Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Photoshop tips

    'k Ben nu een tijdje met Photoshop7 (Engelstalige versie) aan het werken en ik begin het echt leuk te vinden. Voor de geïnteresseerden geef ik hier mijn beste tips om vlot te werken.

    1. vermijd zoveel mogelijk de tijdrovende weg via de menu's. Om een afbeelding te openen gewoon dubbelklikken op het "bureaublad" (achtergrond) van PS. Om de gereedschappen en paletten te verbergen/tonen <Tab> toets. Zonder al die paletten heb je alvast een onbelemmerde kijk op jouw werkstuk. Zelf gebruik ik van de paletten enkel die met de lagen (layers/channels/paths) en de geschiedenis (history/actions). De geschiedenis is onmisbaar om bewerkingen die niet het gewenste resultaat geven met één muisklik te herstellen. Als ik af en toe info/navigator nodig heb vlug ff de <F8> toets.

    2. leer ook enkele veel gebruikte sneltoetsen van buiten : <Ctrl><0> om de afbeelding volledig op maximale grootte weer te geven, <Alt Gr><0> voor de ware grootte, <Spatie> ingedrukt houden biedt in alle situaties meteen het handje waarmee je de foto kunt verschuiven, en tools als <S> Stamp, <J> Healing brush, <O> Dodge tool, <R> Smudge, <C> Crop ... <Z> Zoom in (uitzomen door daarna <Alt> ingedrukt te houden).

    3. de handigste functies om foto's te corrigeren zitten onder > Image > Adjustments, nl. Auto levels, Auto contrast, Auto color, Equalize (voor hopeloze gevallen) en Variations. Vaak geven deze het beoogde resultaat in overdreven mate. Maar niet getreurd : meteen naar > Edit > Fade ... en je kan het effect in de gewenste mate afzwakken.

    4. de crop-tool heeft grosso mode twee instellingen : ene om willekeurige uitsneden te maken zonder te resamplen/resizen die je verkrijgt door op de Clear-knop in de optiebalk te klikken, en een (of eigenlijk vele) andere waarbij je het gewenste formaat opgeeft in Width en Height. Heel handig wordt het als je jouw courante maten (bv. 800x600, 1024x768 ... 1500x1000 voor fotoafdrukken) opslaat in een keuzelijst die uitklapt door op het pijltje links op de optiebalk te klikken.

    5. van functies waarvoor geen (of geen handige omdat je 3 toetsen tegelijk zou moeten indrukken) sneltoets bestaat maak je die zelf aan in het palet Actions. Zo heb ik mijn <F11> toets gepromoveerd tot Unsharp mask en <F12> tot Save as. Omdat ik die Auto-functies uit punt 3 hiervoor vaak gebruik heb ik ook <Ctrl><F8> gekozen om de verschillende Fades binnen handbereik te hebben.

    6. vaak lees je hier kritiek op scheve horizonten (zeeën die leeglopen en zo). Onder het pipet zit de Measure tool (maatlat) waarmee je snel een lijn sleept over die horizon (of de onderste rand van een scheef ingescande dia ...). Daarna volstaat > Image > Rotate canvas > Arbitrary (waar de hoek met de maatlat reeds lonkt) > OK.

    Tja, dat is het voorlopig. Een hele boterham geworden. Hopelijk hebben jullie er wat aan. Mijn lijstje is vooral praktisch om ingescande afbeeldingen toonbaar te maken maar toch zitten er m.i. veel algemeen bruikbare dingen tussen. Groetjes.
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

  • #2
    Prima workflow versnellers en andere handige tips. Goed gedaan, zal het bij de hand houden. Merci voor het samenstellen!

    Groeten,
    Ronald
    http://fotografie.jouwweb.nl/

    Comment


    • #3
      Dat van die scheve horizonten wist ik niet en is wel handig

      3. de handigste functies om foto's te corrigeren zitten onder > Image > Adjustments, nl. Auto levels, Auto contrast, Auto color, Equalize (voor hopeloze gevallen) en Variations.
      U somt hier wel de correcties die u beter NIET gebruikt, beter zijn Levels, Curves, Hue/saturation (mogelijks mét colourize).
      Simkin.

      portfolio: http://www.megapixel.tk

      Comment


      • #4
        Originally posted by Simkin
        U somt hier wel de correcties die u beter NIET gebruikt, beter zijn Levels, Curves, Hue/saturation (mogelijks mét colourize).
        De door u genoemde gebruik ik pas als de automatische geen aanvaardbaar effect genereren. In de meeste gevallen is het (voor mij althans ) overbodig. In genoemde groep zit ook het "Equalize" effect dat praktisch altijd fel afgezwakt moet worden (= gemixed met het origineel) met de Fade functie. Ik gebruik het vooral om in harde slagschaduwen verdwenen gezichten snel te redden (die anders - met behoud van voldoende beeldcontrast - alleen na langdurig secuur werken met maskers en dergelijke herkenbaar worden).

        Nu ik toch bezig ben voeg ik een zevende tip toe.

        7. context-menu's zijn veel handiger dan de vaste menu's. Het kost geen moeite/tijd om op verschillende plaatsen (bv. in paletten) te "rechtsklikken". De kans is zeer groot dat de gewenste functie in het snelmenu zal staan. 't Zou eigenlijk een vanzelfsprekende gewoonte moeten zijn, maar ik stel regelmatig vast dat veel PC gebruikers er geen gebruik van maken. Handig om de afbeelding of het canvas te resizen : rechtsklik op de titelbalk van de afbeelding.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jazzer
          5. van functies waarvoor geen (of geen handige omdat je 3 toetsen tegelijk zou moeten indrukken) sneltoets bestaat maak je die zelf aan in het palet Actions. Zo heb ik mijn <F11> toets gepromoveerd tot Unsharp mask en <F12> tot Save as. Omdat ik die Auto-functies uit punt 3 hiervoor vaak gebruik heb ik ook <Ctrl><F8> gekozen om de verschillende Fades binnen handbereik te hebben.

          Hallo Jazzer,

          Geweldig bedankt voor alle nuttige tips. Ik heb even de 5e tip hierboven aangehaald, omdat ik daar een vraag over heb. Het is nl. zo, dat ik vaak levels (Ctr+L), Saturation (Ctr+U) en Brightness, Contrast gebruik. Voor de eerste twee zijn dan dus wel sneltoetsen en voor de laatste dan weer niet. Ik wist niet dat je die zelf kon maken en toen ik jouw tip daarover zag, ben ik het meteen gaan proberen, maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik dus zelf een sneltoets moet aanmaken.
          Kan en wil je dat wat gedetailleerder uitleggen ?
          Mijn dank is groot !!!

          Comment


          • #6
            Thomas, begin met een foto te openen.
            Op het tabblad "Actions" (palet "Handelingen") staan onderaan een aantal icoontjes. Klik op het mapje = Create new set, kies een naam (bv. Sneltoetsen) voor het nieuwe setje handelingen.
            Klik op de pagina = Create new action, geef weer een duidelijke naam (bv. Helderheid/contrast) en kies een vrije Function key (bv. <F6><Shift>). Zodra je op "Record" klikt kan je de opdracht(en) van de handeling beginnen uit te voeren. Dus klik je nu > Image > Adjustment > Brightness/Contrast ... en in het dialoogvenstertje kan je eventueel de presets veranderen - als je dit doet zal de sneltoets voortaan steeds die waarden voorstellen (maar je kan ze veranderen). Klik op het eerste icoontje = Stop recording.
            Op het palet Actions zie je links twee kolommen met aankruisvakjes : het eerste vakje dient om de set/handeling/opdracht aan/uit te zetten (handig als je bv. nog geen afbeelding open had, en dus Open ... als opdracht mee hebt opgenomen ... kan je nu deactiveren) en het tweede om daarbij al dan niet een dialoogvenstertje weer te geven (niet = preset waarden accepteren). Vanaf nu ben je na <Shift><F6> ogenblikkelijk waar je anders pas aankomt na voornoemde drie muisklikken doorheen het menustelsel. Als niet meteen alles snor zit kan je door te dubbelklikken op de diverse namen in het palet Actions achteraf nog allerlei eigenschappen wijzigen. Ook via het pijltje in 't cirkeltje rechts boven bereik je de snelmenu items.
            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

            Comment


            • #7
              Hartstikke bedankt Jazzer voor je uitgebreide antwoord. Morgen uitproberen, het is nu al te laat en ik ga er eens goed voor zitten.
              Hopelijk lukt het, maar dat kan bijna niet missen he met zo'n perfecte uitleg
              Nogmaals bedankt !

              Comment

              Working...
              X