Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nevel verwijderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nevel verwijderen

    Hoi,

    hier twee foto's:
    -eerste is de originele, onbewekt.
    Zoals je merkt heb ik last van nevel (nee, niet in mijn hoofd), typisch een verschijnsel bij mooi weer.

    -tweede is via via een photoshopfilter 'ge-dehazed' (en overdone).





    Beiden zijn niet goed maar ik kan niet beter (momenteel)
    Dus een oproep naar mensen die dit katje reeds eerder gewassen hebben!
    Hoe kan je dit best aanpakken?

  • #2
    Re: Nevel verwijderen

    De voorgrond is goed, dus daar moet je eigenlijk afblijven. Enkel de berg moet je verdonkeren (bv. met levels), dus je zal met een masker moeten werken. Er is geen trukje om zoiets in 1-2-3 om te toveren...

    Comment


    • #3
      Re: Nevel verwijderen

      De vraag is misschien eerder of je een natuurfenomeen in de achtergrond nog moet wegmoffelen als de voorgrond van de foto interessant genoeg zou zijn?

      Ik heb in het verleden ook wel ooit zo nevels wat weggewerkt maar ik weet niet of ik het nu nog zou doen. Het hoort gewoon bij bergen.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: Nevel verwijderen

        Beetje experimenteren. De bergen selectief (met laagmasker) verscherpen met high pass filter (radius 2), contrast van de bergen selectief (met laagmasker) verhogen (+20), brightness verlagen (-13). De nevel is dan min of meer weg, maar of de foto daarmee beter is ???

        Comment


        • #5
          Re: Nevel verwijderen

          Eventjes een verduidelijking: bovenstaande foto is niet interessant of goed, ik gebruik hem enkel als voorbeeld van de nevel.

          Comment


          • #6
            Re: Nevel verwijderen

            Probeer eens een verscherping met 70/20/10 ?

            Comment


            • #7
              Re: Nevel verwijderen

              Hallo,

              Hier even een snel probeersel. Ik raad in dit geval niet echt verscherping aan omwille van de tonnen ruis die je moeilijk kan voorkomen. Gewoon contrast verhogen is ook niet ideaal: je verhoogt de bestaande ruis en kans op kleurruis neemt toe.

              Een suggestie met instructies vind je onderaan. Let op, ideaal is finale foto niet, daarvoor zijn nog bewerkingen nodig.

              Ivm de kanaalmixer: ik heb het rode kanaal gekozen omdat hier het hoogste contrast in zit.

              groetjes,

              Kristof



              www.lookit.be

              Comment


              • #8
                Re: Nevel verwijderen

                Ik weet niet of dit op jouw geval van toepassing is, en het is misschien semi off-topic, maar wou toch even meegeven:

                Zoals je zelf al zegt is een dergelijke nevel/haze een normaal fenomeen in de zomer en in de bergen. Deze haze is vaak niet zichtbaar met het menselijke oog, maar komt op foto's/film wel tevoorschijn. Met een UV (haze) filter of een polarizer zal deze quasi onzichtbaar zijn op je foto's, wat een pak nabewerking uitspaart.

                Een UV filter kan in principe altijd op je toestel blijven zitten, iets wat heel veel mensen hier op het forum ook doen, voornamelijk als bescherming van het voorste lenselement.

                Comment


                • #9
                  Re: Nevel verwijderen

                  Bedankt voor jullie reacties, ik zal deze oplossingen eens uitproberen!

                  Comment

                  Working...
                  X