Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onverwacht veel ruis op foto Canon 7d MII te corrigeren voor grote print?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onverwacht veel ruis op foto Canon 7d MII te corrigeren voor grote print?

    Vraagje: Recent had ik deze foto van de ijsbeer genomen en merkte dat er significant meer ruis op zit dan ander foto's met gelijkaardige instellingen en equipment. Is dit te corrigeren om een grote print te maken, zonder sterk op de scherpte to compromitteren? (Photoshop / lightroom?)

    Iso is 1000, en ik had licht onderbelicht (-2/3 stop) op "evaluative metering", om een sluitertijd te bereiken om de waterspatten te bevriezen (1/3200).
    De ruis is veel groter dan je zou verwachten bij deze instellingen. Ik vrees dat deze foto niet geschikt is om vb een vergroting naar 100x70 cm te printen.

    De foto is genomen in Raw, Tamron sp 150-600mm f: 309mm Diafragma f/5.6 sluiter: 1/3200 ISO: 1000 Canon EOS 7D mII.

    Link naar foto: http://galerij.jan-airpaint.be/#!album-7-82

    Alvast bedankt voor enkele tips.

  • #2
    Re: Onverwacht veel ruis op foto Canon 7d MII te corrigeren voor grote print?

    Vooreerst welkom op BD. ik heb even op de link gekeken en tevens andere beelden bekeken waaronder er veel mooie tussenzitten.
    Nu om op uw probleem van ruis terug te komen, ruis ontstaat vooral bij weinig licht en hogere iso in de donkere tinten. Als je deze ruis wilt wegwerken gaat dit ten koste van de kwaliteit zeker bij kleine censor. Er is maar één oplossing licht en in uw geval was dat niet genoeg aanwezig, een oplossing een toestel met grotere censor en een kwalitatief lichtsterke lens (die heel duur zijn).Met die combinatie kan je grotere prints maken zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies

    Comment


    • #3
      Re: Onverwacht veel ruis op foto Canon 7d MII te corrigeren voor grote print?

      Bedankt voor de feedback en input. Een bevestiging van wat ik al vreesde,...dat het niet deftige te corrigeren is. Normaal werk ik met full frame (6d) en veel minder ruis gevoelig op deze setting. Ik selecteer dan wel een andere foto voor een vergroting . Nogmaals bedankt voor de reactie!

      Comment


      • #4
        Re: Onverwacht veel ruis op foto Canon 7d MII te corrigeren voor grote print?

        Lijkt me nog mee te vallen en ik denk wel dat je de ruis eruit kunt krijgen
        Zelf gebruik ik neat image om ruis te verwijderen in Photoshop, werkt perfect en vooral houdt nog veel detail
        Je kan Neat Image gebruiken als plug-in versie maar ik meen dat deze ook als stand alone versie werkt.

        Je probleem van je ruis heb je eigenlijk zelf al genoemd en zelf in hand gewerkt.
        Je schrijft dat je onderbelicht hebt, dus waarschijnlijk in post weer wat moeten optrekken die belichting.
        Op die manier belichten en afwerken krijg je met elk toestel ruis
        Beste is om steeds iets over te belichten en in post de belichting terug naar beneden te halen, waardoor de ruis bijna wegvalt.
        Met die 7DII kan je makkelijk 1600 iso aan en de ruis is makkelijk weg te werken in post

        ps. hou er ook rekening mee dat ruis veel minder te zien is op een print, zeker bij deze opname omdat er bijna geen donkere delen zijn

        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 19 oktober 2019, 13:02. Reden: ps
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Onverwacht veel ruis op foto Canon 7d MII te corrigeren voor grote print?

          Seig, bedankt voor de tip! Dat ik m'n belichting en setting niet optimaal had, besefte ik dadelijk na de opname. Deze heb ik dadelijk aangepast...Maar het moment was weg. Het is inderdaad ook m'n ervaring dat Iso 1600 nog een prima resultaat geeft bij juiste belichting. Daarom ook dat ik teleurgesteld was dat slechts ~1 stop onderbelicht met Iso 1000 zoveel ruis gegeven had. Bedankt!

          Comment


          • #6
            Re: Onverwacht veel ruis op foto Canon 7d MII te corrigeren voor grote print?

            vergroot een deeltje van de foto eens op de resolutie die je nodig hebt om ide grote print te maken en druk dat stuk af op een a4tje dan zie je direct of het nog al dan niet haalbaar is.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Onverwacht veel ruis op foto Canon 7d MII te corrigeren voor grote print?

              Moderator Note: Verplaatst van Tips, Trucs & Techniek naar Fotobewerking, omdat dit probleem in postprocessing op te lossen valt.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Onverwacht veel ruis op foto Canon 7d MII te corrigeren voor grote print?

                Simpel en slim! Bedankt

                Comment


                • #9
                  Re: Onverwacht veel ruis op foto Canon 7d MII te corrigeren voor grote print?

                  Er zit niet zoveel ruis op de foto, en is gemakkelijk weg te krijgen zonder de beer onscherp te maken.
                  Je maakt een masker in PS of LR van de lucht en zee, daar bevindt zich de meeste ruis en
                  gelukkig is dit het onscherpe deel vd foto. Dan pas je ruisonderdrukking toe op het geselecteerde deel (mask) je beer en voorgrond blijft zo intact.
                  Je kunt deel van masker licht vervagen, wordt ruis ook minder zichtbaar.
                  www.polartha.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onverwacht veel ruis op foto Canon 7d MII te corrigeren voor grote print?

                    Supper!! Hiermee (en samen met de andere tips) kom ik er wel uit! Bedankt!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onverwacht veel ruis op foto Canon 7d MII te corrigeren voor grote print?

                      Om ruis te verwijderen gebruik ik Topaz Denoise (als plug-in in Elements), bij de meeste onderwerpen lukt het prima om de ruis in de achtergrond weg te werken zonder dat de details op het onderwerp zelf verdwijnen.
                      Maar het lukt dus niet altijd, en dan maak ik ook gebruik van lagen om de details in het onderwerp beter te behouden.

                      Als je het originele bestand naar hier stuurt, dan wel ik wel een poging doen om de foto zo goed mogelijk te krijgen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onverwacht veel ruis op foto Canon 7d MII te corrigeren voor grote print?

                        Bedankt voor het offer! Ik denk wel dat ik er zelf uit kom met alle tips!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onverwacht veel ruis op foto Canon 7d MII te corrigeren voor grote print?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Om ruis te verwijderen gebruik ik Topaz Denoise (als plug-in in Elements), bij de meeste onderwerpen lukt het prima om de ruis in de achtergrond weg te werken zonder dat de details op het onderwerp zelf verdwijnen.
                          Maar het lukt dus niet altijd, en dan maak ik ook gebruik van lagen om de details in het onderwerp beter te behouden.

                          Als je het originele bestand naar hier stuurt, dan wel ik wel een poging doen om de foto zo goed mogelijk te krijgen.
                          Dit is inderdaad veruit het beste wat ik ooit zag qua denoise programma.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment

                          Working...
                          X