Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

    Hallo, eigenaardig probleem: bij het importeren via Lightroom worden systematisch alle RAF files omgezet naar DNG, maar met beeldverhouding 16-9 ! Dus alle geimporteerde foto's (raf en jpeg) komen in 16/9 verhouding.

    Op het scherm Lightroom zie ik eerst dat de RAF files in 4/3 staan om dan enkele ogenblikken later een voor een omgezet te worden in 16/9 , waarschijnlijk dan naar DNG????

    Vroeger was dit geen probleem, werkte perfect, na een systeemherstel van mijn Windows pc doet dit euvel zich nu voor.

  • #2
    Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

    Waarschijnlijk staan er bij Import bepaalde settings fout. Ik heb nog een v. 6.14 (de allerlaatste 'perpetual licence' die echt op zijn einde loopt), en bij mij mag er 'just niks' gebeuren tijdens import!
    Bovenaan het scherm zie je dat ik de foto's laat staan waar ze staan. Da's natuurlijk wel anders als je van een geheugenkaart of zo direct in LR wil importeren.


    En rechts zie je wat LR tijdens import moet doen. Bij mij niks dus. Check hoe het bij jou is ingesteld.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

      Hallo, bedankt voor je reacti

      sorry, vind niet hoe ik een bestand kan bijvoegen....?
      e,
      dit zijn mijn instellingen:

      Comment


      • #4
        Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

        Ik gebruik Photoshop i.p.v. Lightroom maar daar zijn natuurlijk vele overeenkomsten tussen. ik denk dat de Crop Settings op 16:9 staan. Het programma houdt de laatst gekozen instelling vast, misschien is dit bij jou ook het geval. Even terugzetten naar wat je wilt..
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #5
          Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

          ja, maar is ook zo in Photoshop, als ik de thumbnails bekijk zijn de jpeg's in 16/9 en de raf files in 3/2, zo ingesteld op mijn x-pro2 en dus goed weergegeven als thumnails;

          als ik de 'eigenschappen' van deze raf file bekijk staat deze in 1920x1280 dus in 19/9 formaat, dus zowel in Photoshop als in Lightroom...

          BTW, hoe voeg ik foto's toe in deze reacties?

          Comment


          • #6
            Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

            Oorspronkelijk geplaatst door northlander Bekijk bericht
            ja, maar is ook zo in Photoshop, als ik de thumbnails bekijk zijn de jpeg's in 16/9 en de raf files in 3/2, zo ingesteld op mijn x-pro2 en dus goed weergegeven als thumnails;

            als ik de 'eigenschappen' van deze raf file bekijk staat deze in 1920x1280 dus in 19/9 formaat, dus zowel in Photoshop als in Lightroom...

            BTW, hoe voeg ik foto's toe in deze reacties?
            Zie https://forum.belgiumdigital.com/f14...um-507792.html
            http://www.smuttynose.nl

            Comment


            • #7
              Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

              @olivetti, bedankt om te helpen. Het toevoegen van een afbeelding is idd niet so simpel als bv Facebook, maar geroutineerde bezoekers van dit forum doen het al jaren. Gouden raad aan onze topic starter: oefen eerst in ons Testforum.

              D'er is een enorm verschil tussen Photoshop en Lightroom. In PS open je een foto, in LR moet je eerst foto's importeren. En ik vermoed dat het net bij het importeren fout gaat omwille van bepaalde importinstellingen. Ik heb echter een oudere versie van LR, dus het importeren (en hoe je een en ander moet instellen) zou wel eens kunnen verschillen tegenover hoe het vroeger was.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                Ik heb nu rechtstreeks een raf-foto vanuit mijn camera geplaatst op de desktop van mijn PC, die kan ik via Photos openen ...; dus wel degelijk in 3/2 verhouding.
                Als ik deze foto open met ofwel Photoshop od Lightroom komt die in 16/9 te staan, toch niet normaal of wel? mvg, Alain

                Heb de tekst wat aangepast om duidelijker te zijn, het lukt me dus niet om een RAF/DNG RAW file te openen in de genomen 3/2 verhouding met Photoshop, wel met Photos (van Windows)
                Last edited by northlander; 7 november 2021, 15:52. Reden: verduidelijking

                Comment


                • #9
                  Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                  Oorspronkelijk geplaatst door northlander Bekijk bericht
                  Ik heb nu rechtstreeks een raf-foto vanuit mijn camera geplaatst op de desktop van mijn PC, die kan ik via Photoshop open in raf formaat...; dus wel degelijk in 3/2 verhouding.
                  Als ik deze foto open met ofwel Photoshop od Lightroom komt die in 16/9 te staan, toch niet normaal of wel? mvg, Alain
                  OK, je opent de foto in PS, maar het gaat om een RAW-bestand, dus wordt het geopend in ACR (Adobe Camera RAW). Ik denk niet dat er hier wat aan het beeldformaat verandert, of wel?
                  Voor zover ik weet, kun je geen foto direct in LR openen, daarvoor moet het eerst geïmporteerd worden. Achter LR zit evengoed dat befaamde ACR programma, maar je merkt er minder van. Bij import spelen -volgens mij- bepaalde instellingen mee die je al dan niet zelf hebt ingesteld.
                  Maar sowieso verander je het RAW-bestand zelf niet. Je kunt altijd terug naar je origineel (in jouw geval) RAF-bestand.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                    Hallo, beeldformaat wijzigt wel, de foto is wel degelijk genomen in 3/2 formaat raw. Als ik deze foto open met Rhotoshop komt die in 16/9 verhouding te staan, als ik deze open met Photos (van Windows) is hij in 3/2 formaat ...

                    Importeren van foto's van mijn camera , instelling 16/9, via Lightroom komen de thumbnails 1 voor 1 tevoorschijn in hun juiste formaat ( jpeg 16/9 en raw 3/2) maar alle thumbnails's in raw veranderen enkele seconden later ook in 16/9

                    Een foto genomen in RAW is toch altijd in 3/2 of heb ik het verkeerd voor?

                    Comment


                    • #11
                      Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                      Het kan toch bijna niet anders of dit staat er fout bij jou:



                      Ik denk dat er bij jou i.p.v. verhoudingen 16:9 staat
                      http://www.smuttynose.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                        Hallo, dit is een foto in RAF, met 16/9 verhouding

                        Last edited by northlander; 7 november 2021, 16:38.

                        Comment


                        • #13
                          Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                          gelukt om de foto te plaatsen hé
                          Last edited by northlander; 7 november 2021, 17:08.

                          Comment


                          • #14
                            Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                            Mooi, en wat was de opossing?
                            http://www.smuttynose.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: probleem met RAF-Files omzetting naar DNG via Adobe Lightroom

                              nee hoor, dit is geen oplossing, RAF zou in 3/2 verhouding moeten zijn, staat in 16/9

                              Comment

                              Working...
                              X