Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ondermaatse fotoafdrukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ondermaatse fotoafdrukken

    Ben het spoor kwijt met kleur-, helderheid- en contrastinstellingen. Mijn camera is een Canon 450 D die ingesteld staat op Kleurruimte: sRGB. Mijn monitorscherm is een Dell U 2410 en daarop staat ingesteld onder Color Settings: "Import color format RGB" en onder Preset Modus staat sRGB. Is dit dan een foute aanbieding van camera (sRGB) naar "Schermimport: RGB" met een "Preset modus sRGB" als scherminstelling, of hoe moet ik dat zien? Kan ik misschien beter alles instellen op RGB omwille van de grotere kleurinhoud? Mijn afdrukken achteraf zijn veel fletser dan op het scherm. Ook de helderheid van de foto's is ondermaats. Ik kan via CS 6 prachtige beelden creëren op het scherm, maar de afdrukken achteraf vallen tegen; ze zijn donkerder. Ik heb ondertussen al de originele Dell scherminstelling van de "Helderheid van 40 naar 20" teruggebracht en het "Contrast verhoogt van 40 naar 50", zodat je zou verwachten dat afdrukken toch helderder zouden zijn. Blijft de vraag: heeft er al iemand een dergelijk probleem opgelost gekregen en hoe kan ik fotoafdrukken verkrijgen zoals ik ze op het scherm heb? De fabrieksinstellingen van Dell zouden qua kleur toch correct zijn afgesteld neem ik aan.

  • #2
    Re: Ondermaatse fotoafdrukken

    Oorspronkelijk geplaatst door u4411 Bekijk bericht
    Ben het spoor kwijt met kleur-, helderheid- en contrastinstellingen. Mijn camera is een Canon 450 D die ingesteld staat op Kleurruimte: sRGB. Mijn monitorscherm is een Dell U 2410 en daarop staat ingesteld onder Color Settings: "Import color format RGB" en onder Preset Modus staat sRGB. Is dit dan een foute aanbieding van camera (sRGB) naar "Schermimport: RGB" met een "Preset modus sRGB" als scherminstelling, of hoe moet ik dat zien? Kan ik misschien beter alles instellen op RGB omwille van de grotere kleurinhoud? Mijn afdrukken achteraf zijn veel fletser dan op het scherm. Ook de helderheid van de foto's is ondermaats. Ik kan via CS 6 prachtige beelden creëren op het scherm, maar de afdrukken achteraf vallen tegen; ze zijn donkerder. Ik heb ondertussen al de originele Dell scherminstelling van de "Helderheid van 40 naar 20" teruggebracht en het "Contrast verhoogt van 40 naar 50", zodat je zou verwachten dat afdrukken toch helderder zouden zijn. Blijft de vraag: heeft er al iemand een dergelijk probleem opgelost gekregen en hoe kan ik fotoafdrukken verkrijgen zoals ik ze op het scherm heb? De fabrieksinstellingen van Dell zouden qua kleur toch correct zijn afgesteld neem ik aan.
    Hier heb ik ook jaren problemen mee gehad. Eigenlijk is de oplossing simpel maar de uitwerking kost wel enige moeite. 1) je scherm calibreren 2) een printprofiel laten maken. Om mijn scherm te calibreren gebruik ik de "X-rite i1 Display Pro" en printprofielen laat ik maken bij "marc en ciel". Bezoek zijn website eens en er gaat een ganse nieuwe wereld (in kleur!) open.

    Comment


    • #3
      Re: Ondermaatse fotoafdrukken

      bij veel afdrukcentra doen ze automatisch veranderingen aan de foto's (zit in de software) voor ze ze afdrukken....
      dit moet je eens bekijken, en indien het zo is uitvinken
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Ondermaatse fotoafdrukken

        Zilverberg, Heb Marc en siel geraadpleegd en ga nu mijn omgevingslicht op 5500 K brengen in de computerruimte met een TL verlichting zodat het schermlicht in verhouding donkerder zou worden. Maar het is mij niet te doen om zelf foto's op mijn eigen printer af te drukken, dat doe ik nooit. Maar ook als ik ze buiten bekijk zijn ze te flets. Ik laat mijn foto's altijd afdrukken bij eenzelfde afdrukcentrale op professioneel glanzend papier en de automatische kleurcorrectie vink ik uit zoals bulke 41 opmerkt.

        Comment


        • #5
          Re: Ondermaatse fotoafdrukken

          Oorspronkelijk geplaatst door u4411 Bekijk bericht
          Zilverberg, Heb Marc en siel geraadpleegd en ga nu mijn omgevingslicht op 5500 K brengen in de computerruimte met een TL verlichting zodat het schermlicht in verhouding donkerder zou worden. Maar het is mij niet te doen om zelf foto's op mijn eigen printer af te drukken, dat doe ik nooit. Maar ook als ik ze buiten bekijk zijn ze te flets. Ik laat mijn foto's altijd afdrukken bij eenzelfde afdrukcentrale op professioneel glanzend papier en de automatische kleurcorrectie vink ik uit zoals bulke 41 opmerkt.
          Indien ik een foto "kleurecht" wil dan druk ik ze altijd zelf af op mijn gecalibreerd scherm in photoshop via softproofing en met een kleurprofiel. Dan is het altijd correct. Ik ben er echt jaren mee bezig geweest om dit via een afdrukcentrale te laten doen en dit is mij nooit gelukt. Hiermee wil ik niet zeggen dat een afdrukcentrale geen "mooie" foto's kan afleveren maar als je het via een afdrukcentrale doet dan nog heb je een gecalibreerd scherm nodig en heb je het icc-profiel (kleurprofiel) nodig om te kunnen "softproofen". Indien iemand een afdrukcentrale kent waar ze met kleurprofielen werken en met meerdere papiersoorten dan zijn deze suggesties altijd welkom. De enige die ik ken en waar ik redelijk tevreden van ben is profotonet.

          Btw: een tl-lamp is echt niet aan te raden om foto's te beoordelen. Ze hebben meestal een kelvinwaarde van 4000, terwijl jij je scherm op 5500 K hebt gezet. Dit is echt wel een groot verschil. Het is belangrijk om je scherm op dezelfde waarden te calibreren dan het licht waaronder je ze wil beoordelen. Het komt er eigenlijk op neer dat je workflow van camera naar beeldscherm naar printer onder controle is en dit onder gestandariseerd licht en dit vergt enige inspanning. Eens je deze workflow in orde hebt, is er geen enkel probleem meer om kleurechte foto's te produceren en verdwijnt de frustratie. Indien je niet bereid bent om die inspanning te doen en ergens in de workflow (in de keten) af te wijken dan is er geen betrouwbaar resultaat te bereiken. Waarmee ik, zoals hierboven, niet zeg dat het geen "mooie" foto's of "mooie" kleuren kunnen zijn maar betrouwbaar kunnen ze onmogelijk zijn zonder een gecontroleerde workflow.

          Veel succes ermee!

          Comment

          Working...
          X