Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop vraagje

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Photoshop vraagje

    Zelf ben ik geen photoshopkenner en ook geen doorgewinterde gebruiker maar ik gebruik het wel occassioneel. Graag had ik met twee fotos een chromakey effect gedaan. Zoals ze op video soms doen. Is er een eenvoudige manier om dit tedoen en kijk ik er steeds over in mijn Photoshop?


  • #2
    Chromakeying bij video wordt nog steeds vaak op blauwe (maar mag tegenwoordig ook andere kleur zijn) wand of objecten toegepast. Kun je een klein voorbeeldje van beide foto's posten, dan wil ik wel aangeven wat je zou moeten doen. Het hangt nl sterk van de foto's zelf af. Daarnaast moet je ook aangeven wat je prcies voor effect wilt hebben,

    (ps: het is niet zo heel erg moeilijk, maar er is in elk geval geen effect of filter Chromakey dat je eventjes kunt toepassen (je kijkt er dus niet overheen),

    Erik

    Comment


    • #3
      Ik heb nog geen fotos genomen. Ik vroeg het mij meer af omdat ik vandaag in les informatica de chromakey van premiere aan het bespreken was en ik mij ineens de vraag stelde of dit bij photoshop ook te doen was. Maar ik denk er wel aan om dit eens te proberen met een chromakey doek als ik nog eens langs de televisiestudio passeer. En dan daar wat fotos kan schieten.
      Moet dan het blauw van de achtergrond 100% gelijk zijn overal of mag dit ook verschilllen?

      Comment


      • #4
        je moet de chromakey-kleur selecteren. En dan heb je de keuze tussen enkele ps-selectie-methoden.

        select > color range : hier geef je met de eyedropper aan welke kleur en de tolerantie met de fuzzy-regelaar.

        magic wand-tool (in tool palette links): stel de tolerantie in en op basis van contrasterende kleuren gaat hij je selectie bepalen.

        als je eenmaal een vrij nette selectie hebt, inverteer die (select > invert) en kopieer je onderwerp naar een nieuwe laag (ctrl-c ; ctrl-v).

        Je kan dan nog eens kijken of de randen niet te hard zijn, die kan je dan nog een beetje met feather zachter maken.

        Ik weet niet hoe makkelijk je met ps overweg kunt, je mag altijd bijkomende info vragen.

        ToM.
        ToM.___ //Fuji s602.
        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
        It goes to 11 you know? 1 louder.

        Comment


        • #5
          DDice,

          Zoals Tom al aangeeft, kun je op verschillende manieren in PS de kleur voor de chroma selecteren, dus het blauw hoeft niet 100% te zijn, mits je de selectie maar overeenkomstig aanpast.

          In software zoals Premiere (de videobroeder van Photoshop, eveneens van Adobe) tref je effect overigens wel aan. De reden hiervoor is het feit dat dit voor video een stuk minder nauw luistert (eh, kijkt ) dan bij foto's. Op een tv bekijk je tenslotte plaatjes van 768x576 pixels (ook al zijn het er een hoop achter elkaar), terwijl voor een foto de uitsnede (de selectie die Tom aangeeft) veel nauwkeuriger moet worden gemaakt. Breng je bv een 3 MP-foto na bewerking terug tot bv 800x600, geldt natuurlijk hetzelde als voor video en worden de effecten van het plakken minder zichtbaar. Gebruik je de foto groter (ook voor afdrukken), moet je dus vrij nauwkeurig werken en bepaalt de kwaliteit van de selectie het uiteindelijke succes van de combinatie




          Comment


          • #6
            Okay bedankt, ik zal eens uit beginnen proberen

            Comment

            Working...
            X