Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PS vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PS vraagje

    Ik heb hier het boek van Scott Kelby voor me liggen en wou foto's naadloos samenvoegen.
    Helaas lukt dat bij mij niet.
    In stap twee zegt hij: open de eerste foto die je aan de collage wilt toevoegen.
    Druk op toets V voor het gereedschap Verplaatsen en sleep de zojuist geopende foto direct naar de achtergrond foto. Deze zou op een eigen laag in het collagedocument moeten verschijnen boven de laag achtergrond.
    Dit lukt mij niet, als ik de tweede foto versleep komt deze als achtergrond en zie ik mijn eerste foto niet meer.
    Iemand een idee wat ik hier verkeerd doe?
    Alvast bedankt voor de hulp.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: PS vraagje

    kijk eens naar venster van de lagen, wat staat bovenaan, en wat staat 2e en 3e ?
    normaal is achtergrondlaag de onderste, dan komt de foto die je eerst versleept hebt
    daarna komt de foto die je laatst versleept hebt en zie je foto 1 niet meer
    tenzij je het oogje van de bovenste laag eens uitvinkt, foto 2 staat normaal juist boven foto 1

    Comment


    • #3
      Re: PS vraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
      kijk eens naar venster van de lagen, wat staat bovenaan, en wat staat 2e en 3e ?
      normaal is achtergrondlaag de onderste, dan komt de foto die je eerst versleept hebt
      daarna komt de foto die je laatst versleept hebt en zie je foto 1 niet meer
      tenzij je het oogje van de bovenste laag eens uitvinkt, foto 2 staat normaal juist boven foto 1
      Zou moeten hé, maar de tweede foto zet hem direct ook als achtergrond.
      Ik krijg gewoon geen tweede foto boven de eerste foto.
      Ik moet wat verkeerd doen maar wat?
      Moet men eerst ergens in het menu iets open zetten om een collage te maken?
      Over het algemeen is het in Kelby zijn boeken zeer goed uitgelegd, maar uitgerekend dat wat ik zo graag zou kunnen lukt mij niet.

      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: PS vraagje

        kun je eens een linkje zetten naar de psd-file ?
        je kan ipv verslepen van de ene foto naar de collage toe,
        ook proberen met in die foto alles te selecteren + kopieren (ctrl + c)
        en dan in de collage plakken (ctrl + v)

        mvg david

        Comment


        • #5
          Re: PS vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Zou moeten hé, maar de tweede foto zet hem direct ook als achtergrond.
          Ik krijg gewoon geen tweede foto boven de eerste foto.
          Normaal komt die altijd boven de huidige geselecteerde laag. Het enige waar ik kan aan denken, is dat er nog een laag onder uw foto zit en deze geselecteerd is.
          Dan komt uw foto die je sleept, boven de onderste laag en onder uw foto.
          Dus tussen oorspronkelijke laag 1 en 2.

          Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
          je kan ipv verslepen van de ene foto naar de collage toe,
          ook proberen met in die foto alles te selecteren + kopieren (ctrl + c)
          en dan in de collage plakken (ctrl + v)
          mvg david
          Doe ik meestal.
          Aangezien foto's tegenwoordig heel groot zijn, worden ze niet in een venster getoond, maar vullen ze het volledige werkveld. Om te kunnen slepen, moeten ze in vensters getoond. Vullen ze het volledige werkveld, dan moet je switchen.

          Dan wordt de sequentie met shortcuts:
          Ctrl + tab : switchen naar foto die moet gekopieerd worden (Noot: heb je meer dan 2 foto's open: Ctrl + tab switcht altijd naar de volgende ; Shift+ ctrl + tab naar de vorige)
          Ctrl + a : alles selecteren
          Ctrl +c : selectie kopieren ; shift + ctrl +c als je alle lagen wil kopieren (copy merged)
          Ctrl + tab : switchen naar mijn doelfoto waarop gekopieerd moet worden
          Ctrl + v : plakken van de gekopieerde foto op de doelfoto

          Comment


          • #6
            Re: PS vraagje

            David,
            PSD file? Zo krijg ik de foto's niet open.
            Of moet ik deze eerst openen en opslagen als PSD file?

            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: PS vraagje

              als je het resultaat na het verslepen van de foto's naar het collagedocument opslaat als PSD
              dan kan evt iemand anders kijken naar de lagen om misschien zo het probleem op te lossen
              of je kan zelf ook zien in venster "lagen "
              hoeveel lagen heb je als de 2 foto's naar het collagedocument zijn versleept en hoe heten ze ?
              mvg david

              Comment


              • #8
                Re: PS vraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
                als je het resultaat na het verslepen van de foto's naar het collagedocument opslaat als PSD
                dan kan evt iemand anders kijken naar de lagen om misschien zo het probleem op te lossen
                of je kan zelf ook zien in venster "lagen "
                hoeveel lagen heb je als de 2 foto's naar het collagedocument zijn versleept en hoe heten ze ?
                mvg david
                Ik heb twee lagen op elkaar en ze heten allebei "achtergrond".
                En daar wringt het schoentje bij mij.
                Volgens Kelby zou de tweede foto op een nieuwe laag moeten komen maar ik krijg dat verbodstekentje als ik wil verslepen, ook als ik Ctrl+C en Ctrl+V gebruik.
                Ik kan er gewoon geen foto bijzetten.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: PS vraagje

                  is de modus 32 bits , misschien eens proberen met 8 bits
                  kan je evt een stukje van die foto met 2 lagen "achtergrond" doorsturen ?
                  mvg david

                  Comment


                  • #10
                    Re: PS vraagje

                    Hi,
                    Niet letten op de foto's ik er zo willekeurig genomen.
                    Dit zou mijn achtergrond moeten zijn:

                    Die zie je staan dus, maar wat doet dat slotje daar? En ik krijg het niet weg!

                    Dit zou de tweede foto worden:


                    En dat is het resultaat als ik deze hebt versleept:


                    Dus de tweede staat op de eerste en er niet boven
                    Wat loopt hier in hemelsnaam verkeerd???

                    Grtz, RF
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: PS vraagje

                      Vooreerst je slotjes vraag.
                      Als je een foto opent in photoshop zet hij (indien het maar 1 enkele layer is) deze automatisch als achtergrond layer.
                      Dubbel klik op de naam, verander de naam en je slotje zal weg zijn.

                      Normaal heeft deze slotjesaffaire niets met je probleem te maken.
                      Voor zover ik kan zien aan de bestandsnamen (bovenaan in de schermafbeelding) heb je hier simpel weg een andere foto open. dus foto 1 staat niet meer op de voorgrond.
                      Aan je layerspalet te zien heb je niks gecopieerd en heb je nog steeds de enige layer van foto 2 in foto 2 staan.

                      probeer eens het volgende:
                      stap 1 open foto 1 en foto 2
                      ga naar het menu window (venster)
                      kies deel vertikaal (tile verticaly)
                      Nu zou je beide foto's in een apart venster naast elkaar moeten zien.
                      Klik op de foto welke je wil copieren in de andere.
                      Neem met het zwarte pijltje (verplaatstool) de foto ergens in het beeld
                      sleep het op de andere.

                      xs ermee.
                      Last edited by krisdg; 15 maart 2009, 15:00.

                      Comment


                      • #12
                        Re: PS vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                        Vooreerst je slotjes vraag.
                        Als je een foto opent in photoshop zet hij (indien het maar 1 enkele layer is) deze automatisch als achtergrond layer.
                        Dubbel klik op de naam, verander de naam en je slotje zal weg zijn.

                        Normaal heeft deze slotjesaffaire niets met je probleem te maken.
                        Voor zover ik kan zien aan de bestandsnamen (bovenaan in de schermafbeelding) heb je hier simpel weg een andere foto open. dus foto 1 staat niet meer op de voorgrond.
                        Aan je layerspalet te zien heb je niks gecopieerd en heb je nog steeds de enige layer van foto 2 in foto 2 staan.

                        probeer eens het volgende:
                        stap 1 open foto 1 en foto 2
                        ga naar het menu window (venster)
                        kies deel vertikaal (tile verticaly)
                        Nu zou je beide foto's in een apart venster naast elkaar moeten zien.
                        Klik op de foto welke je wil copieren in de andere.
                        Neem met het zwarte pijltje (verplaatstool) de foto ergens in het beeld
                        sleep het op de andere.

                        xs ermee.
                        Dat is em, dat is em
                        Nu is het overvloeien nog verre van goed, maar daar zal ik wel achterkomen, hoop ik althans

                        Alvast iedereen bedankt voor de snelle reakties en de goede tips
                        Maar nuttige tips, voor het in elkaar vloeien, zijn nog altijd welkom hoor.

                        Grtz, RF
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment

                        Working...
                        X