Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Printen in Photoshop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Printen in Photoshop

    Bij ons in de fotoclub is er een discussie over het printen in Photoshop. Ik zelf laat gebruik de instelling "Photoshop beheert de kleuren" en in mijn printerprofiel selecteer ik het profiel van mijn schermkalibratie. Sommige zweren bij hoog en laag dat dit niet goed is en je de instelling " printer beheert de kleuren" moet gebruiken. Mijn antwoord is dan, waarom moet je dan een schermkalibratie doen?
    Graag jullie menig hierover. Bedankt.

  • #2
    Re: Printen in Photoshop

    ieder gebruikt de mogelijkheden waarmee hij zelf de voor hem beste resultaten boekt. Er bestaat geen regel wat je moet gebruiken of wat het eindresultaat moet zijn net zo min als er een te lichte of te donkere foto bestaat.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Printen in Photoshop

      In het printerprofiel zet u de kleuren "uit". = "No Color adjustment".
      In LR of PS zet u "managed by printer" uit en selecteert het papierprofiel dat overeenkomt met het medium dat u in de printer stopt.
      We zetten de "intent" ook op relative.

      Voilà,
      Dpaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Printen in Photoshop

        Wat is dan het nut van uw schermkalibratie te gebruiken voor uw prints. Ik werk met de Epson SC-P600 en gebruik mijn kalibratieprofiel en ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat het merendeels niet overeen komt. Mijn prints zijn donkerder dan op mijn scherm, natuurlijk weet ik wel dat het ietsje scheelt maar toch.

        Comment


        • #5
          Re: Printen in Photoshop

          Indien je wenst dat je print zo goed mogelijk datgene benadert wat je ziet in PS moet je inderdaad kleurbeheer overlaten aan PS (“Photoshop beheert de kleuren”) en het kleurbeheer afzetten in de printer SW.
          Het profiel dat je dient te gebruiken is dit welk overeenkomt met de combinatie van printer en foto papier. Deze profielen zijn meestal voor courante printers beschikbaar bij de papierfabrikanten.
          Voorbeeld Canson: http://www.canson-infinity.com/en/icc-profiles . Hier kun je afhankelijk van geselecteerde printer en gebruikt papier een profiel selecteren. Je vind hier ook info ivm de instellingen en waar je het profiel moet plaatsen op je PC.

          Print gaat altijd iets afwijken van wat je ziet op het scherm en dit afhankelijk van het gebruikte papier. Fabrikanten produceren verschillende papiersoorten zodanig dat de gebruiker het papier kan kiezen dat het best bij zijn werk past. Om toch op het scherm te zien hoe je print er min of meer gaat uitzien met een bepaalt papier heb je in PS de functie “Proofing” → zie handleiding PS.
          www.polartha.com

          Comment


          • #6
            Re: Printen in Photoshop

            Een belangrijke zaak die vaak vergeten wordt wanneer we afdrukken en schermen vergelijken is dat de meeste monitoren veel TE helder staan. Goede schermcalibrators vertellen je op hoeveel candela de monitor moet staan. Candela is een maateenheid voor helderheidswaarde. Dit verklaart al grotendeels dat afdrukken vaak donkerder zijn dan het scherm.

            Vroeger werkte ik zo met een dure fotoprinter van Canon:
            1) uiteraard je scherm calibreren.
            2) tijdens het werken op je scherm het printerprofiel dat je zal gebruiken bij de afdruk simuleren (softproofing). Je zal dan merken dat de kleuren meteen minder verzadigd worden (valer) en dat een aantal kleuren wegvallen. Logisch ook omdat jouw monitor meer kleuren kan weergeven dan je printer en het er hier op aan komt om het printresultaat zo nauwkeurig mogelijk te simuleren.
            3) bij het afdrukken 'Photoshop de kleuren laten beheren' en vertellen welk printerprofiel gebruikt moet worden. (per papiersoort en/of per fabrikant en per printer is dit een ander profiel)

            Vandaag heb ik een Epson XP-960, een all in one A3 printer (niet al te duur) die behoorlijk foto's print met 6 inkten.
            Het scherm wordt natuurlijk nog steeds gecalibreerd. Je wilt foto's van anderen toch ook op dezelfde manier zien als dat ze bedoeld zijn door de maker op zijn gecalibreerd scherm.
            Tijdens testen heb ik ervaren dat ik betere resultaten bekom door 'De printer de kleuren laten beheren' te kiezen. Ik doe geen softproofing meer.
            Ik gebruikt dan bij het afdrukken de instellingen in de printerdriver zelf om een papiersoort te kiezen, de afdrukkwaliteit te kiezen en nog meer.
            Let op: gebruik dan altijd de officiële inkt van de fabrikant en gebruik bij voorkeur het papier van de fabrikant. De meegeleverde printsoftware is hier namelijk op afgestemd. Ik heb inkt en papier van derde-aanbieders vroeger uitgetest en ben hier helemaal van teruggekomen. Printinkt kost goud, dat wel, maar als je uitstekende resultaten wilt zal je toch in je beurs moeten tasten.
            Wel...... ik heb nog nooit zulke prachtige en schermgetrouwe afdrukken gehad als vandaag.
            Raar, maar waar.

            Nochtans is de eerste, mijn oudere methode, de methode die bijna alle professionals gebruiken. Zo heb ik een testprint laten maken bij een professional met een printer om U tegen te zeggen, op hetzelfde formaat als uit mijn printer kwam (A3) en op hetzelfde papier (Epson Matte Paper Heavy Weight) en ik kon nauwelijks enig verschil ontwaren in de prints. Straffe kost eigenlijk.
            Straatfotograaf in Antwerpen

            Comment


            • #7
              Re: Printen in Photoshop

              In antwoord op #4: een schermprofiel dient (de naam zegt het zelf) om jouw scherm zodanig aan te passen zodat het de correcte kleur zal weergeven, en dient dus niet te worden gebruikt voor het printen.
              Wanneer je met PS wenst te printen en je ook PS wilt gebruiken voor het kleurbeheer dien je, zoals ook o.a. DPaul reeds schreef, het juiste printerprofiel voor jouw 'printer-/inkt-/papiercombinatie' te gebruiken (en dat is dus niet jouw schermprofiel).
              Uiteraard zorg je ervoor dat het kleurbeheer van jouw printer dan niet aanstaat (anders krijg je twee 'kleurmanagers' die elkaar ofwel versterken of tegenwerken).
              Een printerprofiel haal je ofwel van de website van de printerfabrikant (meestal alleen maar voor hun eigen papiersoorten), ofwel van de site van de papierfabrikant, ofwel maak je zelf een printprofiel met een spectrometer (spyder, x-rite e.d.).
              www.guydewestelinckfotografie.be

              Comment


              • #8
                Re: Printen in Photoshop

                Bedankt allemaal voor jullie duidelijke antwoorden, zoals ik al zei werk ik met de Epson SC-p600 en gebruik ik Sihl Masterclass Lustre Photo papier. Dus ik zal nu PS beheert de kleuren, mijn printerprofiel op Epson Premium Luster zetten en het kleurbeheer van de printer uit te schakelen. Wat ik wel doe is, ik gebruik inktcastte's van 123 inkt (goedkoper). Maakt dit dan zo veel verschil in uwe afdruk als met de originele van Epson? Nog bij vermelden dat ik mijn scherm kalibreer met Spyder en de lichtsterkte wel aanpas hoor. Zoals ik al op een ander topic vermeld heb is mijn scherm (IIyama) aan vervanging toe maar de keuze is nog niet definitief gemaakt ( BenQ SW2700PT of de duurdere Eizo CG2730).

                Comment


                • #9
                  Re: Printen in Photoshop

                  In theorie zouden die 123-inkten identiek moeten zijn aan de Epson-inkten, maar of dat effectief ook zo is weet ik uiteraard niet.
                  Misschien hebben ze bij 123 een printerprofiel beschikbaar voor jouw Epson SC600, in combinatie met hun inkten en met het papier dat jij gebruikt.
                  Indien dat niet het geval is zou je kunnen overwegen om een printerprofiel te laten maken met jouw specifieke combinatie, of je kan ook zelf een printerprofiel maken indien je beschikt over een spectrometer (= niet hetzelfde als een colorimeter, waarmee je de kleuren op een scherm meet).
                  www.guydewestelinckfotografie.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Printen in Photoshop

                    Inkt is een van de 3 parameters welke print profiel bepaalt. Dus het best is als je niet de originele inkt gebruikt van een printprofiel te laten maken bvb. hier http://www.menccolor.be/profileservice.html.
                    Op die site is ook heel veel info te vinden over kleurbeheer.

                    Indien je prints te donker of te licht uitvallen kan verkeerde instelling van de kleur densiteit de oorzaak zijn. Dit kun je aanpassen in de print software (print instellingen) onder item Papier configuratie → Kleur densiteit.
                    www.polartha.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Printen in Photoshop

                      Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                      In antwoord op #4: een schermprofiel dient (de naam zegt het zelf) om jouw scherm zodanig aan te passen zodat het de correcte kleur zal weergeven, en dient dus niet te worden gebruikt voor het printen.
                      Wanneer je met PS wenst te printen en je ook PS wilt gebruiken voor het kleurbeheer dien je, zoals ook o.a. DPaul reeds schreef, het juiste printerprofiel voor jouw 'printer-/inkt-/papiercombinatie' te gebruiken (en dat is dus niet jouw schermprofiel).
                      Uiteraard zorg je ervoor dat het kleurbeheer van jouw printer dan niet aanstaat (anders krijg je twee 'kleurmanagers' die elkaar ofwel versterken of tegenwerken).
                      Een printerprofiel haal je ofwel van de website van de printerfabrikant (meestal alleen maar voor hun eigen papiersoorten), ofwel van de site van de papierfabrikant, ofwel maak je zelf een printprofiel met een spectrometer (spyder, x-rite e.d.).
                      Toch eentje in de hele discussie die het heeft over je print na te meten en zelf een printprofiel maken. Dit is dan ook de enige echte betrouwbare methode: de gehele ketting evalueren. T.t.z. scherm kalibreren, printen, print uitlezen met colorimeter en softwarematig de verschillen uitvlakken. Colormunki (x-rite) doet het wat mij betreft beter dan de spider na beiden uitgebreid te hebben getest.
                      Ik heb de SC-800 en heb ervaring met zowel de voorlopers P-3800 als de P-3880 van Epson. Indien je met jezelf aangemaakt profiel dan aan de slag gaat en Photoshop de printjob laat beheren dan heb je meer dan goede prints. De mijne leg ik zonder schroom naast die van een printlabo. Je eigen profielen aanmaken kost (leer)geld, maar fotografie kent geen genade als het op centen aankomt ...
                      Ik heb van Epson en Hahnemühle testpakkertjes besteld en van elk soort papier een printprofiel gemaakt. Een andere beroepsfotograaf die ik ken heeft hetzelfde gedaan en komt tot dezelfde resultaten met een P-3800 en P-3880 van Epson voor het papier van Permajet.
                      Wat B/W printen betreft behaal ik betere resultaten met de aangepaste software van Epson op mat papier. Glanzend doet PS zijn werk.
                      En voor wat betreft de inkten van 123inkt: ik gebruik de originele inkten omdat ik mijn garantie op mijn spuitkop niet wil verliezen. En geloof me vrij, als je een probleem hebt en je machine gaat naar Epson voor herstelling: ze komen zeker te weten dat je alternatieve inkten hebt gebruikt. My 2 cents.

                      Veel printgenot!

                      Tjerri

                      Comment


                      • #12
                        Re: Printen in Photoshop

                        ik heb ook nog een vraagje,
                        ik heb sedert vorige week een canon pixma pro100s printer.
                        wanneer ik dan wil afdrukken in ps, lr en bij kleurbeheer ps of lr beheert kleuren selecteer
                        krijg ik in het keuze menu van printprofielen verschillende keuzes voor de pro 100s van papier keuzes
                        waaronder voor papiersoort, PRO PLATINUM,
                        " canon pro-100s <PT> 1/2 photo paper pro platinum" of
                        " canon pro-100s <PT> 3 photo paper pro platinum"
                        wat zijn de verschillen hier in?
                        en ook mijn vraag is , is het dan nog nodig om zelf een print profiel te laten maken voor deze papiersoorten?
                        dank bij voorbaat
                        Mvg
                        Tweetty
                        bd0379be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Printen in Photoshop

                          Verschil bepaalt printkwaliteit, hoe lager het nummer hoe hoger de kwaliteit.
                          Bedoeling is de kwaliteit van het geselecteerde printprofiel te matchen met kwaliteit geselecteerd in de driver (printer) SW.
                          Gebruik 3 voor standaardkwaliteit en ½ voor hoge kwaliteit.

                          Daar is geen enkel reden waarom je een profiel zou laten maken, heb geen ervaring met Canon maar de meegeleverde profielen bij EPSON zijn meestal zeer goed.
                          Enkel zorgen dat je scherm goed gekalibreerd is. En print vergelijken met proofing resultaat.
                          www.polartha.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Printen in Photoshop

                            bedankt voor uw uitleg
                            ik heb een Eizo scherm, dat om de 200 uur gekalibreerd wordt met een spyder one
                            met de software van eizo
                            ik denk dat wel in orde zou moeten zijn dan
                            mvg
                            Last edited by tweetty; 10 januari 2018, 11:54.
                            bd0379be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Printen in Photoshop

                              Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
                              Bedankt allemaal voor jullie duidelijke antwoorden, zoals ik al zei werk ik met de Epson SC-p600 en gebruik ik Sihl Masterclass Lustre Photo papier. Dus ik zal nu PS beheert de kleuren, mijn printerprofiel op Epson Premium Luster zetten en het kleurbeheer van de printer uit te schakelen. Wat ik wel doe is, ik gebruik inktcastte's van 123 inkt (goedkoper). Maakt dit dan zo veel verschil in uwe afdruk als met de originele van Epson? Nog bij vermelden dat ik mijn scherm kalibreer met Spyder en de lichtsterkte wel aanpas hoor. Zoals ik al op een ander topic vermeld heb is mijn scherm (IIyama) aan vervanging toe maar de keuze is nog niet definitief gemaakt ( BenQ SW2700PT of de duurdere Eizo CG2730).
                              Als je ander papier EN andere inkt gebruikt kan je zeker niet verwachten dat de kleur juist is, alhoewel de kwaliteit van beide goed kan zijn (in elk geval in verhouding tot de prijs).
                              De kans dat je hiervoor een profiel gaat vinden is klein, maar één laten maken bij menccolor.be kost niet zoveel.

                              Zelf heb ik mijn tweedehands Colormunki Photo al lang terugverdiend, ik ben onafhankelijk.
                              Het is ook een groot comfort, wanneer ik twijfel heb na een eerste print maak ik snel een nieuw profiel ipv verder tijd, papier en inkt te verprutsen.
                              Ook handig om oude voorraadjes inkt en papier weg te werken, je kan dat toch niet weggooien.

                              Maar dikwijls komt het stomweg omdat ik mij vergist heb van papier of profiel in de instellingen (3 keer nakijken en evt eerst een proefje op 10x15).

                              Ik heb ook een zgn true-light lamp (een spaarlamp van daglichtkleur met een hoge CRI) om 's avonds de prints te bekijken, bij gewoon kunstlicht denk je gauw dat het fout is.
                              Om dan de volgende morgen te constateren dat je oorspronkelijke kalibraties wel juist waren.

                              Zeker als amateur vind ik de Colormunki een betrouwbaar systeem dat keer op keer juiste profielen maakt.
                              Dwz dat - binnen de mogelijkheden van de gebruikte componenten - een afdruk op printer A met inkt B op papier C vergelijkbaar is met één op printer D met inkt E op papier F.
                              Last edited by palombian; 10 januari 2018, 16:00.

                              Comment

                              Working...
                              X