Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oproep aan bd voor tips

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Oproep aan bd voor tips

    Als ik een aanpassing moet doen zoals bijvoorbeeld levels, curven... doe ik dit altijd op een aanpassingslaag.
    Op die manier wordt er niks veranderd aan de laag waarop de aanpassing gebeurt.
    De aanpassingslaag wordt automatisch boven de laag geplaatst die geselecteerd was op het moment dat je op volgend icoontje klikt en een aanpassingslaag kiest uit het lijstje dat verschijnt:



    De witte rechthoek naast het symbooltje van de aanpassingslaag, is het masker. Als deze rechthoek geselecteerd is (zwarte kader errond > zie onderstaande screenshot) kun je met de brush tool beginnen 'maskeren'.



    Door met zwart over je beeld te schilderen doe je het effect van de aanpassingslaag verdwijnen, met een witte brush maak je het effect van de aanpassingslaag terug zichtbaar.
    Je kunt op die manier dus altijd bijwerken tot je volledig tevreden bent, zonder dat je grondlaag veranderd wordt!
    Je kunt ook met grijze tinten brushen als je transparante delen wil bekomen.
    Laagmaskers gecombineerd met een wacom tablet en drukgevoelige pen... een droom voor elke beeldbewerker!!! Soit...

    Even verder uitwijden...
    Indien je beeld uit verschillende lagenis opgebouwd, kun je op eender welke laag ook een masker leggen (klik op icoontje in groene cirkel 'add layer mask' of in het NL 'laagmasker toevoegen') zodat je met de brush kunt bepalen welke delen van die laag zichtbaar blijven en welke niet.
    En dit zonder dat er enige info verloren gaat van die laag! Ik weet dat ik in herhaling val, maar dit is dan ook zo fantastisch aan laagmaskers!



    Werken met maskers kan je dus veel kopzorgen besparen in photoshop!!! Zeker de moeite waard om je daarin eens te verdiepen.


    Hopelijk is mijn uitleg een beetje verstaanbaar en draag ik bij deze iets bij tot dit schitterend initiatief!

    Greetz
    Nikon F80 te koop...
    Volledige doka-uitrusting te koop...
    http://dimitri-ferrest.skynetblogs.be

    Comment


    • #47
      Re: Oproep aan bd voor tips

      heeel nuttig !
      Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
      http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

      Comment


      • #48
        opacity of fill?

        Frequente photoshopgebruikers weten dat je de transparantie van een laag kunt aanpassen door de dekking (opacity) te veranderen.
        Wat velen echter niet weten is het verschil tussen 'opacity' en 'fill' (in het nederlands dekking en vulling denk ik).
        Beide schuifregelaars zijn te vinden in het lagenpallet.

        Om mijn uitleg te illustreren heb ik vlug een ovale selectie selectie gezet op een foto, deze gevuld met rood op een nieuwe laag en de blending mode van deze laag veranderd in 'overlay'.
        Vervolgens heb ik twee effecten via 'layer style' (laagstijl) toegevoegd: 'drop shadow' en 'bevel and emboss'.



        De opacity van de bovenste laag kan nu worden veranderd op enkele verschillende manieren die elk hetzelfde effect hebben, maar de één is sneller en minder omslachtig dan de andere (zorg dat de laag waarvan je de dekking wilt veranderen geselecteerd is):
        - klik op het pijltje naast het cijfer naast opacity en verschuif het driehoekje langs de balk die verschijnt
        - dubbelklik in het vakje van het cijfer en typ het gewenste percentage in
        - typ gewoon via de cijfertoetsen het gewenste getal in (bijvoorbeeld: als je '1' typt springt de dekking op '10', bij '4' op '40', als je '28' wilt typ je snel na elkaar '28'. Logisch hé )
        Als het cijfer geselecteerd is (klik op het woord 'opacity') kun je het ook met de pijltjestoetsen (omhoog/omlaag) veranderen: bij gewoon drukken op de toetsen gaat het per 1, als je shift ingedrukt houdt gaat het per 10)

        Nu terug naar de kern van de zaak... ben beetje te ver aan het uitwijden vrees ik

        Hieronder zie je het effect als je de opaciteit verandert:



        Hieronder staat 'fill' op 50% ipv de 'opacity'



        Het verschil zit hem in het feit dat 'fill' geen effect heeft op de laagstijlen die werden toegevoegd.
        Als je 'opacity' verandert wordt de transparantie van de ganse laag, inclusief laagstijlen, veranderd. Bij 'fill' gebeurt dit enkel met de laaginhoud zonder dat de laagstijlen beïnvloed worden.

        Greetz
        Nikon F80 te koop...
        Volledige doka-uitrusting te koop...
        http://dimitri-ferrest.skynetblogs.be

        Comment


        • #49
          Re: Oproep aan bd voor tips

          das een mooie fingaz,
          heb nooit de moeite gedaan om op te zoeken wat het verschil was , maar mij het toch altijd afgevraagd ^^

          goeie uitleg!

          Comment


          • #50
            Re: Oproep aan bd voor tips

            curves is voor kleuren .Maar bestaat er zo iets om de afbeelding van vorm te veranderen ? Ik heb het geweten maar ben het vergeten.

            dank

            Comment


            • #51
              Re: Oproep aan bd voor tips

              Heb enkele foto's , genomen tijdens de GP F1, waar de auto niet in het midden van de foto staat. De foto's zijn genomen op 3:2 (zodat ik ze onmiddellijk kon doorsturen naar het lab om ze te printen). Is er in Photoshop cs een manier om die wagen toch in het midden van de foto te krijgen ? Heb al geprobeerd met 'uitsnijden' , dan kan ik hem naar het midden verplaatsen maar dan staat hij er niet helemaal meer op. Ook wil ik de verhouding 3:2 (10x15) behouden.
              Zoals je kan lezen, ben ik hier nog een leek...zowel op het gebied van foto's nemen als ze te bewerken. Hopelijk komen er enkele tips. Alvast bedankt !!

              Comment


              • #52
                Re: Oproep aan bd voor tips

                jammer dat de foto hier niet bij staat

                Comment


                • #53
                  Re: Oproep aan bd voor tips

                  Hier zou je de foto moeten vinden...

                  [IMG][/IMG]

                  Comment


                  • #54
                    Re: Oproep aan bd voor tips

                    De klassiekers onder ons zouden zeggen:
                    Niet aankomen, want nu staat de auto op een R.O.T. punt.

                    DPaul.
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

                    Comment


                    • #55
                      Re: Oproep aan bd voor tips

                      En dat wil zeggen .....????

                      Comment


                      • #56
                        Re: Oproep aan bd voor tips

                        Oorspronkelijk geplaatst door brr01 Bekijk bericht
                        En dat wil zeggen .....????
                        Rule Of Thirds, alias "gulden snede".
                        In het midden zetten gaat geen betere foto geven.
                        Misschien een 2/3 marquee tool van rechts boven,
                        zodat een stukje van links onder wegvalt.
                        En blur(5) van voor- en achtergrond leidt de aandacht ervan af.

                        Dpaul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #57
                          Re: Oproep aan bd voor tips

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bramus Bekijk bericht

                          Zo maak je van


                          Ziet er goed uit, lijkt wel een HDR, misschien wel oppassen met die unsharp mask. voor mij persoonlijk ziet 't er net iets té gedetailleerd uit. maar elk z'n mening. ik vind 'm alleszins sterk bewerkt met die curves !

                          Comment


                          • #58
                            Re: Oproep aan bd voor tips

                            @camfa Heel goed uitgelegd en dank

                            Comment


                            • #59
                              Re: Oproep aan bd voor tips

                              Hallo,
                              weet iemand een zéér goed inleidend tutorial staan over hdr fotografie?
                              Dit is toch mogelijk meet een 400D niet?

                              bedankt!

                              Comment


                              • #60
                                Re: Oproep aan bd voor tips

                                zou het mogelijk zijn om hier eens uit te leggen hoe ik in photoshop gemakkelijk een kader rond mijn foto's kan maken? Met screenshots enzo ik vind dit zeer handig.

                                Alvast bedankt
                                Canon 5D/Canon 400D/50mm f 1.8/Canon 24-70 L f2.8/ Canon 85 mm f 1.8/ 55-250 mm f 4.0-5.6/ 430 EXII
                                Flickr

                                Comment

                                Working...
                                X