Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monitor kalibreren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monitor kalibreren

    Wie kent een goede ( goedkope ) manier om een monitor te kalibreren. Ik had mijn foto's gezien op de PC van een kameraad en ik was aardig geschrokken. De kleuren waren zeer gesatureerd ivm mijn monitor. Nu weet ik niet wie de goede instelling had. Daarom is een kalibratie aangewezen denk ik.
    Ik weet dat er zo een set bestaat waar je zo een toestel plaatst in het midden van je scherm maar dat lijkt me te duur. Is er geen andere manier ?
    Last edited by alex606; 12 juli 2010, 18:32.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

  • #2
    Re: Monitor kalibreren

    hmm ook van alles geprobeerd! zonder veel succes
    het gevolg: nief scherm (dell u2209wa ips paneel) en spider pro3
    scheelt een heel stuk, oude monitor doet dienst als 2de scherm nu, en 't is een schok als ik het verschil zie
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Monitor kalibreren

      Ik heb hem te koop zien staan voor 125€. Best veel geld maar ga hem toch aanschaffen denk ik.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Monitor kalibreren

        ik gebruik de wizard van Microsoft (als je Win7 hebt kijk je bij beeldscherm --> scherm kalibreren... en dan gewoon de wizard volgen) en de kleuren worden toch zeer goed weergegeven. Misschien ook wel belangrijk om te zeggen is dat het hier wel om een nagelnieuwe Full HD monitor gaat, wat misschien aan het kleurenschema tegoed doet.

        Comment


        • #5
          Re: Monitor kalibreren

          Oorspronkelijk geplaatst door Jens Vranckx Bekijk bericht
          ik gebruik de wizard van Microsoft (als je Win7 hebt kijk je bij beeldscherm --> scherm kalibreren... en dan gewoon de wizard volgen) en de kleuren worden toch zeer goed weergegeven. Misschien ook wel belangrijk om te zeggen is dat het hier wel om een nagelnieuwe Full HD monitor gaat, wat misschien aan het kleurenschema tegoed doet.
          HD doet niets met kleur, enkel met resolutie

          Kalibreren "op het oog" is nagenoeg onmogelijk.

          Een Spider Express kost niet heel veel (ik had hem voor 50e)...het scherm is duurder, bij voorkeur een PVA of ISP panel. Ik had geluk met mijn PVA monitor voor 60 euro tweedehands, maar vaak zijn die aardig prijzig..!
          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • #6
            Re: Monitor kalibreren

            **********
            Last edited by Guest13; 24 augustus 2010, 00:01. Reden: ********

            Comment


            • #7
              Re: Monitor kalibreren

              Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
              HD doet niets met kleur, enkel met resolutie

              Kalibreren "op het oog" is nagenoeg onmogelijk.
              nu ja, het ging er eigenlijk om dat het een nieuwe monitor was... maar idd op het oog lukt nooit 100%. De beste remedie is zoals gezegd: een kalibratie-apparaat

              Comment


              • #8
                Re: Monitor kalibreren

                Hoi, wat je ook eerst kunt doen is een visuele controle. Op de website van fotohandig.be staat in het menu onder "Kleuren Presentatie" en dan pagina "kleurenweergave" een paar eenvoudige kleur balken. Deze kun je gebruiken om je monitor in te stellen. Ik zou dit als eerste test doen. De link van deze pagina is http://www.fotohandig.be/kleurenpres...enweergave.php
                Jacques Bakker
                www.fotohandig.be

                Comment


                • #9
                  Re: Monitor kalibreren

                  *******
                  Last edited by Guest13; 24 augustus 2010, 00:00. Reden: *****

                  Comment


                  • #10
                    Re: Monitor kalibreren

                    een simpel testje om te zien hoe zeer calibratie wel nodig is...

                    Print eens een foto af, en vergelijk die eens met wat je beeldscherm toont... je schrikt je een hoedje... of bekijk eens een foto in internet explorer en een andere webbrowser (vb safari). Internet explorer trekt zich van kleuren niets aan, en je foto's zien er niet uit... safari vb geeft de kleuren wel mooi weer...

                    Groetjes
                    ----------------
                    Mijn portfolio

                    Comment


                    • #11
                      Re: Monitor kalibreren

                      ******
                      Last edited by Guest13; 23 augustus 2010, 23:59. Reden: *******

                      Comment


                      • #12
                        Re: Monitor kalibreren

                        je hebt gelijk ivm met de printer calibratie... maar 'k ging er van uit dat je een goeie fotoprinter hebt he...
                        M'n canon printertje is ingesteld op "blijf overal met je fikken vanaf"... en dan komt alles wel goed overeen met wat ik zie op m'n scherm
                        ----------------
                        Mijn portfolio

                        Comment


                        • #13
                          Re: Monitor kalibreren

                          ******
                          Last edited by Guest13; 23 augustus 2010, 23:59. Reden: ******

                          Comment


                          • #14
                            Re: Monitor kalibreren

                            Ik heb gisteren van een collega de Huey gekregen..
                            Tof dingetje, enkel had ik volgende bemerking:

                            Eerste keer apparaatje laten lopen en ik moet zeggen: ik was in shok.. ik dacht dat ik mijn scherm "op het oog" toch mooi had af kunnen stemmen, maar omg wat een groene gele zweem hing erover
                            Dus jah, apparaatje opgestart en wow, prachtig wit! Heel mooi zo!
                            Maar ik ben wie ik ben, dus nog eens dat apparaatje laten draaien (3 min erna ofzo) om nog eens te testen.
                            Het resultaat: weer iets meer een gele zweem als finished settings. Leek me raar.. Dus weer is laten draaien.. En weer iets witter..
                            Uiteindelijk dan alle licht uit en kamer pikdonker gemaakt om omgevingslicht volledig uit te schakelen. Resultaat was weer anders.. Beter wit, maar minder contrast. Dus laatste keer test gedaan, en ik kreeg weer een ander resultaat.

                            Is dat wel normaal???
                            Canon 5D2 en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Monitor kalibreren

                              Da's wat ik niet begrijp bij die exact juiste instelling van Scherpie. Een Spyder Pro calibreert en houdt daarna rekening met het omgevingslicht.
                              Eenzelfde foto overdag bij invallend licht (venster bureau) of 's avonds in de duisternis, of met de verlichting in het bureau aan gaat er elke keer iets anders uitzien.

                              Je kan wel profielen opslaan die je dan bvb. 'overdag', 'duisternis' en 'gloeilamp aan' noemt of zo. Of je kan de Spyder pro PERMANENT gebruiken, en dan meet hij het omgevingslicht en houdt de calibratie in de gaten (je ziet dan af en toe dat blauwe LEDje erop flikkeren).
                              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                              www.musicinframe.be

                              Comment

                              Working...
                              X