Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe monitor (voor printen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe monitor (voor printen)

    Ik overweeg om me een nieuwe monitor aan te schaffen.
    Ik print geregeld dus de monitor moet 99% of 100% Adobe RGB kunnen weergeven.

    Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan en heb mijn selectie al gelimiteerd tot de 2 volgende merken / modellen:

    Eizo CS2740 (27 inch, 4K, USB-C)
    Asus Proart PA329C (32 inch, 4K, USB-C)

    Het lijkt misschien vreemd dat ik kies tussen een 27 inch en een 32 inch monitor. Ik zal dat even verklaren.

    Op internetfora en in reviews lees ik enerzijds dat 27 inch met 4K perfect is, anderszijds lees ik dat 27 inch te klein is voor 4K omdat je menus in je beeldbewerker te klein zouden uitvallen en dat je een 32 inch scherm nodig hebt voor 4K.
    Ik lees dan ook nog eens geregeld dat een 32 inch scherm eigenlijk te groot is en niet lekker werkt voor editing omdat je niet het volledige scherm ineens kan bekijken, behalve wanneer je het scherm ver genoeg van je af kan zetten.

    Buiten het formaat is er nog een andere belangrijke factor.

    Ik heb jarenlang gewerkt op een NEC Spectraview PA272W Reference. Dat is een topmonitor, waarvoor alleen absoluut de beste schermen uit hun productie handgeselecteerd worden (maar de prijs is er ook naar).
    Ondanks het feit dat dit zo een topscherm is heb ik er uiteindelijk afscheid van genomen omdat het gewoon niet goed werkte in combinatie met mijn laatst aangekochte laptop, het topmodel van de HP Spectre X360 15 inch reeks met een 4K scherm.
    De monitor was niet compatibel met de Nvida grafische kaart in mijn HP laptop waardoor ik terugviel op de onboard Intel graphics van mijn laptop wat beperkingen met zich mee bracht voor de NEC monitor. DE PA272W is Quad HD (2K) scherm en mijn HP heeft een 4K scherm en op één of andere manier werkte dat niet goed, vooral omdat ik enkel het venster van het beeldbewerkingsprogramma op de monitor wil en de rest op mijn laptopscherm.

    Ik ben dus vooral bang dat ik iets gelijkaardig aan de hand zal hebben met de Eizo of de Asus.

    Heeft iemand hier ervaring met 4K op 27 inch en/ of 32 inch?
    Heeft iemand ervaring met één van de schermen die ik overweeg en dat in combinatie met een laptop met zowel onboard graphics als een grafische kaart?

  • #2
    Re: nieuwe monitor (voor printen)

    Ik heb een Asus Pro Art scherm met 29 inch diagonaal.
    Ook 4K en loopt op een Nvidea prima.
    Start wel traag op. Hij doet er toch ongeveer 10 seconden over bij de start.

    Is een erg goed scherm. Het enige minpuntje is dat ik er een dode pixel op had na een paar weken al.
    Ze willen niet ruilen want het moeten minstens 5 dode pixels zijn.

    Geen problemen op dit formaat met kleine icoontjes op 4K. Ze zijn idd niet erg groot (in photoshop bv) maar het valt best mee. Het heeft ook een voordeel dat het allemaal wat klein is. Meer plaats voor je foto.

    Een tweed minpuntje vind ik de knoppen. Die zijn niet super handig geplaatst. Echter heb je die na een goede instelling eigenlijk niet meer nodig.

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe monitor (voor printen)

      Als je op geen cent moet kijken, EIZO zonder aarzelen.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe monitor (voor printen)

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Als je op geen cent moet kijken, EIZO zonder aarzelen.
        Helaas moet ik toch naar de centen kijken ��.
        Anders ging ik waarschijnlijk kiezen tussen een Eizo CG319x en een Dell UP3218k of zoiets.
        Maar ondanks dat ik wel correcte kleuren wil afdrukken moet de monitor niet zo kleurkritisch zijn als voor bv. productfotografie waar de kleur een exacte match moet zijn. Daarom dat ik in het geval van Eizo gerust voor een CS model durf gaan ipv een CG.

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe monitor (voor printen)

          Tegenwoordig zou ik in plaats van een Dell gaan voor een Benq.
          Deze HIER
          Of indien toch genoeg fondsen, deze HIER.
          Mijn Benq heb ik gekocht bij Kamera Express in Turnhout [KLIK]
          Die van rond de € 800 is al super goed hoor, ik ben er in elk geval heel tevreden mee.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe monitor (voor printen)

            Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
            Ik print geregeld dus de monitor moet 99% of 100% Adobe RGB kunnen weergeven.
            Zeg hier eens welke printer je hebt en welk soort/merk fotopapier je gebruikt.
            De printer is al een ingewikkeld ding om een goede afdruk te verkrijgen en dan heb je nog het fotopapier waar bv bij Canson zoals ik zelf gebruik veel
            soorten papier met elk hun eigen eigenschap wat betreft het weergeven van kleur of zwart/wit/grijstinten.
            Je beeldscherm geeft licht iets wat je op fotopapier natuurlijk niet kan weergeven dus wat op je beeldscherm is te zien kan je niet 100% weergeven
            op je fotopapier.
            Zelf heb ik een cursus printen gevolgd bij Jan Torfs http://www.artenscience.nl/ en je zou er van versteld
            staan wat printen eigenlijk inhoud.

            Zelf werk in met een Eizo Color Edge CS2730 en zeer tevreden mee. Printer is een Epson P800.

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe monitor (voor printen)

              Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
              Zeg hier eens welke printer je hebt en welk soort/merk fotopapier je gebruikt.
              De printer is al een ingewikkeld ding om een goede afdruk te verkrijgen en dan heb je nog het fotopapier waar bv bij Canson zoals ik zelf gebruik veel
              soorten papier met elk hun eigen eigenschap wat betreft het weergeven van kleur of zwart/wit/grijstinten.
              Je beeldscherm geeft licht iets wat je op fotopapier natuurlijk niet kan weergeven dus wat op je beeldscherm is te zien kan je niet 100% weergeven
              op je fotopapier.
              Zelf heb ik een cursus printen gevolgd bij Jan Torfs http://www.artenscience.nl/ en je zou er van versteld
              staan wat printen eigenlijk inhoud.

              Zelf werk in met een Eizo Color Edge CS2730 en zeer tevreden mee. Printer is een Epson P800.
              Ik begrijp niet goed waarom je met die printervraag komt maar hierbij de info.
              Ik print op een Epson P800 en op Hahnemuhle en Canson fine art Baryta papier.
              Ik weet natuurlijk ook wel dat een printer met inkt werkt en niet met licht. Een printer werkt dus in CMYK.
              Van alle kleurruimten benadert de Adobe RGB ruimte het meest CMYK. Daarom dat het voor printen belangrijk is dat je je een monitor gebruikt die zoveel mogelijk van de Adobe RGB kleurruimte kan weergeven.
              Ik kalibreer het scherm en ook de printer, ik doe softproofing en proefafdrukken. Mijn klanten zijn verrukt over mijn prints. Ik zal dus wel weten wat ik doe zeker?
              Je kan trouwens overdrijven met alles. Ik print al minstens 15 jaar en altijd met de ICC profielen van Canson van Hahnemuhle. Ik maak dus zelf geen ICC profielen aan terwijl sommige 'printexperten' beweren dat je nooit topkwaliteit prints kan maken als je niet je eigen printprofielen maakt.
              Maar ik vind dat flauwe zever. Ik vergelijk dat met pixelpeepers. Die kijken ook alleen maar naar de technische kant ipv te genieten van een foto.

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe monitor (voor printen)

                Ik ben het met je eens.
                Het is niet te ontkennen dat een goede workflow bestaat uit gedegen kennis en gedegen materiaal.
                Je moet weten waarmee je bezig bent en dat lijkt mij uit uw betoog prima in orde.

                Daarom heb ik ook bewust niet gekozen voor een Eizo scherm. Ik vond de prijs net buiten proportie en het verschil in resultaat te klein. Ik kon de meerprijs niet verklaren in meerwaarde maar eerder in luxe.
                En dat laatste heb je eigenlijk niet nodig.

                Mijn Asus Pro Art scherm heeft 100% weergave voor diverse kleurruimtes waarvan AdobeRGB eigenlijk de meest gebruikte is.
                Het zal al niet veel beter worden denk ik dan.

                Ik heb er nu een tweede scherm naast gezet om te kunnen afwerken met verschillende witpunten zodat ik kan afleveren voor meer mediatypes.

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe monitor (voor printen)

                  Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                  Ik begrijp niet goed waarom je met die printervraag komt maar hierbij de info.
                  Ik print op een Epson P800 en op Hahnemuhle en Canson fine art Baryta papier.
                  Ik weet natuurlijk ook wel dat een printer met inkt werkt en niet met licht. Een printer werkt dus in CMYK.
                  Van alle kleurruimten benadert de Adobe RGB ruimte het meest CMYK. Daarom dat het voor printen belangrijk is dat je je een monitor gebruikt die zoveel mogelijk van de Adobe RGB kleurruimte kan weergeven.
                  Ik kalibreer het scherm en ook de printer, ik doe softproofing en proefafdrukken. Mijn klanten zijn verrukt over mijn prints. Ik zal dus wel weten wat ik doe zeker?
                  Je kan trouwens overdrijven met alles. Ik print al minstens 15 jaar en altijd met de ICC profielen van Canson van Hahnemuhle. Ik maak dus zelf geen ICC profielen aan terwijl sommige 'printexperten' beweren dat je nooit topkwaliteit prints kan maken als je niet je eigen printprofielen maakt.
                  Maar ik vind dat flauwe zever. Ik vergelijk dat met pixelpeepers. Die kijken ook alleen maar naar de technische kant ipv te genieten van een foto.
                  Zonder u fotografische achtergrond te kennen probeerde ik wat info te geven of te weten te komen dus bij deze ... Verder laat ik het hierbij en succes bij u verdere zoektocht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe monitor (voor printen)

                    Ik heb een BenQ (het merk is niet van belang) 31,5". 4K is zeer goed voor fotografie, maar er is een minpunt. Niet al de software is aangepast voor 4K. Bij sommige toepassingen krijg je grote knoppen en te kleine knoppen tegelijkertijd of kleine balken en grote balken. Dat wordt stillekes aan zeker opgelost.

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe monitor (voor printen)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Als je op geen cent moet kijken, EIZO zonder aarzelen.
                      Absoluut, zonder twijfelen zelfs

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe monitor (voor printen)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Absoluut, zonder twijfelen zelfs

                        grts
                        Sieg
                        ALS, als je je dat kunt permitteren, vergeet dat niet te vermelden.
                        Ik vraag me wel af in hoeverre een Eizo zoveel beter is dan een Benq.
                        Ik ga Eizo zeker niet afbreken, verre van maar ik heb absoluut niet klagen over mijn Benq en die kost stukken minder dan een goede (lees zeer dure) Eizo.
                        Ten tijde van de CRT schermen was Eizo al overroepen want nadat de mijne de geest had gegeven kocht ik een Olivetti die beter was.
                        Mijn Laatste CRT scherm was een Sony en dit was het summum bij de CRT schermen.
                        Best mogelijk dat Eizo dus een tikkeltje beter is dan Benq maar voor welke prijs hé.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuwe monitor (voor printen)

                          Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                          Ik heb een BenQ (het merk is niet van belang) 31,5". 4K is zeer goed voor fotografie, maar er is een minpunt. Niet al de software is aangepast voor 4K. Bij sommige toepassingen krijg je grote knoppen en te kleine knoppen tegelijkertijd of kleine balken en grote balken. Dat wordt stillekes aan zeker opgelost.
                          De oorzaak zal bij uw grafisch kaart liggen die geen 4K aankan. Het zal dus niet aan de software liggen.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuwe monitor (voor printen)

                            Werk zelf met een Eizo 24". Mocht ik voor een alternatief gaan dan is het Benq
                            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuwe monitor (voor printen)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              De oorzaak zal bij uw grafisch kaart liggen die geen 4K aankan. Het zal dus niet aan de software liggen.
                              Ik heb een RTX-2070S. Is deze kaart niet sterkt genoeg? Moest ik en 3xxx hebben?
                              Volgens mij zijn bepaalde softwares nog niet perfect aangepast voor 4K. De meeste zijn wel in orde, maar sommige (toch een minderheid) leveren (gedeeltelijk) kleine knoppen of balken terwijl je tegelijkertijd normale balken ziet.

                              Comment

                              Working...
                              X