Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ontspiegelen in lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ontspiegelen in lightroom

    Wie heeft ervaringen met het ontspiegelen van reflecties ...

    Een aantal foto's die werden genomen vanuit een autobus zou ik, omwille van het specifiek onderwerp, toch willen behouden maar dan zonder de reflecties... heeft iemand hiermee ervaring in lightroom of enig ander software programma...?
    bedankt voor een reactie

    lamp

  • #2
    Re: ontspiegelen in lightroom

    Een voorbeeldfoto is een must hoor
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

    Comment


    • #3
      Re: ontspiegelen in lightroom

      In het boek van Scott Kelby over Lightroom 2.0 stond een stuk over ontspiegelen. Helaas had ik geen tijd om dit te lezen, maar de foto's zagen er indrukwekkend uit. Ik zat dit topic on de gaten houden.
      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: ontspiegelen in lightroom

        Sorry voor het late antwoord

        een voorbeeld foto is te vinden op mijn weblog (het lukt mij niet om op BD een foto te uploaden via een Mac-computer)
        de link is
        Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

        alvast bedankt voor een reactie

        lamp

        Comment


        • #5
          Re: ontspiegelen in lightroom

          Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
          Sorry voor het late antwoord

          een voorbeeld foto is te vinden op mijn weblog (het lukt mij niet om op BD een foto te uploaden via een Mac-computer)
          de link is
          Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

          alvast bedankt voor een reactie

          lamp
          Hela, hela... Dat ligt niet aan de Mac hoor!
          Ik werk al jaar en dag met de Mac en nooit problemen gehad om ergens dan ook een foto te uploaden.
          1. de foto met PS op de gewenste afmetingen brengen, aanscherpen, enz., bewaren als .jpg.
          2. ik laad op naar Photobucket. Er zijn nog hosting sites.
          3. hier het adres plaatsen tussen de IMG-tags.

          That's all, folks!

          (en nooit meer zeggen dat het aan de Mac ligt; da's hier bij bepaalde personen olie op het vuur!)
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: ontspiegelen in lightroom

            voor de mooiste foto's waar de spiegeling enkel in de lucht zit, kan je in PS met het kloon-gereedschap wat wolkjes bijwerken

            Comment


            • #7
              Re: ontspiegelen in lightroom

              Dat was niet de bedoeling... ik ben ook al jaren een Mac -fan en weet dit ng elke dag te waarderen !!!
              Maar zeer bedankt voor de tips , die ga ik graag uitproberen.
              bedankt

              Comment


              • #8
                Re: ontspiegelen in lightroom

                Beste

                Bedankt voor de test, ik ga dat klonen eens uitproberen !
                Op mijn blog vind je een nieuwe foto ... wel een erg moeilijke neem ik aan, om daarvan nog iets "deftig" te maken daar vrees ik voor....

                Comment


                • #9
                  Re: ontspiegelen in lightroom

                  Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
                  Beste

                  Bedankt voor de test, ik ga dat klonen eens uitproberen !
                  Op mijn blog vind je een nieuwe foto ... wel een erg moeilijke neem ik aan, om daarvan nog iets "deftig" te maken daar vrees ik voor....
                  Een bedenking die ik mij achteraf maak, het ware natuurlijk beter om te vermijden dat er reflecties op de foto komen... Een polarisatiefilter helpt dit misschien voorkomen ... maar ik zie nog niet zo direct het nut van zo'n filter, als je vanuit een rijdende bus (ongeveer 50km /u of sneller ) foto's gaat nemen... iemand ervaring met dit "oefeningen"...?

                  Bedankt

                  Lamp

                  Comment


                  • #10
                    Re: ontspiegelen in lightroom

                    voor de 2e foto kan je behalve klonen ook met tegenhouden en doordrukken een beetje oefenen

                    Comment


                    • #11
                      Re: ontspiegelen in lightroom

                      Dat is werkelijk knap gedaan...
                      Hoe heb je dit voor elkaar gekregen...? Enkele woordjes toelichten aub...?
                      Groeten

                      lamp

                      Comment


                      • #12
                        Re: ontspiegelen in lightroom

                        het onderste gedeelte van de foto is bijna helemaal gedaan met doordrukken in de schaduwen (belichting rond 10 %), af en toe ook doordrukken in de middentonen
                        maar voor de lucht kan je niet anders dan ook te klonen, maar niet met volledige dekking (dekking laten varieren tussen 20 en 70 %)
                        soms krijg je beter resultaat als je bij het klonen de modus zet op "donkerder"
                        als de overgangen met de reflectie zachter gemaakt zijn met kloon-gereedschap kan je met tegenhouden en doordrukken de tinten in de lucht wat op elkaar afstemmen

                        Comment


                        • #13
                          Re: ontspiegelen in lightroom

                          Reflecties voorkomen...ja maar ?

                          Zoals het spreekwoord zegt is voorkomen beter dan genezen... Aansluitend met dit onderwerp, had ik graag geleerd van de ervaringen van collega's en hoe zij proberen van reflecties te voorkomen...

                          Ik begrijp dat er uiteraard ontelbare situaties zijn waarin reflecties zich kunnen voordoen... maar in mijn specifieke geval zijn een aantal foto's genomen vanuit een rijdende autobus (rondreis).

                          Kan een polasarifilter hierbij een oplossing zijn...of is dit gewoon niet haalbaar om de filter te richten en ook nog een compositie te af te tasten ... zonder dat je onderwerp intussen reeds voorbij gereden werd...?

                          Wie heeft hiermee ervaring?
                          Thanks

                          Lamp

                          Comment

                          Working...
                          X