Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop Nik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Photoshop Nik

    Momenteel ben ik bezig met een opleiding Lightroom
    Na deze opleiding heb ik de mogelijkheid om Photoshop voor fotografen of Nik te volgen
    Graag jullie mening

  • #2
    Re: Photoshop Nik

    Persoonlijk zou ik dan voor Photoshop opteren. Nik is een plugin voor Lightroom en/of Photoshop, en is -mijns inziens- veel sneller onder de knie (of vingers) te krijgen dan Photoshop.
    Zelf heb ik destijds vijf modules Photoshop gevolgd bij CVO, en al gebruik ik geen Adobe meer, de mogelijkheden zijn min of meer dezelfde als in Serif Affinity Photo, wat mijn huidige postprocessing programma is.
    Last edited by LesC; 24 november 2022, 20:37.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Photoshop Nik

      Is het nog mogelijk om Photoshop te huren of alleen maar via zbonnement

      Comment


      • #4
        Re: Photoshop Nik

        Photoshop is uitsluitend met abonnement, maar Photoshop Elements is te koop.

        Comment


        • #5
          Re: Photoshop Nik

          Het hangt een beetje af van je wil, verwachtingen en inzet.

          Weet dat Photoshop in basis al erg interessant is. Je hebt er veel aan met een goede cursus.
          Maar de cursus moet ook goed zijn. Anders heb je er niet veel aan.

          Ik heb eens gezien wat ze in het CVO in Brugge van resultaat hadden en dat was nu toch niet echt iets om voor naar huis te schrijven.
          Je bent dan al snel beter met een goed boek over photoshop. Kan je leren op snelheid die je wil.

          Er is over Photoshop ook erg veel online te vinden op kanalen zoals Youtube.

          Maar de vraag is ook hoever je wil gaan en waar je expertise in zoekt.
          Photoshop kan je best erg ver in gaan.
          Soms is de grens met grafische vormgeving erg vaag.

          Zelf doe ik veel beauty retouch en artistiek vrij werk en dat is best wel een uitdaging naar manipulatie toe.
          Je zal al ver moeten zoeken om dat in een opleiding te kunnen vinden (in avondonderwijs of zo).
          Maar eens dat in de vingers zit speel je er mee.

          Als ik een boek mag aanraden (voor beginners) is het wel "Photoshop Classroom in a book".
          Niet duur en er staat veel in.
          Ik heb al een paar vrienden plezier gedaan met die tip.
          Als je dat boek uit hebt kan je in de basis al wat je plan trekken.

          Weet wel dat Photoshop ook een vraagstuk is die je jezelf moet voorleggen of je dat wel wil.
          Als je de fotografie eerder zoekt in de klassieke benadering heb je mogelijks genoeg aan een programma zoals Lightroom.
          Puristen houden niet van bewerkte fotos. En ik geef hen geen ongelijk. Bepaalde stromingen in de fotografie hebben helemaal geen (zware) manipulatie nodig.

          Daar tegenover staat net het omgekeerde natuurlijk.
          Er bestaan stromingen binnen de fotografie waar er geen limiet staat op bewerken.
          Het is maar hoe je het wil bekijken.
          Er is daar geen goed en slecht in.

          Comment


          • #6
            Re: Photoshop Nik

            Als je de basis van fotobewerking goed kent kun je in principe met elk programma werken en zou een goed boek moeten volstaan. Daarbij is er heel veel op het
            web (youtube) te vinden dikwijls van de ontwerpers zelf.
            Photoshop heb je, of had je (alles verandert heel vlug tegenwoordig) vooral nodig om te knippen en te plakken, om met lagen en maskers te werken.
            Met de intrede van AI (artificiële intelligentie ) in de RAW-converters, zoals bvb. LR, ondersteunen deze nu ook lagen en maskers.
            AI maakt alles zo eenvoudig dat een kind op een paar minuten het gezicht van een zuurpruim kunt omzetten naar de meest vrolijke man ter wereld.
            Van het lelijkst gezicht miss world kunt maken ........ blauwe hemel op een paar seconden kunt wijzigen naar de meest stormachtige lucht, het is gewoon crazy.
            Dus plug ins of programma's zoals Nik worden stilaan overbodig en PS zal ook stilaan minder gebruikt worden voor fotografie.
            Een goed boek en oefenen kan wonderen doen, en voor alle functies in PS zijn er help files.
            Last edited by polartha; 25 november 2022, 10:31.
            www.polartha.com

            Comment


            • #7
              Re: Photoshop Nik

              Bedankt voor alle info

              Comment

              Working...
              X