Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overgang zon/schaduw minderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overgang zon/schaduw minderen

    hallo,

    Ik zit met een klein probleempje. Een vriendin van mij had gevraagd of ik foto's van haar kinderen wou maken tussen speculaas. (zij en haar man zijn bakker als beroep)
    Dat heb ik dan ook gedaan. Doordat er binnen te weinig licht was en met mijn flits je de schaduw veel te fel zag, had ik voorgesteld om buiten de reportage te doen.
    Nu hadden we genoeg licht... Maar heb ik geen rekening gehouden met als de zon wat harder zou schijnen je een serieus verschil zag tussen zon en schaduw...
    We hadden een zonneluik opengedaan om mijn doek te kunnen ophangen.. dus zaten de kinderen gedeeltelijk in de schaduw.. dit viel niet op als er wat wolken voor de zon waren,
    maar eenmaal de wolken weg... pardoes, veel te veel zon, met gevolg een duidelijke lijn van schaduw en zon.. Ik had dit al gemeld maar de mama vond dat geen ramp..
    Nu wil ik de foto's bewerken en IK vind dit wel een ramp! Ook omdat ik weet dat ze die foto's eventueel wouden gebruiken voor reclame..
    Ieder mens ziet dat duidelijk verschil van zon en schaduw. En dat wil ik niet.
    Dus bij deze, wie heeft wat tips om die overgang niet zo fel meer te maken?
    en hoe krijg ik de achtergrond egaal (plooien in de doek weg) normaal krijg ik ze makkelijk weg, maar nu met die overgang lukt me dat niet

    en dan heb ik ook een vraag hoe je een weerspiegeling weg krijgt uit glas? tips of links?



    alvast bedankt
    groetjes
    wendy

  • #2
    Re: overgang zon/schaduw minderen

    achtergrond selecteren (ook voorgrond) en gaussian blurr op toepassen (niet te sterk)
    dan schaduwzijde oplichten, en herhaal nog eens de gaussian blurr, heb dit ook al toegepast, is niet perfect
    maar je betert de foto ermee, je krijgt ook wel een beetje een "dromiger" effect...
    voorbeeldje:https://www.flickr.com/photos/bulke4...posted-public/
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: overgang zon/schaduw minderen

      dank je voor de reactie, ik ga het eens proberen, hopelijk lukt het :-)
      ik gebruik meestal het reparatie penseel.. maar nu krijg ik op die plaatsen heel rare vlekken, wat ik anders niet heb.. en kloonstempel vind ik ook al niks, dan zie je de plekken nog feller..
      dus hopelijk lukt het mij ook op deze manier.
      alvast bedankt! :-)

      Comment


      • #4
        Re: overgang zon/schaduw minderen

        de schaduwzijde lukt me helaas niet
        even een tip om me op weg te helpen?
        groetjes

        Comment


        • #5
          Re: overgang zon/schaduw minderen

          Wat lukt er niet aan?

          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: overgang zon/schaduw minderen

            Hoi Wendy
            ik zou dit zo doen
            eerst plooien wegretoucheren met retoucheerpenseel
            dan een nieuwe laag met modus "zwak licht" om wat lichter te maken

            hier is klein filmpje

            Comment


            • #7
              Re: overgang zon/schaduw minderen

              om de schaduwzijde lichter te maken
              dit heb ik proberen te doen via: afbeelding - aanpassingen - schaduw/hooglichten..
              ik heb hier nog niet zo veel mee gewerkt.. dus lukt het me ook niet zo goed.

              ik ga eens proberen wat ddavid voorstelt.

              Comment


              • #8
                Re: overgang zon/schaduw minderen

                @ddavid: bedankt voor een voorbeeldje erbij te plaatsen!
                hieraan zie ik dat ik nog héél véél te leren heb

                het retouchpenseel had ik ondertussen al gevonden, ik was eerst met het reparatie penseel aan het werken (wat niet lukte)
                uiteindelijk toch gevonden hoe het wel moest

                dus was mijn probleem de schaduw nog.. en nu toch een heel goede tip meegekregen wat voor mij doenbaar is
                als je het niet erg vind heb ik het filmpje opgeslagen om af en toe op terug te kijken moest ik iets vergeten zijn..
                Maar ik denk dat het me nu wel zal lukken.
                in ieder geval héél fel bedankt!

                groetjes

                Comment

                Working...
                X