Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overbelichting en onderbelichting via blending

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overbelichting en onderbelichting via blending

    Hallo,

    ik heb een probleem Heb een foto gemaakt waarbij de voorgrond te donker is en de achtergrond te licht. Ik had nu gelezen over digital blending methode (van de foto in RAW twee foto's maken ééntje goed belichte voorgrond , andere de achtergrond en dan over elkaar met blur techniek).

    zie HIER

    Maar als ik deze techniek toepas dan krijg je een heel onnatuurlijke foto met een wazige rand rond personen.

    Nu heb ik hier ergens al eens gelezen over een techniek met het gommetje n PS maar kan iemand mij dat eens uitleggen? Ik zal straks de twee foto's eens posten. Het kan goed zijn dat het niet lukt maar allee, dan weet ik dat weer he.

    edit: hier de foto's






    Greetz, RonnyE
    Last edited by RonnyE; 13 september 2005, 11:05.

  • #2
    Re: overbelichting en onderbelichting via blending

    dat gaat idd perfect

    openen van de lichte foto, donkere foto openen en kopieren.
    plakken als een nieuwe laag boven de licht foto.
    layer - add layer mask - reveal all
    zwart penseel nemen en schilderen over de dingen van de lichte foto die je terug wil dus bv de mensen straat enzo

    zo krijg je 'mengeling' van beide foto's

    (gebruik liever een layer mask ipv een gom, omdat je ten alle tijde als je teveel geschilderd hebt terug kunt gaan, gewoon wit penseel nemen en in de layer mask het teveel terug schilderen zodat de donkere foto terug erboven komt)


    hoop dat dit beetje duidelijk was

    Comment


    • #3
      Re: overbelichting en onderbelichting via blending

      dank je wel ik ga dat straks dan eens proberen

      greetz, RonnyE

      Comment


      • #4
        Re: overbelichting en onderbelichting via blending

        Probeer eens met mijn gratis DRI filter op http://freeware.idimager.com

        Comment


        • #5
          Re: overbelichting en onderbelichting via blending

          Ik heb ook even zitten stoeien met de twee foto's hier gepost. Enkel de methode van TerraWan gaat goed omdat de daken van de huizen nogal donker zijn, en door de andere beschreven methodes behandeld als "underexposed" of "onderbelicht" en verkeerdelijk de licht versie nemen. Wel een heel mooi voorbeeld van de toepassing van layers en de beperkingen van automatische systemen. Ook DRI gaat de mist in. (Maar niks dan lof over het programma he !)
          natwork.be

          Comment


          • #6
            Re: overbelichting en onderbelichting via blending

            Inderdaad een interessante tool Havezet, maar ik krijg dan net zoals bij die blending methode zo een onrealistische weergave.

            De manier van Terrawan lijkt me te werken, maar ... ik krijg hier zo van de witte randen rondom het gedeelte dat ik terughaal, dat ligt waarschijnlijk aan mijn instellingen van brush enzo. Trouwens, is misschien een domme vraag, maar waar vind ik die 'zwarte' en 'witte' brush en welke hardheid en grootte kies ik best? Wat moet er staan bij mode, oppacity en flow?

            Als ik domme vragen stel tja, ik ken me nog niet zo goed uit met photoshop en alle cursussen waren volzet ...

            Alvast bedankt voor je geduld

            Greetz, RonnyE

            Comment


            • #7
              Re: overbelichting en onderbelichting via blending

              Met Photomatix Pro - nog zo'n automatische methode, speciaal te gebruiken voor kiekjes (zoals deze) gemaakt volgens de Auto Exposure Bracketing methode, gaat het meestal wel goed :

              Niks ambachtelijk en tijdrovend gepruts met lagen nodig dus.

              Comment


              • #8
                Re: overbelichting en onderbelichting via blending

                Maar dit is toch geen natuurlijke realistische weergave?

                Comment


                • #9
                  Re: overbelichting en onderbelichting via blending

                  Ik was er niet bij toen de kiek werd gemaakt en 'natuurlijke realistische weergave' is vreet subjectief vrees ik.
                  Is kwestie van te experimenteren, je kan alle kanten uit met zo'n beeld, ik deed het even op 2 minuten, moet zeker nog 'beter' kunnen. Go4it.

                  Comment


                  • #10
                    Re: overbelichting en onderbelichting via blending

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Wörzt
                    Ik was er niet bij toen de kiek werd gemaakt en 'natuurlijke realistische weergave' is vreet subjectief vrees ik.
                    Is kwestie van te experimenteren, je kan alle kanten uit met zo'n beeld, ik deed het even op 2 minuten, moet zeker nog 'beter' kunnen. Go4it.
                    Oke ik heb de trial versie afgehaald, en ik ga in mijn RAW files een aantal belichtingstrappen maken en dan eens zien ...

                    Toch moeilijk eigenlijk ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: overbelichting en onderbelichting via blending

                      Misschien niet zo goed, maar wel snelle visuele methode is gewoon beiden immgs als laag met mekaar te koppelen en dan wat bijregelen. (niks schilderen of gommen )

                      30sec. voorbeeld: (met layers view)


                      Achteraf kunt ge dan nog proberen het geflatte beeld beter te levelen.
                      Last edited by Paul C; 13 september 2005, 20:21.
                      www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

                      Comment


                      • #12
                        Re: overbelichting en onderbelichting via blending

                        Ja het is niet simpel zunne. Ik heb nog eens geprobeerd ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: overbelichting en onderbelichting via blending

                          @ Paul C wat heb je precies gedaan?

                          Comment


                          • #14
                            Re: overbelichting en onderbelichting via blending

                            Maar zeker niet onmogelijk.
                            Het resultaat is misschien niet perfect, maar volgens mij kan het er al mee door. Het resultaat is wel onnauwkeuriger omdat het formaat van de foto beperkt was. Hier zie je elk foutief pixeltje



                            Dirk
                            Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

                            Comment


                            • #15
                              Re: overbelichting en onderbelichting via blending

                              Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                              @ Paul C wat heb je precies gedaan?
                              Staat toch bij in de shot ? Darken + beetje regelen (en klein beetje met levels geprutst. (alle kom, 1 a 2 minuten dan...)
                              www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

                              Comment

                              Working...
                              X