Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop en Lightroom workflow

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Photoshop en Lightroom workflow

    Dag allemaal,

    Hopelijk munnen jullie mijn workflow wat vereenvoudigen… Wat ik momenteel doe is het volgende: Ik maak een selectie van de foto's die ik wil editen in lightroom. Vervolgens kies ik: EDIT IN PHOTOSHOP en werk daar de foto uit. Dan druk ik op SAVE. In lightroom komt er een TIFF bestand. Deze is echter enorm groot.

    1) Hoe kan ik ervoor zorgen dat de bewerkte foto niet zoveel plaats in neemt?
    2) Stel dat ik 100 foto's gekozen heb en ze allemaal wil bewerken met één dezelfde action in photoshop… Moet ik ze 1 per 1 bewerken of is er een manier om dit met 1 opdracht in werking te stellen?

    Bedankt alvast!
    Www.julliehuwelijksfotograaf.be

  • #2
    Re: Photoshop en Lightroom workflow

    action in PS betekend een aantal handelingen opnemen en dan uitvoeren in batch op meerdere bestanden. Niet vergetem het opslaan en sluiten in de actie op te nemen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Photoshop en Lightroom workflow

      Ik meen te weten dat zo'n "batch" processing ondersteund wordt in LR maar niet in PS. IN PS kun je weliswaar zoals hjanssen aangaf, een actie maken, maar ik meen dat die slechts over één foto gaat, niet een hele reeks.
      mvg,
      Luc
      "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

      Comment


      • #4
        Re: Photoshop en Lightroom workflow

        Hoi bedankt voor de reacties al! Leuk om bij te leren. Zulke batch is idd wat ik zoek… juist geprobeerd! Nu nog iets vinden om de grootte te verkleinen… Zulk tiff file is dan ontzettend groot...
        Www.julliehuwelijksfotograaf.be

        Comment


        • #5
          Re: Photoshop en Lightroom workflow

          dan laat je ze opslaan in jpg hé
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Photoshop en Lightroom workflow

            Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
            Ik meen te weten dat zo'n "batch" processing ondersteund wordt in LR maar niet in PS.
            Dat meen je ren onrechte, zit ergens onderstand vaonderen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Photoshop en Lightroom workflow

              Hoi, hoe doe je dit? Ik heb het niet over apart opslaan en dan opnieuw importeren maar rechtsreeks van photoshop naar lightroom… Ik maak een selectie van de foto's die ik wil editen in lightroom. Vervolgens kies ik: EDIT IN PHOTOSHOP en werk daar de foto uit. Dan druk ik op SAVE. In lightroom komt er een TIFF bestand. Kan jij ipv een tiff iets anders kiezen?
              Www.julliehuwelijksfotograaf.be

              Comment


              • #8
                Re: Photoshop en Lightroom workflow

                De bestanden vanuit LR opslaan en dan in PS de aktie in batch uitvoeren.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Photoshop en Lightroom workflow

                  waarom maak je niet de selektie direkt in LR?
                  Ik begin met LR en maak indien gewenst pas daarna een stapje naar CS.
                  "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Photoshop en Lightroom workflow

                    Dat doet TS toch, tenminste als ik 'm goed begrijp:
                    Oorspronkelijk geplaatst door bert claes Bekijk bericht
                    ...Ik maak een selectie van de foto's die ik wil editen in lightroom. Vervolgens kies ik: EDIT IN PHOTOSHOP en werk daar de foto uit. Dan druk ik op SAVE. In lightroom komt er een TIFF bestand. Kan jij ipv een tiff iets anders kiezen?
                    Ik neem aan dat je van de RAW bestanden vertrekt in LR?
                    Volgens mij kun je bij Preferences/External Editing kiezen tussen TIFF en PSD. Ik gebruik 16-bits PSD:

                    Die bestanden zijn zo mogelijk nog zwaarder dan jouw TIFF.
                    Maar omdat ik mijn foto's niet opsla in LR zelf blijven de zware PSDs naast de originele CR2s (Canon RAW) op een externe HD staan. In LR vind je enkel de link naar de originelen en naar de resulterende Photoshop-bestanden.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Photoshop en Lightroom workflow

                      Het is wel mogelijk om vanuit LR via PS te batchen, in één klik.

                      Je werkt je foto zo volledig mogelijk af in LR. Dan ga je vanuit LR exporteren. Helemaal onderaan het dialoogvenster exporteren heb je bij naverwerking de keuze 'naar map voor exporthandelingen'. Daar kan je een opgeslagen PS actie (droplet) vervolgens laten toepassen op de foto(reeks).

                      In Photoshop moet je daarvoor dus een actie aanmaken.
                      Kies dan file > automate > create droplet.
                      Deze droplet haal je in LR uit je map voor exporthandelingen, via dialoogvenster exporteren > naverwerking > naar map voor exporthandelingen.
                      Vervolgens kan je deze droplet in de lijst van naverwerking aanklikken in LR.
                      Je ze verder alles juist voor het exporteren, maak evt. een exportvoorinstelling aan.

                      Eens je de foto's op deze manier, of met deze voorinstelling gaat exporteren, dan gaat het zo:
                      LR exporteert de foto's zoals je gewoon bent.
                      Vervolgens wordt Photoshop automatisch geopend.
                      De ontwikkelde foto's uit LR worden in PS geopend, en je actie wordt er als droplet op toegepast.
                      Zorg dat je actie de foto op het einde automatisch bewaart.

                      Biedt heel veel mogelijkheden, zeker wanneer je wil automatiseren!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Photoshop en Lightroom workflow

                        Thanks!!!!!!



                        Oorspronkelijk geplaatst door danikon Bekijk bericht
                        Het is wel mogelijk om vanuit LR via PS te batchen, in één klik.

                        Je werkt je foto zo volledig mogelijk af in LR. Dan ga je vanuit LR exporteren. Helemaal onderaan het dialoogvenster exporteren heb je bij naverwerking de keuze 'naar map voor exporthandelingen'. Daar kan je een opgeslagen PS actie (droplet) vervolgens laten toepassen op de foto(reeks).

                        In Photoshop moet je daarvoor dus een actie aanmaken.
                        Kies dan file > automate > create droplet.
                        Deze droplet haal je in LR uit je map voor exporthandelingen, via dialoogvenster exporteren > naverwerking > naar map voor exporthandelingen.
                        Vervolgens kan je deze droplet in de lijst van naverwerking aanklikken in LR.
                        Je ze verder alles juist voor het exporteren, maak evt. een exportvoorinstelling aan.

                        Eens je de foto's op deze manier, of met deze voorinstelling gaat exporteren, dan gaat het zo:
                        LR exporteert de foto's zoals je gewoon bent.
                        Vervolgens wordt Photoshop automatisch geopend.
                        De ontwikkelde foto's uit LR worden in PS geopend, en je actie wordt er als droplet op toegepast.
                        Zorg dat je actie de foto op het einde automatisch bewaart.

                        Biedt heel veel mogelijkheden, zeker wanneer je wil automatiseren!

                        Www.julliehuwelijksfotograaf.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Photoshop en Lightroom workflow

                          Mag ik hier even verder op inpikken?

                          Veelal werk ik ook via LR waar ik een paar kleine ontwikkelingen doe en dan exporteer ik via LR naar PS.
                          Maar meestal was dit werk dat toch op vrij korte tijd gedaan was. Waardoor ik meteen terug kon opslaan naar LR.

                          Nu heb ik foto's die wat meer tijd zullen vergen om te bewerken.
                          Stel dus dat ik na het exporteren naar PS een aantal bewerkingen heb uitgevoerd maar ik moet de pc afsluiten.
                          Dan ga ik de volgende keer toch die connectie tussen de twee kwijt zijn?
                          Of ben ik dan verplicht om de foto rechtstreeks in PS op te laden zonder dat ik via LR kan werken?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Photoshop en Lightroom workflow

                            Nee, toch? Op het moment dat je een foto van LR naar PS stuurt, maak je eigenlijk al een (8- of 16-bits) tiff of psd aan. Je moet wel bewaren (Save) in Photoshop vooraleer dat bestand 'echt' bestaat. Als je PS afsluit, zit je tiff of psd opnieuw in LR. Je kunt dat bestand 's anderendaags opnieuw (best via LR) in PS laten openen. Bij het kiezen van Edit in... Photoshop (zowel beschikbaar via de menubalk bovenaan als met rechtermuisklik op het bestand in LR zelf), krijg je dit te zien:

                            en omdat je reeds een PSD (of tiff) hebt aangemaakt, kun je gerust kiezen voor "Edit Original", om dan rustig in PS voort te werken.
                            Original is hier nl. niet meer je originele RAW, maar het nieuwer aangemaakte PSD/TIFF bestand.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Photoshop en Lightroom workflow

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Nee, toch? Op het moment dat je een foto van LR naar PS stuurt, maak je eigenlijk al een (8- of 16-bits) tiff of psd aan. Je moet wel bewaren (Save) in Photoshop vooraleer dat bestand 'echt' bestaat. Als je PS afsluit, zit je tiff of psd opnieuw in LR. Je kunt dat bestand 's anderendaags opnieuw (best via LR) in PS laten openen. Bij het kiezen van Edit in... Photoshop (zowel beschikbaar via de menubalk bovenaan als met rechtermuisklik op het bestand in LR zelf), krijg je dit te zien:

                              en omdat je reeds een PSD (of tiff) hebt aangemaakt, kun je gerust kiezen voor "Edit Original", om dan rustig in PS voort te werken.
                              Original is hier nl. niet meer je originele RAW, maar het nieuwer aangemaakte PSD/TIFF bestand.
                              Ok, en de acties die je hebt ondernomen in PS daarvoor zijn dan ook terug te zien?

                              Comment

                              Working...
                              X