in foto1 komen via uitsnijden via gereedschap lasso of toverstaf (met gommetje).
    Mijn (foutieve?) werkwijze:
    Tuinbeeld1 wordt via lasso geselecteerd en verder via lagen - nieuwe laag knippen of kopiëren wordt een nieuwe laag gemaakt.
    Deze laag wordt weergegeven als standbeeld met als (doorzichtige?) achtergrond een dammenstructuur als toonbeeld van transparante achtergrond. Als ik die laag dan enkel zichtbaar stel en via verschuiven in mijn landschapsfoto breng zie ik het tuinbeeld samen met een witte achtergrondkader ipv een onzichtbare transparante kader. Foto 2 heeft idem weer. In plaats van een landschap met twee geïntegreerde beelden krijg ik een landschap met twee ingeplakte witte kaders met een tuinbeeld in.
    Met enig geluk ben ik er in geslaagd om dit met een tuinbeeld te doen maar tweede lukt niet meer uit tweede foto en ik vind de werkwijze nergens terug. Bij van nul af aan beginnen lukt mij zelfs de eerste uitsnijding niet meer.
    Sorry maar ik denk dat ik met de lagen of opslag iets fout doe maar ik vind het niet.
    Alvast mijn dank hiervoor.
    Nikon D70S met kitlens 18-70.

  • #2
    Re: PSE(6) foto's samenvoegen met elementen uit andere

    Als je een tuinbeeld geselecteerd hebt met je LASSO moet je die selectie KOPIËREN, je gaat dan naar de foto van het landschap en je PLAKT je tuinbeeldselectie hier. Dan wordt er automatisch een nieuwe laag gemaakt boven je landschap. Daarna doe je hetzelfde met het tweede tuinbeeld. Zo krijg je dan een venster met daarin de foto van het landschap en daarbovenop 2 lagen van tuinbeelden.
    Canon 60D / Canon 17-55mm - 2.8 / Canon 85mm - 1.8

    Comment


    • #3
      Re: PSE(6) foto's samenvoegen met elementen uit andere

      Staat er misschien een slotje op uw background layer (landschap) ?
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: PSE(6) foto's samenvoegen met elementen uit andere

        Aan Alex 606: Er staat inderdaad een slotje op (na kopiëren selectie naar nieuwe laag) en ik krijg dit slotje er niet af.
        Wat doet dit slotje hier nu juis?

        Aan Diezlit blijkt inderdaad de werkwijze te zijn ipv eerst uitkniplaag aan de maken in bronfoto (standbeeld) en dan over te brengen naar doelfoto (landschap).

        Slotje staat op de achtergrondlaag. Deze laag met slotje deed ik vroeger weg tot ik enkel mijn uitsnijding (in laatste actieve laag had) en probeerde die in de foto (tuinbeeld) in de foto landschap te lassen met gekende kader voor gevolg.
        Nikon D70S met kitlens 18-70.

        Comment


        • #5
          Re: PSE(6) foto's samenvoegen met elementen uit andere

          Om je background onveranderlijk te houden?
          Dubbelklikken op het slotje, en je kunt de bg hernoemen. Standaard staat Layer 0 ingevuld, denk ik.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: PSE(6) foto's samenvoegen met elementen uit andere

            Ik gebruik nog altijd PS5 en in uw geval zou ik, na mijn selectie te hebben gemaakt, de toetsencombinatie Ctrl + J gebruiken. Je selectie wordt dan automatisch gekopieerd op een nieuwe laag. Zonder dat er een slotje achter komt te staan (in PS5 toch). Deze laag kan je dan slepen naar je landschapsfoto en plaatsen waar je maar wil. Ook kan je dan op die (nieuwe) laag alle normale bewerkingen toepassen (transformeren, niveau's, curven, ......)

            Comment


            • #7
              Re: PSE(6) foto's samenvoegen met elementen uit andere

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Om je background onveranderlijk te houden?
              Dubbelklikken op het slotje, en je kunt de bg hernoemen. Standaard staat Layer 0 ingevuld, denk ik.
              Ofwel het slotje nemen en slepen naar de prullenbak.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: PSE(6) foto's samenvoegen met elementen uit andere

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Ofwel het slotje nemen en slepen naar de prullenbak.
                Da's just! Was ik alweer vergeten dat het ook zo kon.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment

                Working...
                X