Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleempje met CS3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleempje met CS3

    Ik heb mijn foto's altijd bewerkt gehad in Capture NX2. Ik heb nu echter een photoshop CS3 gekregen.

    Als je in NX2 je Nef foto opslaat onthoud dit programma al de gedane bewerkingen. Zodat wanneer je de foto achteraf terug opent je hier nog veranderingen aan kan maken indien gewenst, en zelfs zonder probleem de originele foto terug kunt verkrijgen.

    Als ik nu echt veranderingen maak aan men nef foto in CS3 en ik sla deze foto op als psd ben je al je veranderingen kwijt. Als ik de foto terug open vind ik nergens terug hoe ik bv men geselcteerde plaatselijk contrastverhoding kan anuleren.

    Is dit "geheugen" in photoshop CS3 niet ondersteund? Ofsla ik men foto als een verkeerd bestand op? Want als een nef kan ik het niet opslaan.

    Alvast dank.

  • #2
    Re: Probleempje met CS3

    In Photoshop doe je de bewerkingen bij voorkeur (telkens) in aparte aanpassingslagen.
    Zolang je die aparte bewerkingslagen niet samenvoegt, kan je deze later verder aanpassen.
    Je slaat je bewerkte bestand, met al die aparte lagen, vervolgens op in het psd-formaat (= photoshopbestand).
    Zodra je echt tevreden met met het eindresultaat, kan je al die lagen samenvoegen (en dat beeld dan weer onder een andere naam) oplaan in het bestandsformaat dat je verkiest, zo behoud je steeds het originele 'werkbestand'.

    Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Probleempje met CS3

      Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
      Ik heb mijn foto's altijd bewerkt gehad in Capture NX2. Ik heb nu echter een photoshop CS3 gekregen.

      Als je in NX2 je Nef foto opslaat onthoud dit programma al de gedane bewerkingen. Zodat wanneer je de foto achteraf terug opent je hier nog veranderingen aan kan maken indien gewenst, en zelfs zonder probleem de originele foto terug kunt verkrijgen.

      Als ik nu echt veranderingen maak aan men nef foto in CS3 en ik sla deze foto op als psd ben je al je veranderingen kwijt. Als ik de foto terug open vind ik nergens terug hoe ik bv men geselcteerde plaatselijk contrastverhoding kan anuleren.

      Is dit "geheugen" in photoshop CS3 niet ondersteund? Ofsla ik men foto als een verkeerd bestand op? Want als een nef kan ik het niet opslaan.

      Alvast dank.
      Een NEF is een raw bestand. Dat "ontwikkel" je in CS3 met ACR (Adobe Camera Raw). De ontwikkelde foto sla je dan op als psd/tiff/... voor verdere manipulatie in CS3.
      De NEF zelf blijft echter untouched, er wordt enkel een XML filetje bijgemaakt met de parameters die je hebt gebruikt in ACR. Als je diezelfde NEF terug opent in ACR, zal je zien dat de parameters wel behouden zijn. Op die manier kan je je raw bestanden zo vaak ontwikkelen als je wil, je hebt altijd het ongewijzigde origineel nog.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Probleempje met CS3

        NX2 is een RAW-converter
        PS is een beeldverwerking program met RAW-convertie optie.

        Als je PS als RAW-converter gebruikt maakt deze per verwerkt beeld ,in dezelfde folder waar de RAW's staan, een xmp bestandje aan waarin de gebruikte instellingen worden opgeslagen. Heeft zelfde benaming als het RAW bestand maar met als extensie xmp ipv NEF. Originele raw bestand blijft behouden. Als je de RAW-converter opnieuw opent laad hij samen met het beeld de gebruikte instellingen uit xnp bestand.
        De RAW-converter heeft ook een optie om terug te gaan naar de default settings.
        Je kunt ook de XMP bestandjes verwijderen om clean te starten.

        Het beeldverwerkings gedeelte van PS saved voor zover ik weet de history niet, wel de lagen zoals guydw schrijft.

        Met lightroom kun je wel stap per stap terug gaan , maar dit is ook eigenlijk maar een RAW converter, maar dan wel eentje met uitgebreide functionaliteit.
        (versie LR beta is momenteel gratis beschikbaar, misschien wel de meest gebruiksvriendelijke converter in omloop)

        update: sorry dleemans heeft reeds het antwoord gegeven, was te laat !
        Last edited by puerte; 13 februari 2010, 18:12.

        Comment


        • #5
          Re: Probleempje met CS3

          ok duidelijk, bedankt.

          Comment

          Working...
          X