Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

photoshop versus GIMP

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • photoshop versus GIMP

    Ik vroeg me af of er ergens een soort vergelijkende website bestaat van de functies in photoshop en die in GIMP.
    Er verschijnen hier vaak leuke tricks en tips maar meestal m.b.t photoshop. De analoge functies vind ik niet altijd makkelijk terug bij GIMP. Iemand enig idee of zo een 1-to-1 vergelijking bestaat.

    Bv. filter-other-High Pass in PS. Welke is deze in GIMP. Bestaat die uberhaupt in GIMP?
    Al doende leert men...

    Flickr

  • #2
    Re: photoshop versus GIMP

    Je kan eventueel GimpShop (http://www.gimpshop.com/) installeren om Gimp zich te laten gedragen als PS.
    Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic. - Arthur C. Clarke

    Comment


    • #3
      Re: photoshop versus GIMP

      Highpass-filter voor gimp is een plugin die je hier kan vinden Gimp plugin
      het bestand heet "High-pass.scm" dat je moet plaatsen in deze folder C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\scripts
      dan heeft Gimp de High-pass filter en kan je hem terugvinden bij Filters >>algemeen >>Highpassfilter
      succes

      Comment


      • #4
        Re: photoshop versus GIMP

        Enkele sites voor Gimp:

        Find quality Manufacturers, Suppliers, Exporters, Products from our International Trade Site. Import & Export on gimpguru.org.

        Photoshop has long since been converted to a subscription format. You can no longer pay for a lifetime license and use the application forever, making it a problem. Of course, this makes it cheaper for some people and more affordable for others. For those for whom a subscription to Photoshop is too expensive, there aren’t ... Read more


        http://ufraw.sourceforge.net/ (raw)
        ...

        Het grote verschil tussen beiden is vooral in je portemonee te merken ... Naar mogelijkheden, 'k zou't niet weten, al wat ik wens te doen met foto's lukt aardig met Gimp je zal wel wat scripts moeten opladen en hij werkt het aangenaamst onder Linux (dit OS geeft wat meer mogelijkheden naar window beheer) al denk ik niet dat een Windows gebruiker dit zal merken
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          Re: photoshop versus GIMP

          Oorspronkelijk geplaatst door Hal-61 Bekijk bericht
          .... Het grote verschil tussen beiden is vooral in je portemonee te merken ... Naar mogelijkheden, 'k zou't niet weten, al wat ik wens te doen met foto's lukt aardig met Gimp ....
          Beetje off-topic maar ik werd nieuwsgierig en heb even rondgezocht op het web. GIMP ondersteunt blijkbaar nog altijd niet het rechtstreeks werken in CMYK. Voor het bewerken van foto's doet dat er niet toe maar wie ook grafisch werk wil doen om te laten drukken kan blijkbaar nog altijd niet om Photoshop heen.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: photoshop versus GIMP

            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
            Beetje off-topic maar ik werd nieuwsgierig en heb even rondgezocht op het web. GIMP ondersteunt blijkbaar nog altijd niet het rechtstreeks werken in CMYK. Voor het bewerken van foto's doet dat er niet toe maar wie ook grafisch werk wil doen om te laten drukken kan blijkbaar nog altijd niet om Photoshop heen.
            Het leuke aan Gimp is dat er altijd wel iemand op deze bol rondloopt die voor een bepaald probleem wel iets gemaakt heeft.... en meestal werkt dat dan nog ook


            ....

            Gimp is inderdaad geen kant en klaar product, heeft een vrij stijle leerkurve, werkt voor Windows gebruikers anders dan wat ze gewoon zijn maar voor de gebruikers van het betere OS een perfecte en ja enige oplossing
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment


            • #7
              Re: photoshop versus GIMP

              De mogelijkheid om CMYK separaties te genereren zat bij Photoshop in versie 1.07 - dat uitkwam in 1991
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

              Comment


              • #8
                Re: photoshop versus GIMP

                Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                De mogelijkheid om CMYK separaties te genereren zat bij Photoshop in versie 1.07 - dat uitkwam in 1991
                Ja, en...we vergelijken hier een product dat voor meer dan 1000 euro in de winkel ligt, waarvoor je iedere drie a vier jaar moet bijbetalen om in de club van gebruikers te kunnen blijven en een freeware die kosteloos en legaal te downloaden is dankzij de inspanningen van iets meer dan enkele goede zielen.

                Ik zou het persoonlijk begod erg vinden mocht ik enkele honderden euro's uitgeven voor een soft en nadien te moeten vast stellen dat er iets beter, gratis en legaal beschikbaar is (wat niet de eerste keer zou zijn dat ik dat vast stel) Maar ik ben ervan overtuigd dat Photoshop meer functionaliteit biedt dan Gimp, alleen is er geen Linux versie van en is sinds enkele jaren Gimp een goed alternatief voor zowel Windows als Linux gebruikers.
                Rudy,

                Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                Comment


                • #9
                  Re: photoshop versus GIMP

                  The gimp heeft max. 8 bit kleur ondersteuing terwijl PS verder gaatr 16 en 24 bit.

                  Photoshop heeft aanppassingslagen en smart objects zodat je aanpassingen altijd weer met de hoogste kwaliteit opnieuw kan laten uitrekenen. Terwijl The gimp een aanpassing direct toepast.

                  Ook kun je in PS lagen groeperen in folders. Iets dat in The Gimp niet kan.

                  PS heeft wat uitgebeidere bewerkings en selectie gereedschappen met meer mogelijkheden.

                  Teksten in PS kunnen makkelijker aangepast worden, vervormd etc

                  Voor de meeste bewerkingen is The Gimp meer dan voldoende. Ook daar zijn al heel veel mogelijkheden die je nauwelijks gaat gebruiken. Ook het ontwerpen van kaartjes etc is zeker heel goed mogelijk in The Gimp:


                  Natuurlijk zijn er verschillen, maar dat mag je natuurlijk ook wel verachten tussen een gratis pakket en een pakket van 800 Euro....
                  Photoshop en The Gimp voor beginners

                  Comment


                  • #10
                    Re: photoshop versus GIMP

                    Wij zijn ondertussen meer dan een jaar verder en nu is het mijn beurt om GIMP uit te testen (in Ubuntu).

                    Zijn er onder de GIMP gebruikers mensen die mij speciale tips kunnen geven. (ik ben een oude Photoshop v 6 gebruiker.)
                    mvg Guido
                    Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                    Comment


                    • #11
                      Re: photoshop versus GIMP

                      Misschien kun je hier eens kijken

                      Nikon D7000 - Sigma 17-70mm 2.8/4 - Nikon 35mm/1.8g - Nikon 70-300mm vr
                      http://www.7horses.be http://www.facebook.com/7horses.be http://www.redbubble.com/people/7horses

                      Comment


                      • #12
                        Re: photoshop versus GIMP

                        Oorspronkelijk geplaatst door 7horses Bekijk bericht
                        Misschien kun je hier eens kijken

                        http://www.dutchgimpers.nl/index.php
                        Dank je wel, 't ziet er veelbelovend uit.
                        mvg Guido
                        Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                        Comment


                        • #13
                          Re: photoshop versus GIMP

                          Waar woon je ? Om verschillende plaatsen in Vlaanderen worden er ook korte cursussen gegeven over gimp.
                          Photoshop en The Gimp voor beginners

                          Comment

                          Working...
                          X