Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

psd naar pdf???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • psd naar pdf???

    Hey allemaal,

    Ik heb voor een vrijwilligersorganisatie onlangs een kalender ontworpen in photoshop.

    Nu moet ik die naar de drukker sturen in hoge resolutie in pdf - formaat. Ik heb dat dus gedaan via photoshop opslaan als photoshop pdf. Nu kom ik voor een kalender van 16 blz op een pdf van 294 Mb. De drukker vindt dit veel te groot en ik zou het moeten verkleinen naar iets van een 40 à 50 Mb. Waarschijnlijk heb ik dus iets fout gedaan in mijn opslaan.

    Kan er iemand mij uitleggen hoe ik mijn kalender in een pdf formaat kan gieten dat toch nog groot genoeg is van resolutie om te kunnen doorsturen naar een drukker???

    alvast bedankt

    Jedi

  • #2
    Re: psd naar pdf???

    Als je saved, komt er dan geen scherm op? Zo ja, dan kan u daar de kwaliteit aanpassen.
    Life is a rollercoaster!http://www.wimschaerlaecken.be

    Comment


    • #3
      Re: psd naar pdf???

      Ik zou hem via illustrator inladen en dan omzetten naar pdf. Werkt beter.
      Verder is het handig om je kleurprofiel mee te leveren aan de drukker.
      Canon EOS 1DS Mark III + EF24-70 1:2.8L USM + EF70-200 f/2.8L IS USM + Extender EF 1.4x II + EF100 f/2.8 USM macro + Elinchrom flitsset

      Comment


      • #4
        Re: psd naar pdf???

        als je acrobat pro moest hebben, daarmee kan je PDFs vrij goed shrinken...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: psd naar pdf???

          Ik heb ze zoals jullie suggereren nu ingeladen via illustrator en dan gekozen voor:

          Drukwerk afdrukkwaliteit (instellingen die hij zelf voorstelt gelaten zoals ze zijn) en aan de rest niets veranderd behalve een vinkje gezet bij wat ik denk dat snijlijnen zijn omdat de drukker daar ook achter vroeg.
          Toch krijg ik dan nog een bestand van 26Mb per bladzijde.

          Als ik de afdrukkwaliteit op iets anders zet, ga ik dan niet afdoen aan de kwaliteit van mijn bestand? Op welke kwaliteit kan ik het dan best zetten om voldoende te verkleinen maar niet in te boeten aan kwaliteit?

          Acrobat pro heb ik spijtig genoeg niet :-(

          Merci

          Comment


          • #6
            Re: psd naar pdf???

            Oorspronkelijk geplaatst door jedi Bekijk bericht
            Ik heb ze zoals jullie suggereren nu ingeladen via illustrator en dan gekozen voor:

            Drukwerk afdrukkwaliteit (instellingen die hij zelf voorstelt gelaten zoals ze zijn) en aan de rest niets veranderd behalve een vinkje gezet bij wat ik denk dat snijlijnen zijn omdat de drukker daar ook achter vroeg.
            Toch krijg ik dan nog een bestand van 26Mb per bladzijde.

            Als ik de afdrukkwaliteit op iets anders zet, ga ik dan niet afdoen aan de kwaliteit van mijn bestand? Op welke kwaliteit kan ik het dan best zetten om voldoende te verkleinen maar niet in te boeten aan kwaliteit?

            Acrobat pro heb ik spijtig genoeg niet :-(

            Merci
            In de veronderstelling dat je een einddruk moet hebben waarvoor 300 dpi gevraagd wordt is 26 mb een normale omvang voor een A4 formaat foto.
            Waarom je een kalender maakt in photoshop als je bvb ilustrator ter berschikking hebt is natuurlijk een ander paar mouwen.

            Comment


            • #7
              Re: psd naar pdf???

              Welke maat, kleurdiepte en bestandsgrootte hebben je foto's? Hier al enige veranderingen aanbrengen zal de PDF ook al verkleinen.

              Comment


              • #8
                Re: psd naar pdf???

                mijn foto's zijn gemaakt met Photoshop omdat dat het enige prog. is dat ik ken omdat ik daar lessen voor gevolgd heb ik doe het maar als hobby hé ...

                het zijn 16 A4 formaten van 300 ppi, opgeslagen in CMYK. Ze zijn in photoshop iets van een 33Mb per blad. Heel groot dus

                ze zouden volgens de drukker maar iets van een 33Mb mogen zijn voor de hele kalender.

                Comment


                • #9
                  Re: psd naar pdf???

                  mocht je indesign hebben
                  kalender importeren en exporten naar een pdf vanuit indesign

                  Comment


                  • #10
                    Re: psd naar pdf???

                    Oorspronkelijk geplaatst door jedi Bekijk bericht
                    mijn foto's zijn gemaakt met Photoshop omdat dat het enige prog. is dat ik ken omdat ik daar lessen voor gevolgd heb ik doe het maar als hobby hé ...

                    het zijn 16 A4 formaten van 300 ppi, opgeslagen in CMYK. Ze zijn in photoshop iets van een 33Mb per blad. Heel groot dus

                    ze zouden volgens de drukker maar iets van een 33Mb mogen zijn voor de hele kalender.
                    Hoe die drukker een kalender met (in zoverre ik hier kan lezen) 16 A4 foto's op 300ppi in cmyk op 2 mb per pagina gaat krijgen (in 300ppi), dat moet hij dan ne keer uitleggen, da's geen drukker, da's nen tovernaar.
                    Als de foto maar een klein deeltje van de pagina is kan dat wel natuurlijk.
                    daarom ook de vraag waarom in photoshop, want ook al heb je maar bvb een fotootje van 10 x 10 op elke pagina, photoshop in tegensteling tot indesign of illustrator, maakt er een volle A4 "foto" van.
                    Hou er ook rekening mee dat je tekst in photoshop er uiteindelijk niet te proper zal uitzien.

                    Comment


                    • #11
                      Re: psd naar pdf???

                      Je had beter de volledig kalender meteen in Indesign gemaakt, dat programma dient voor dergelijke zaken.

                      Heb je de decoratie (lijnen,...) en tekst met vectoren gemaakt?

                      Eventueel kan ik wel helpen, als je het zelf niet kan, laat het dan weten. Ik kan het in indesign importeren en als pdf exporteren (die bestanden zijn bijna altijd minder dan 5mb)


                      Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                      Hoe die drukker een kalender met (in zoverre ik hier kan lezen) 16 A4 foto's op 300ppi in cmyk op 2 mb per pagina gaat krijgen (in 300ppi), dat moet hij dan ne keer uitleggen, da's geen drukker, da's nen tovernaar.
                      Indesign is de tovenaar. Ik heb recent een A0 poster geëxporteerd naar pdf en die was 250KB groot. Dus 16 A4'tjes kunnen zelf onder de 1MB denk ik.
                      Last edited by inv; 9 september 2009, 09:35.
                      ... see the ART not the TOOL ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: psd naar pdf???

                        Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
                        Indesign is de tovenaar. Ik heb recent een A0 poster geëxporteerd naar pdf en die was 250KB groot. Dus 16 A4'tjes kunnen zelf onder de 1MB denk ik.
                        Als ik een kalendar maak is dit meestal een A4 met foto op vol formaat 300dpi en dan op de achterkant de data zodat metalen ringetjes in het midden de kalender op A3 brengt tegen de muur met de foto bovenaan en de dagen van de maand op het blad eronder .
                        De foto komt uit PhotoShop, maar de opmaak is natuurlijk in InDesign gemaakt omdat de lijnen en de tekst dan zuiverder zijn, alhoewel je op 300 dpi in PhotoShop natuurlijk ook mooie lijnen en tekst krijgt op de meeste printers, maar InDesign is beter geschikt omdat je bestanden kleiner worden. Maar nu moet je mij toch eens uitleggen hoe je op die manier de foto's op 300dpi naar de drukker kunt sturen vanuit InDesign in een pdf die kleiner dan 1mb is

                        Mijn e-zine is rond de 60 pagina's, en zelfs op 72dpi screen pdf is dit bestand nog rond de 5mb ? Dus de enige manier om 16 pagina's in een pdf te krijgen onder de 1mb is om op 72dpi te gaan werken ... die kalender wil ik achteraf niet kopen eerlijk gezegd.

                        Waarom lever je niet gewoon de +200mb file op een CD'tje aan de drukker, als hij daar niet mee weg kan moet je een andere drukker zoeken hoor, sorry. Ik heb enkele weken terug een eerste draft van mijn boek afgeleverd om een test druk te doen ... pdf bestandje was meer dan 800 mb, wat echt normaal is voor 300 dpi foto's hoor, ik begrijp niet hoe je hier op zou kunnen besparen ... de foto's moeten wel zuiver en van hoge resolutie blijven in het boek hé.

                        Een A0 poster die in pdf maar 250Kb groot is ? Daar zullen dan ook niet veel foto's op staan vrees ik. Text is geen enkel probleem, dat neemt geen plaats in, maar een 300dpi foto blijft zwaar, hoe je het ook draait of keert.

                        Mark
                        Last edited by LamboCars; 9 september 2009, 10:20.
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: psd naar pdf???

                          Inderdaad 1MB was misschien een beetje overmoedig . Maar rond de 10MB moet wel mogelijk zijn.
                          Het probleem van de drukker is dat hij geen bestand van 294 Mb naar zijn printer kan sturen. Maar inderdaad een kleine moeite van de drukker zou eventueel wel op zijn plaats zijn, hij kan het gewoon zelf omzetten in indesign. Maar veel drukkers hebben er zelf maar weinig verstand van.

                          Het is trouwens overbodig dat we gissen hoe groot/klein het bestand wel niet kan zijn. +200MB is gewoon te groot, via Indesign is dat zeker te reduceren tot een werkbare grote, dus de oplossing is gegeven aan de topic starter,...
                          ... see the ART not the TOOL ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: psd naar pdf???

                            Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
                            Je had beter de volledig kalender meteen in Indesign gemaakt, dat programma dient voor dergelijke zaken.

                            Heb je de decoratie (lijnen,...) en tekst met vectoren gemaakt?

                            Eventueel kan ik wel helpen, als je het zelf niet kan, laat het dan weten. Ik kan het in indesign importeren en als pdf exporteren (die bestanden zijn bijna altijd minder dan 5mb)

                            Indesign is de tovenaar. Ik heb recent een A0 poster geëxporteerd naar pdf en die was 250KB groot. Dus 16 A4'tjes kunnen zelf onder de 1MB denk ik.
                            Sorry maar indesign kan ook NIET toveren.
                            Als de maker zijn kalender opgemaakt heeft in photoshop op A4 cmyk en 300 dpi dan heeft hij per pagina, af er nu veel opstaat of niet ergens 30 mb en daar kan indesign nikske aan helpen als het enkel import is.
                            De drukker zou beter open kaart spelen en zeggen manneke, ge hebt u goed geamuseerd in photoshop, maar dit is niet de manier waarop er gewerkt wordt.
                            Photoshop is een fotoverwerkingsprogramma en geen opmaaak programma.
                            Bij indesign zal je de foto's al dan niet via een link importeren en zal het basisdocument klein zijn maar de foto's die eraan gekoppeld zijn blijven even groot.
                            Dus de weg die de poster zou moeten bewandelen is:
                            foto's klaarmaken voor gebruik in photoshop, de opmaak van de kalender maken in indesign met de nodige koppelingen naar de foto's en dan dat geheel als hoger resolutiepdf doorgeven aan de drukker.
                            Als het ontwerp nu dusdanig is dat er per pagina een foto over de ganse a4 gebruikt wordt mag je doen wat je wil maar het zal een enorme file blijven in de hoge drukkwaliteit.

                            Comment


                            • #15
                              Re: psd naar pdf???

                              'k heb aandachtig jullie raad gelezen en wat aanpassingen gedaan.

                              foto's klaargemaakt in photoshop (ze zijn ongeveer een half A4 blad per foto) en dan verder afgewerkt via illustrator. Indesign ken ik echt niet en ik geraakte er ook niet wijs uit toen ik een poging deed

                              Het totale plaatje is nu nog 106 Mb wat toch al maar een derde is van de oorspronkelijke grootte. Ik ben bang zoals jullie ook zeggen dat ik veel verlies ga hebben dus ik hou m'n hart toch vast voor de uiteindelijke druk.

                              Enfin, ik zal wel zien wat het wordt (en of er mensen zijn die hem toch willen kopen )

                              bedankt voor alle hulp

                              Els

                              Comment

                              Working...
                              X