Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude dia's bekijken en eventueel digitaliseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude dia's bekijken en eventueel digitaliseren

    Bij het opruimen van fotomateriaal ben ik gestoten op 2 ladenboxen met een totale inhoud van een 500- tal dia's van meer dan 30 tot 40 jaar terug in de tijd . Spijtig genoeg heb ik jaren terug al mij diaprojector en bijbehorend scherm weg gedaan . Nu zou ik deze dia's nog eens allemaal willen bekijken om daar de meest waardevolle er van te digitaliseren . Iemand tips om een een goedkoop diascannertje te vinden om daar dan de meest waardevolle dia's uit te halen ?

  • #2
    Re: Oude dia's bekijken en eventueel digitaliseren

    ik heb dit scenario al meegemaakt. Mijn ervaring is dat het bekijken van de dia met het blote oog een eerste triage is met 2 voordelen : je kan de echt slechte er zo uit halen en daar waar nodig/nuttig stof of andere sporen van de tijd verwijderen met een borsteltje. Vervolgens steek je ze onder een flatbedscanner (in mijn geval Canon 9000F met een bijgeleverd masker voor 4 dia's per run) De software van de scanner laat je toe de dia's te saven als jpeg (oa). Daarna kan je ze bewerken in lightroom of dergelijke. Vaak is dat nodig/nuttig om beter te kaderen, horizons recht te zetten, stofjes te verwijderen of kleur te corrigeren.
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

    Comment


    • #3
      Re: Oude dia's bekijken en eventueel digitaliseren

      Bedankt .

      Comment

      Working...
      X