Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op welk materiaal foto laten afdrukken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op welk materiaal foto laten afdrukken?

    Hallo iedereen

    Ik ben van plan om een foto te laten uit vergroten om dan aan de muur op te hangen. Er zijn tegenwoordig echter verschillende ondergronden waarop je dit kan laten doen. Ik heb er echter geen idee van welke invloed dit heeft op de foto. Kan er iemand mij zeggen welk materiaal het beste in je foto naar boven haalt? Of zijn de verschillen hierin echt veel minder groot dan men doet geloven?
    Ik heb de site van Xpozer ook eens bekeken en dit leek me een handig systeem. Mensen die hiermee ervaring hebben?

    Het zou gaan om deze foto. Of is de kwaliteit ervan niet goed genoeg om te laten uitvergroten?


    Alvast bedankt!

    Groetjes
    Roeliee
    Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

  • #2
    Re: Op welk materiaal foto laten afdrukken?

    IK heb al enkele beelden van expozer.
    Mooi systeem en goede kwaliteit.
    Het wordt geprint op een soort zeil en dan opgespannen op hun systeem.
    Werkt perfect.

    Waar je goedkoop en op allerlei materialen kan laten printen is ZOR.com
    daar heb ik al enkele resultaten van gezien en die zijn ook goed.


    Johan

    Comment


    • #3
      Re: Op welk materiaal foto laten afdrukken?

      Ik heb ook enkele vergrotingen van xpozer en heel tevreden van het resultaat. Heel handig systeem ook. Hun materiaal geeft mooie kleuren maar is wel eerder een matte look. Als je echt een uitvergroting wilt waarvan de kleuren eruit spatten kijk je misschien best naar iets anders.

      Voor de babykamer van mijn zoontje heb ik ook eens een uitvergroting laten maken van een gravity foto die ik ooit maakte op reis en heb hierbij de kleuren extra in de verf gezet en op het xpozer doek ook wel intens uitgevallen.
      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

      Comment


      • #4
        Re: Op welk materiaal foto laten afdrukken?

        Naar mijn persoonlijke smaak vind ik Xpozer wat goedkoop en slordig overkomen. De kleurrendering is naar mijn smaak niet top.
        Ik ben dan ook meer te vinden voor print op dibond waarbij je kan kiezen voor acryl afwerking. En dat oogt wel heel chique. Ik laat dit drukken bij profotonet.nl en de kwaliteit is wel erg top. Ook inzake kleurrendering echt goed.
        Aan de andere kant zijn die dingen dan wel al wat meer prijzig.
        Het zijn keuzes die je maakt.

        Comment


        • #5
          Re: Op welk materiaal foto laten afdrukken?

          Ik laat alles afdrukken bij Whitewall, meestal op alu-dibond. Kies voor echt fotopapier op alu-dibond.
          Acryl (2, 4 of 6mm) als afwerking geeft een mooie dieptewerking maar ook reflecties. Mat acryl kan ook, daar heb je geen reflecties mee.

          Je kan bij Whitewall tegen een kleine vergoeding een voorbeelden set bestellen, dan kan je vergelijken.
          Last edited by Lagrange; 14 oktober 2018, 16:00.
          Vriendelijke groet, laGrange
          http://lagrange.1x.com
          "You don't take a photograph, you make it" Ansel Adams

          Comment


          • #6
            Re: Op welk materiaal foto laten afdrukken?

            Op de vorige tentoonstelling van onze fotoclub had een van de clubleden gekozen voor Xpozer, in vergelijking met de meeste andere soorten afdrukken zijn de contrasten veel minder op Xpozer.
            De kleuren worden minder fel en zwart wordt eerder grijs, daarom zal ik er zelf nooit voor kiezen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Op welk materiaal foto laten afdrukken?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Op de vorige tentoonstelling van onze fotoclub had een van de clubleden gekozen voor Xpozer, in vergelijking met de meeste andere soorten afdrukken zijn de contrasten veel minder op Xpozer.
              De kleuren worden minder fel en zwart wordt eerder grijs, daarom zal ik er zelf nooit voor kiezen.
              Dat is ook de ondervinding die ik op deed. Mijn afdrukken op A2 waren sprankelender dan deze van xposer op 60*40. Ik vond xposer nog al plat en liet hen dat ook weten. Hun reactie "dan moet je ze door ons laten bewerken, dan worden ze veel beter". Nu dat is net wat ik niet wil
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

              Comment


              • #8
                Re: Op welk materiaal foto laten afdrukken?

                Galerijprint bij CEWE, persoonlijk ben ik daar zeer tevreden mee.
                Mooi afgewerkt kwa kleuren en scherpte.

                Comment


                • #9
                  Re: Op welk materiaal foto laten afdrukken?

                  Hier ook een fan van profotonet. Iets duurder misschien..... maar je krijgt meestal waarvoor je betaalt. Geen ervaring met xposer.
                  Straatfotograaf in Antwerpen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op welk materiaal foto laten afdrukken?

                    Oorspronkelijk geplaatst door LFR Bekijk bericht
                    Galerijprint bij CEWE, persoonlijk ben ik daar zeer tevreden mee.
                    Mooi afgewerkt kwa kleuren en scherpte.
                    Een Galleryprint past volgens mij wel bij dit soort foto.
                    Ik heb er zo een paar bij Pixum laten afdrukken (ze komen dan van hetzelfde adres als die van CEWE).
                    Voor de vorige fototentoonstelling heb ik afdrukken laten maken bij Profotonet, die zijn ook heel goed, maar daar ging het over afdrukken op fotopapier, geen directe print op Dibond of Galleryprint.
                    Voor wie Galleryprint niet kent, het is een directe print op Dibond met daar een Plexi voor, dat geeft heel mooie kleuren en contrasten, het enige nadeel is dat plexi voor reflecties zorgt.
                    Daardoor zal die niet op elke plaats in huis even goed tot zijn recht komen (dat hangt af van de belichtingsmogelijkheden, licht dat van boven komt, bijvoorbeeld een spotje boven de Galleryprint, geeft minder problemen dan wanneer de afdruk tegenover een raam wordt gehangen).
                    Een direct print op Dibond (zonder plexi dus) geeft een iets zachter beeld met wat minder contrasten, maar dan zijn er geen problemen met reflecties.
                    Het is ook mogelijk om een afdruk op fotopapier (verschillende keuzemogelijkheden bij bijvoorbeeld Profotonet) op Dibond te laten kleven, als je daar felle kleuren en contrasten wil dan zijn de wat meer glanzende papiersoorten een betere keuze dan matte.
                    Een glanzende afdruk geeft altijd fellere kleuren en contrasten dan matte afdrukken (daarom ziet die Xpozer er wat "plat" uit, maar blijkbaar kunnen ze dat zelf aanpassen?).

                    Ik heb hier een Glossy Pearl afdruk van Profotonet tegen de muur hangen, volgens mij is dat een goede keuze voor de foto die je wil laten afdrukken https://www.profotonet.nl/fotoafdruk...en-158/item158 .
                    Let wel, dat is mijn persoonlijke voorkeur, niet iedereen zal dat de beste keuze vinden (en dat is ook niet mijn keuze voor alle soorten foto's, bij de ene foto past die Glossy Pearl wel, bij een andere foto kan dat effect dan weer flink tegenvallen).
                    De reflecties van die Glossy Pearl zijn veel minder dan bij een afdruk met een Plexi laag ervoor.
                    Je kan die op Dibond laten kleven, dan kan je die zo tegen de muur hangen.
                    In een kader kan natuurlijk ook, maar als er dan glas voor zit dan verlies je een deel van de dieptewerking van de Glossy Pearl en zit je weer met reflecties.
                    Zelf heb ik die Glossy Pearl afdruk op dik zelfklevend karton gekleefd, en die hangt nu met een paar stukjes Velcro op een Dibond afdruk die ik niet meer zo mooi vind (dat is ook een manier om oude Dibond afdrukken te hergebruiken).

                    Er zijn zoveel manieren om een foto te laten afdrukken, het beste is dat je naar tentoonstellingen gaat kijken van fotoclubs waar de leden een vrije keuze hebben wat het soort afdruk betreft, en dan kan je zelf ook altijd een praatje maken met de maker van de foto over het hoe en waarom van de gekozen afdruk. Aan de hand van foto's op de websites van foto afdrukcentrales is het bijna onmogelijk om de juiste keuze te maken, want in het echt ziet zo'n afdruk er anders uit (meestal beter ).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op welk materiaal foto laten afdrukken?

                      Onlangs nog heb ik m'n bon van CeWe gebruikt (dank u BD) om een penguin die met een fopspeen aan 't spelen was (lijf meegemaakt in de zoo van Antwerpen) op doek te laten afdrukken (denk 70x50cm als ik me goed herinner).
                      Prima kwaliteit - en de client-software werkt ook onder linux (dankzij de Java-omgeving) - vrij snel ook qua leveringstermijn - en stevig verpakt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Op welk materiaal foto laten afdrukken?

                        Bedankt iedereen voor de input. Ik zal denk ik gaan voor een print op alu-dibond, als ik jullie mag geloven lijkt dit de mooiste oplossing te zijn. Het zou inderdaad de bedoeling zijn dat de foto er uitknalt. Nu, naast waar de foto zou komen te hangen, is er een zeer groot raam. Het raam zit in de muur die loodrecht op de muur komt waar de foto hangt, en is noord gericht. Indien er een plexiglas voor komt, zoals bij de galerijprint, zal dit dan voor reflecties zorgen? Er komt veel licht binnen, maar nooit direct zonlicht.

                        En dan nog een bijkomend vraagje. Als ik de foto uploadet via CEWE, geven ze aan dat de foto van goeie kwaliteit is. Doe ik dit echter bij Profotonet, dan is de kwaliteit maar matig... Toch gaat het om dezelfde foto en dezelfde afmetingen... hoe komt dit dan?

                        Nog eens bedankt voor het advies, ik bekijk het verder nog eens!

                        Groetjes
                        Roeliee
                        Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                        Comment

                        Working...
                        X