Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

    Dit zal vast erg knullig overkomen, maar ik worstel al maanden met een behoorlijk probleem. Op fotografiegebied dan he

    Ik schiet mijn foto's in RAW, open ze in CS4 (of lightroom), bewerk wat nodig is en zet ze om in jpg. Dan.....beginnen de problemen.
    Mijn mooie subtiel belichte foto's (althans naar mijn mening), worden hele donkere foto's met keiharde contrasten. Op Flickr (of waar dan ook) zien ze er niet meer uit. Dus ik moet foto's extra verhelderen en het contrast eruit trekken voor ik ze omzet naar JPG, zodat ze er nog een beetje uitzien.
    Ik heb alle manieren van opslaan geprobeerd:
    meestal: opslaan voor web en apperaten in CS4: als ik dan al de voorvertoning bekijk is de foto zoveel donkerder en harder. Wat doe ik verkeerd? Alle instellingen tijdens het omzetten van RAW naar JPG staan op maximaal/optimaal.

    Dan heb ik nog een vraagje over het resizen:

    Als ik bv een foto van 6,55 Mb wil omzetten naar 900 pixels over de langste zijde, dan krijg ik nooit een foto van 400kb, maar veeeel kleiner. ook met BD-sizer, terwijl ik hem heb ingesteld op 400kb.
    Is er een manier in CS4 om een foto te verkleinen naar 900 pixels terwijl de foto niet lichter wordt ndan 400kb? Ik zoek me suf, maar kom er niet uit.

    Thanks!

  • #2
    Re: Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

    Probeer eens om te zetten naar TIFF en laat het resultaat hiervan weten
    (als tussenstap naar een oplossing, want ik zie echt niet waaraan dit probleem kan liggen)

    Ook een voorbeeldje van zo'n JPG, graag...
    Last edited by mexicano; 7 oktober 2009, 11:20.
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

      als je in lightroom exporteert naar jpeg heb je toch veel mogelijkheden naar pixelvolume, volume en ook SRGB of adobeRGB

      heb je dat kleur verschil ook op andere pc's je scherm in explorer of picassa kan een andere kleurprofiel vertonen dan lightroom of cs4
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

        Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
        Probeer eens om te zetten naar TIFF en laat het resultaat hiervan weten
        (als tussenstap naar een oplossing, want ik zie echt niet waaraan dit probleem kan liggen)

        Ook een voorbeeldje van zo'n JPG, graag...
        Die stap heb ik ook geprobeerd,maar helpt niet.
        Ik begrijp dat je kwaliteit inlevert als je een foto van RAW omzet in JPG, maar dat je foto's dan een pak donkerder en contrastrijker worden vind ik zo raar. sRGB of adobeRGB....maakt niet uit. Het gebeurt bij beide instellingen.


        Hier een paar voorbeelden (onbewerkt, dus aub niet lachen):

        Zo zie ik het op mijn scherm in Cameraraw (ook CS4 of lightroom):












        en zo ziet de foto eruit als ik hem omzet naar JPG:



        Of dit uiltje:

        Zo ziet hij er uit als ik hem als RAW heb bewerkt:




        En zo ziet mijn foto eruit als ik hem (op welke wijze dan ook) omzet naar JPG:





        [Mod]Te grote foto's (max. 900 px langste zijde aub) achter linkje geplaatst! Tevens rekening houden dat je eigenlijk maar drie foto's mag tonen, dus misschien best bij paren (foto voor, foto na) de originele achter een linkje en de bewerkte tonen?[/Mod]
        Last edited by LesC; 7 oktober 2009, 17:32.

        Comment


        • #5
          Re: Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          als je in lightroom exporteert naar jpeg heb je toch veel mogelijkheden naar pixelvolume, volume en ook SRGB of adobeRGB

          heb je dat kleur verschil ook op andere pc's je scherm in explorer of picassa kan een andere kleurprofiel vertonen dan lightroom of cs4
          Ik heb lightroom nog maar net....dus ik ken het programma nog niet zo goed Ik zal dat eens proberen. In CS4 kan je wel aangeven hoeveel pixels (of cm/inches) groot je foto moet zijn, maar ik vind nergens een optie dat je kan aangeven hoe "zwaar" (kb's) de foto mag zijn.
          nee, het ligt niet aan Flickr...ik heb het ook op andere uploadsites en andere pc's. Er gebeurt iets geks met de omzetting naar JPG. Als ik voorvertoning kies in CS4 (opslaan voor web optie) dan krijg ik al zo'n donkere, harde foto te zien.

          Comment


          • #6
            Re: Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

            Eigenlijk snap ik dit niet goed : je hebt problemen qua kleurweergave en toch slaag je erin om beiden (verschillend maar allebei JPG) te posten
            Lijkt me trouwens een probleem met verkeerd toegepast kleurprofiel
            Probeer eens met een kleurprofiel toe te wijzen
            (ik ken CS-PS niet goed meer, zeker twee jaar geleden dat ik er nog mee gewerkt heb, maar in Capture NX stelt zich bij sommige mensen ook dat probleem)
            Last edited by mexicano; 7 oktober 2009, 14:29.
            Canikon 40D - D200, D300

            Comment


            • #7
              Re: Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

              Die bovenste heb ik via print screen gedaan, dan heb je meteen een JPG...zonder eerst een RAW te zijn geweest.
              Bij de uil heb ik zelf verhelderd achteraf (vergeleken met de foto die openstond in Bridge), om te laten zien hoe verschillend de foto's eruit zien voor en na het opslaan. Kom eens een bakkie doen,dan laat ik je het zien
              Ik vrees dat ik hier niet 123 vanaf kom en standaard alle foto's extra moet verhelderen en het contrast eruit moet trekken.

              Comment


              • #8
                Re: Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

                Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                standaard alle foto's extra moet verhelderen en het contrast eruit moet trekken.
                Zeker niet doen, maar naar de oorzaak zoeken
                Probeer ook eens de foto om te zetten naar sRGB alvorens op te slaan als JPG (terwijl je nog de juiste kleuren ziet) - heeft imo alles met een verkeerd kleurprofiel te maken
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

                  Moon, je mag mij je raw-file anders eens doorsturen. Ik werk met LR en PS. Even zien wat ik krijg...
                  Al doende leert men...

                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

                    Dat zou top zijn

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

                      Monica, volgens mij zit het probleem in het profiel dat bij de foto's is gevoegd. Voor publikatie op Internet moet je wel sRGB gebruiken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

                        Ik heb jouw foto eens onder de loupe genomen : die staat in AdobeRGB
                        Omzetting naar sRGB is gewenst
                        Bewerkt in NX met mijn workflow (schermprofiel toewijzen, omzetten naar sRGB)

                        Last edited by mexicano; 8 oktober 2009, 19:49.
                        Canikon 40D - D200, D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

                          Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                          Zo zie ik het op mijn scherm in Cameraraw (ook CS4 of lightroom):

                          Volgens de screenshot staat deze inderdaad nog in AdobeRGB.

                          Klik eens op de blauwe link die je ziet in je screenshot hierboven. Daar kan je kiezen voor een sRGB.
                          Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

                          Comment


                          • #14
                            Re: Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

                            Een beetje laat:-((
                            hoe ik Raw.PS beelden omzet naar jpg; in het juiste formaat en kleurprofiel:
                            PS > File > Scripts > Image processor (of Dr. Brown 1 2 3 Processor: gratis en meer mogelijheden) > folder kiezen en onzetten naar jpg... gaat heel snel.
                            Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Problemen met het omzetten van RAW ---> JPG

                              Monica, is uw probleem opgelost?
                              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                              Comment

                              Working...
                              X