Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panoramafoto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panoramafoto

    Ik heb een vraagje,

    In een bedrijf moet ik een productielijn fotograferen die ongeveer 180m lang is.
    Via meerdere panoramafotos is dit niet haalbaar, heb ik reeds gedaan, de klant wilt de hele lijn op 1 foto hebben.
    De vrije ruimte tussen de lijn en de eerste obstakels, is +/- 3m.

    Heeft er hier iemand een idee hoe ik dit dan zou kunnen doen en welke software hiervoor kan gebruikt worden.

    groeten,

    Tech8
    www.hellinckx-foto.be
    Facebook

  • #2
    Re: Panoramafoto

    waarom niet elke meter een foto nemen en met PS stichen ?

    Comment


    • #3
      Re: Panoramafoto

      Ik denk ook dat er niet veel anders opzit dan meerdere foto's aan elkaar te monteren.

      zie ook:
      National Geographic sent renowned photographer Michael Nichols to spend a year in California's redwood forest. His mission was to do capture the majesty of Earth's tallest trees. He devised a way to do it, involving three cameras, a team of scient...

      Comment


      • #4
        Re: Panoramafoto

        Maar een opmerking kan je niet van boven op de een of andere manier, met een hoogte werker bv, grt
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: Panoramafoto

          Wat moet het formaat van de foto, dan wel de afdruk worden van iets dat 180 meter lang is.
          Wat is de hoogte van het object?
          Van waardering geniet ik.
          Van kritiek leer ik.

          Comment


          • #6
            Re: Panoramafoto

            Autopano Giga & elke halve meter een foto nemen ? ik zie niet in waarom het niet zou lukken...

            misschien best direct bracketing ook aanzetten, en van elke positie 3 foto's nemen. Autopano kan vanzelf weg met de meervoudige belichtingen
            Mijn foto's
            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

            Comment


            • #7
              Re: Panoramafoto

              waarom niet elke meter een foto nemen en met PS stichen ?
              Zie mij nog geen 180 foto's maken en dan in PS stitchen, denk dat mijn PC dan 20 gig ram nodig heeft.

              Wat moet het formaat van de foto, dan wel de afdruk worden van iets dat 180 meter lang is. Wat is de hoogte van het object?
              De foto wordt afgedrukt op 1.8m lang en 0,6m hoog.
              de lijn is max 3m hoog.
              www.hellinckx-foto.be
              Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Panoramafoto

                Ik zou ook kiezen voor stitchen. Los van het feit dat je de productielijn niet op 1 foto gaat krijgen: als het al zou lukken zul je die foto moeten croppen om de gewenste print te kunnen maken. De hoeveelheid pixels die je overhoudt gaat te weinig zijn voor een mooie print op dat formaat denk ik, of de kwaliteit zal ondermaats zijn.

                Werken op statief, zorgen voor goeie constant belichte beelden en systematisch tewerk gaan, zorgen voor voldoende overlap,... Zonder statief kan de meeste software ook wel aan, maar zal meer rekenwerk hebben denk ik. Om postproductietijd tot een minimum te beperken zou ik zeker voor statief gaan: mooi waterpas zetten,...

                Just my 2 cts,

                Roeland
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

                Comment


                • #9
                  Re: Panoramafoto

                  20GB zal je zeker niet nodig hebben, 6 of 8 is meer dan voldoende... rekenkracht is echter wel handig, mijn zwaarste panorama's waren 58 foto's, en hier was mijn pc toch al enkele uren mee bezig.

                  Camera verticaal gebruiken met een matige breedhoek (anders kom je nooit aan 60cm hoog), en stitchen.

                  stitchen in photoshop is ronduit rampzalig als je het vergelijkt met AutoPano Giga.
                  Mijn foto's
                  Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panoramafoto

                    180m lang, 3 meter hoog. en enkele obstakels. Best is een trollie te gebruiken die ze voor camerashots gebruiken. Je weet wel zo een karretje dat naast de lijn rolt. Je gebruikt een objectief met zo weinig mogelijk vervorming, en rolt naast de lijn en maakt telkens een foto. Deze stitch je bij elkaar met photoshop, of andere soft.
                    Werk je vanaf statief, dan moet je zeker een panokop aanschaffen zodat je echt rond het converterend punt van de lens draait. De enige mogelijkheid is stitchen, en ja dat vraagt wat rekenkracht.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panoramafoto

                      Voor panorama's gebruik ik normaal een 10mm lens, een Nodal Ninja panokop en een heel goed statief.

                      Zie voorbeeld

                      http://i36.tinypic.com/2hxvlaa.jpg


                      Voor deze foto was mijn idee: op de max afstand van de productielijn gaan staan, (3m.) en dan met een 50mm lens mijn toestel (portretstand) op statief, om de 1 m een foto nemen,
                      Elke foto daarna croppen dat er een overlapping is van +/- 20% en daarna de foto's stitchen met PT Gui.

                      Als het zo ver is, zal ik de foto hier posten en mijn juiste werkwijze er bij zetten,
                      al blijft het wel een groot vraagteken of het wel gaat lukken. (180m is wel heel lang)

                      Alvast bedankt aan iedereen om effe met mij mee te denken.

                      Tech8
                      www.hellinckx-foto.be
                      Facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panoramafoto

                        ik zou niet met een pano kop werken (je kan de uiteinden van de band zo toch niet duidelijk in beeld brengen), maar de camera idd op een trolly zetten en gewoon mee bewegen over de ganse lengte van de band, en elke meter een foto nemen.
                        Mijn foto's
                        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panoramafoto

                          Hmmm,
                          Waar ik dan een denk........... 1,8m x 0.6m da gaat niet vet zijn in afdruk, ik hoop dat je dan wat scherpte overhoudt want nu effe puur wiskundig:

                          - een band van 180 m x3 m hoogte geeft een print van 1,8 mx 0,03m oftewel 3cm hoog....en jij gaat hem 60cm hoog maken..........

                          Ofwel ga je fantastisch distorten en trekt het op niks meer ofwel moet je er nog 57cm omgeving bij opzetten dit wil zeggen dat je 57meter op je foto moet bijzetten in de hoogte als je hem effectief neemt..... je moet een gebied fotograferen van 180mx60m ipv 180mx3m.........

                          ??

                          grtz
                          glenn
                          Last edited by Mordred; 22 januari 2010, 11:11.
                          Mijn site...
                          vandaelefotografie.be
                          * BD0916BE *

                          Comment


                          • #14
                            Re: Panoramafoto

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tech8 Bekijk bericht
                            Voor panorama's gebruik ik normaal een 10mm lens, een Nodal Ninja panokop en een heel goed statief.

                            Zie voorbeeld

                            http://i36.tinypic.com/2hxvlaa.jpg


                            Voor deze foto was mijn idee: op de max afstand van de productielijn gaan staan, (3m.) en dan met een 50mm lens mijn toestel (portretstand) op statief, om de 1 m een foto nemen,
                            Elke foto daarna croppen dat er een overlapping is van +/- 20% en daarna de foto's stitchen met PT Gui.

                            Als het zo ver is, zal ik de foto hier posten en mijn juiste werkwijze er bij zetten,
                            al blijft het wel een groot vraagteken of het wel gaat lukken. (180m is wel heel lang)

                            Alvast bedankt aan iedereen om effe met mij mee te denken.

                            Tech8
                            Mooi maar dit is een 360gr pano en geen rechte lijn van 180m, die niet ronddom gaat en komt erbij dat het hoger is dan 3m.
                            Volgens mij krijg je dat spijtig genoeg nooit gedaan, en indien wel : CHAPEAU
                            Dan wil ik het ZEKER zien.

                            mvg
                            glenn
                            Last edited by Mordred; 22 januari 2010, 11:18.
                            Mijn site...
                            vandaelefotografie.be
                            * BD0916BE *

                            Comment


                            • #15
                              Re: Panoramafoto

                              Ik gebruikPanoramamaker 5.0 Pro..daar kan je ook mooie resultaten me krijgen.
                              Maar je zal een beter effect krijgen als je een panorama kop gebruikt en dat je het Nodal point kan bepalen..Niet zo simpel maar wel doeltreffend proffesionalisme.
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment

                              Working...
                              X