Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opnamekwaliteit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opnamekwaliteit

    Hallo,
    Ik weet niet of dit item hier thuis hoort, indien niet sorry daarvoor

    Ik ben overgestapt van Canon ixus 850IS naar Canon Eos 7d. Een totale (positieve) revolutie uiteraard.
    Opnames kunnen gebeuren in o.a. volgende kwaliteiten jpeg
    L: 18 megapixels 5184x3456
    M: 8 megapixels 3456x2304
    S: 4.5 megapixels 2592x1728

    L gebruik ik uitzonderlijk voor bvb een groepsfoto om uit te vergroten
    Maar ik zie geen verschil in kwaliteit tussen een M en een S opname, alleen dubbel aantal Mb's op de schijf.
    De S kwaliteit geeft mooie A4 foto's geprint. Als ik niets groter wil afprinten, wanneer heb ik dan voordeel bij een M opname?

    Groetjes,
    Robert

  • #2
    Re: opnamekwaliteit

    M of L: Als je wilt croppen (detail uitsnijden uit het origineel) heb je nog voldoende kwaliteit over.
    BD0681BE -
    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

    Comment


    • #3
      Re: opnamekwaliteit

      bedankt voor reactie, maar mijn vraag was M of S

      groetjes
      Robert

      Comment


      • #4
        Re: opnamekwaliteit

        Nooit gebruiken! Je camera staat op S en ineens gebeurd er wat en dan zit je met zo'n klein fotootje of je vergeet hem gewoon over te zetten.

        Meer MB's? Wat kost een kaartje en HDD tegenwoordig nog?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: opnamekwaliteit

          Oorspronkelijk geplaatst door robertjanssens Bekijk bericht
          Hallo,
          Ik weet niet of dit item hier thuis hoort, indien niet sorry daarvoor

          Ik ben overgestapt van Canon ixus 850IS naar Canon Eos 7d. Een totale (positieve) revolutie uiteraard.
          Opnames kunnen gebeuren in o.a. volgende kwaliteiten jpeg
          L: 18 megapixels 5184x3456
          M: 8 megapixels 3456x2304
          S: 4.5 megapixels 2592x1728

          L gebruik ik uitzonderlijk voor bvb een groepsfoto om uit te vergroten
          Maar ik zie geen verschil in kwaliteit tussen een M en een S opname, alleen dubbel aantal Mb's op de schijf.
          De S kwaliteit geeft mooie A4 foto's geprint. Als ik niets groter wil afprinten, wanneer heb ik dan voordeel bij een M opname?

          Groetjes,
          Robert
          Dag Robert
          Schiet gewoon in de stand die je nodig denkt te hebben.
          Waarom zou de kwaliteit slechter moeten zijn?
          Het is gewoon de file-size die verschilt en heeft enkel een beperking naar afdrukgrootte of een crop, toe.
          Dat moet je zelf uitmaken, vind ik.
          Gebruik de M stand eventueel wanneer je wat zoomrange tekort komt.
          In de praktijk zal snel blijken wat je “needs” zijn.
          Langs de andere kant is de Eos 7D zo’n extra snelle jongen en de kaartjes best betaalbaar dat ik in maximum RAW zou shieten
          Het is wel zo dat je achteraf een grote file steeds probleemloos kan verkleinen en niet andersom! (zonder IQ verlies)
          Ik schiet “altijd” MAX size in D.N.G. RAW
          SF
          00.00 Gone

          Comment


          • #6
            Re: opnamekwaliteit

            Als je dus een foto maakt in L, M en daarna in S en alle drie afprint op formaat 70x50 cm is er geen kwaliteitsverschil tussen L,M of S? Of heb ik het goed fout?

            Comment


            • #7
              Re: opnamekwaliteit

              Mijn ervaring is dat er toch wel kwaliteitsverschil is, zeker in dergelijke afdrukgroottes. Als je alleen afpint op maximum 13*18 en al op voorhand weet dat je niet wil croppen, dan kan je veilig in S schieten.

              Persoonlijk moet ik zeggen dat voor mij de RAW M de beste optie is. Sowieso RAW omdat ik dan de grootste flexibiliteit houdt, M omdat ik niet veel crop (hoogstens wat hoekjes en kantjes) maar geen S omdat ik steeds hoop op een fenomenale foto die ik echt in groot formaat kan afprinten ).

              De beste test voor jezelf is eens een paar foto's in M en S schieten, flink wat croppen en dan vergelijken. Als jij met beide tevreden bent, kies dan gerust voor S.

              Nog een tip trouwens om ruimte op je kaartje te sparen is je workflow aanpassen. Steeds na het trekken, kaartje leeg op twee HDD's en meteen kaartje formateren. Dan hou je toch steeds fiks wat ruimte over in je camera.

              Succes voor de rest met deze fenomenale camera!!!!
              onderweg...
              Canon 7D; 24-70mm 2.8; 50 mm 1.8; 85mm 1.8

              Comment


              • #8
                Re: opnamekwaliteit

                Hartelijk dank voor de reacties. Met welk programma kan ik het best foto's verkeinen in groep zonder kwaliteitsverlies. Ik heb Easy Thumbnails maar weet niet of je daarmee geen kwaliteitsverlies hebt. Met PSP kan waarschijnlijk niet in groepn verkleind worden?

                Comment


                • #9
                  Re: opnamekwaliteit

                  Als je een foto verkleint dan verlies je altijd kwaliteit. Je kan foto's verkleinen om ze online te zetten op een website, maar hou dan wel zeker de originele bestanden bij als je er ooit nog een grote afdruk van zou willen maken (je kan niet meer terug als je de originele foto niet meer hebt).

                  Na het verkleinen moet je de foto gewoonlijk iets verscherpen als je wil dat ze er zo goed mogelijk uitziet.

                  Ik gebruik zelf Photoshop Elements 5 om de foto's te verkleinen die ik op mijn website zet. Meestal verklein ik die automatisch (meerdere bestanden verwerken, batch), en dat werkt bijna altijd prima.

                  Sinds ik een 5D MKII gebruik zal ik voor sommige evenementen ook kiezen om niet de grootst mogelijke opnamakwaliteit te gebruiken, voor de foto's van bijvoorbeeld de halfvastenstoet heb ik gekozen voor de "M" stand (11,1 megapixels), dat is voor die foto's ruim voldoende.
                  Harde schijven zijn niet duur meer, maar ook nog steeds niet volledig gratis. Voor sommige foto's vind ik het niet nodig om bestanden van 6 tot zelfs 13MB bij te houden (21 megapixels van de 5D MKII = jpeg-bestand van 6 tot meer dan 13MB per foto).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: opnamekwaliteit

                    Als je nog geen PS kunt kopen/betalen
                    Neem dan tijdelijk zoiets >klik<
                    Ferm instrument en 'tkost u niets

                    Raf'ken
                    00.00 Gone

                    Comment


                    • #11
                      Re: opnamekwaliteit

                      Als het de bedoeling is je foto's gewoon af te drukken zonder uitsneden te maken is de stand goed die 100 pixels per cm geeft: bvb. 1500x1000 voor een 15cmx10cm afdruk.
                      Zoals in het eerste antwoord vermeld wordt is het groot voordeel van hogere resoluties de mogelijkheid voldoend grote uitsneden te maken zonder verlies aan kwaliteit.
                      Als het de bedoeling is je foto's te bekijken op het scherm dan zijn de vereisten nog lager.
                      Maar... wat gebeurt er in de camera zelf als men kiest voor een lagere resolutie dan de hoogst mogelijke? Wordt slechts een deel van de sensor gebruikt of wordt de volledige sensor gebruikt, waarna het opgenomen beeld softwarematig gereduceerd wordt in de camera? Het laatste zou ik liever laten doen door een afzonderlijk programma.
                      Het zou wel jammer zijn indien de reflexcamera eos 7d het minder goed zou doen dan de ixus 850 (die trouwens in zijn categorie een heel goed toestel is). Alleen al de grootte van de lens en de afmetingen van de sensor moeten een nog beter resultaat waarborgen.
                      home page: http://cage.ugent.be/~hs
                      reisblog: http://herser.wordpress.com
                      foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                      Comment


                      • #12
                        Re: opnamekwaliteit

                        Bedank Herman, ik ben zinnens standaard op M te fotograferen dat is 3456 x 2304. In geval van bvb groepsfoto dan wel op L 5184 x 3456.
                        De S stand (2592 x 1728) heb ik begrepen zou ik best niet gebruiken gezien het toestel een Canon 7D is en bij de S stand veel van de mogelijkheden verloren zouden zijn.

                        Groetjes
                        Robert

                        Comment


                        • #13
                          Re: opnamekwaliteit

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          voor de foto's van bijvoorbeeld de halfvastenstoet heb ik gekozen voor de "M" stand (11,1 megapixels), dat is voor die foto's ruim voldoende.
                          Dat is nu net mijn punt: 'voor die foto's ruim voldoende', maar nu gebeurd er iets, denk eens aan koninnedag in Nederland vorig jaar, dan vergeet je natuurlijk wel even je camera te verstellen en ga je schieten.......
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: opnamekwaliteit

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Dat is nu net mijn punt: 'voor die foto's ruim voldoende', maar nu gebeurd er iets, denk eens aan koninnedag in Nederland vorig jaar, dan vergeet je natuurlijk wel even je camera te verstellen en ga je schieten.......
                            Als 11 megapixels niet voldoende is, dan kan ik best ook de 1D MKIII wegdoen, want die heeft maar 10 megapixels.

                            Het kleinste formaat zal ik nooit gebruiken, maar 11 megapixels is voor de meeste foto's meer dan voldoende (de beeldkwaliteit is dan zelfs beter als je de foto op 100% bekijkt).

                            Je gebruikt zelf een D700, die heeft toch ook "maar" 12 megapixels?
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment

                            Working...
                            X