Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met welk programma foto's comprimeren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Met welk programma foto's comprimeren

    Ik heb een heel deel foto's op de harde schijf staan .
    Deze nemen ongeveer per foto 2 mb in
    maar ik wil ze even mailen naar een vriend
    Ik zou deze graag xwat kleiner maken in formaat
    zodat de mailbox niet overbelast word ....


  • #2
    met irfanview (= gratis)

    Comment


    • #3
      Even een vraagje dat hiermee enigszins samenhangt...

      Ik 'verklein' mijn plaatjes altijd in Photoshop. Dit doe ik door middel van afbeeldingsgrootte te wijzigen. vervolgens wil ik hem weer opslaan, maar ik wil niet het originele bestand verliezen, dus sla ik het op in een ander bestand. Dit doe ik meestal in JPEG formaat. Je kunt vervolgens kiezen uit verschillende kwaliteiten via een schuifbalk. Ik kies altijd voor maximaal (12).

      Kan ik er nu zeker van zijn dat er geen beeldinformatie verloren is gegaan bij het opslaan of moet ik het in het vervolg écht maar bij TIFF of BMP houden?

      Comment


      • #4
        Zelfs bij een compressie van 10% ziet een JPEG er nog goed genoeg uit om op een website te tonen. Meestal wordt het bestand hierdoor bijna de helft kleiner.

        Comment


        • #5
          Ik convert mijn foto's steeds met acdsee...

          Comment


          • #6
            irfanview vind ik heel goed hiervoor...
            EOS 40D + 17-55mm F/2.8 iS

            http://www.chouffke.be/

            Comment


            • #7
              Hallo!

              Hier een SUPER leek.
              Moet beroepshalve vaak foto's op internet zetten en lukt me nooit want ze zijn "te zwaar".
              Ik heb irfanview gedownmoad maar kan iemand mij zeggen hoe het juist moet?
              Thanks

              Comment


              • #8
                Heb ook een goed programma gevonden : MIR



                Zo te zien is het een gratis Multipple Image Resizer , maar je kan er ook nog meer dingen mee doen : Borders toevoegen , tekst toevoegen etc etc etc


                Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Cathy
                  Hallo!

                  Hier een SUPER leek.
                  Moet beroepshalve vaak foto's op internet zetten en lukt me nooit want ze zijn "te zwaar".
                  Ik heb irfanview gedownmoad maar kan iemand mij zeggen hoe het juist moet?
                  Thanks
                  Hallo,

                  Hier een bondige uitleg hoe het in zijn werk kan gaan.
                  Open de gewenste foto in Irfanview
                  Ga naar de Imagemenu en kies voor resize resample of druk CTRL+R
                  In dit menu kan je kiezen voor veel verschillen en veel voorkomende formaten door het aanklikken van keuzevakjes.
                  Wat héél belangrijk is dat je de verhouding Lengte Breedte steeds behoudt (Preserve Aspect ratio)
                  Na invullen OK klikken en eventueel bewaren onder een andere naam (Save As)

                  Dit is de werkwijze voor 1 foto, moet je er veel doen kan je het ook in Batch processing en een hele map omzetten naar het gewenste formaat. Indien niet duidelijk kan je me bereiken via de Email in mijn profiel.

                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Dank u zeer voor de hulp!
                    Maar blijkbaar lukt het nog niet om ze door te sturen.
                    Ze vragen foto's met een maximum "gewicht van 200kb.
                    Wanneer ik mijn foto geresized heb is hij nog altijd even "zwaar" ttz 900kb.
                    Ben ik nu echt zo een hopeloos geval?
                    In elk geval : alle verdere hulp is welkom !

                    Cathy

                    Comment


                    • #11
                      ik zal je het proberen uit te leggen maar ik heb de nederlandstalige versie dus voor het te vergemakkelijken maar je uw versie ook nederlandstalig op de met het volgende http://irfanview.tuwien.ac.at/lang/nederlands.zip. In het .zip bestand zit een readme-file die zegt wat je moet doen.

                      voor de foto kleiner te maken:

                      - start irfanvieuw, kies dan in irfanvieuw "bestand > groepsconversie/-hernoeming"
                      - selecteer in het vak rechtsboven 1 (of enkele) foto('s)
                      - daarna kies je vanonder "groepsconversie" zodat er meer mogelijkheden beschikbaar worden
                      - dan kies je "opties" waar je de opslagkwaliteit kan verlagen (waardoor het bestand kleiner wordt) en dan duw je op "ok"
                      - als je daarna nog naar "geavanceerde opties" gaat kan je de resolutie van de foto verlagen door ofwel het percentage te wijzigen ofwel door een nieuw formaat in te geven zoals bv 800x600, druk dan opnieuw op "ok"
                      - tenslotte kies je je bestemmingsmap (waar de veranderde foto's zullen terecht komen)


                      hoop dat het helpt...

                      groeten.



                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Cathy
                        Dank u zeer voor de hulp!
                        Maar blijkbaar lukt het nog niet om ze door te sturen.
                        Ze vragen foto's met een maximum "gewicht van 200kb.
                        Wanneer ik mijn foto geresized heb is hij nog altijd even "zwaar" ttz 900kb.
                        Ben ik nu echt zo een hopeloos geval?
                        In elk geval : alle verdere hulp is welkom !

                        Cathy
                        De resolutie moet wel op 72 dpi staan hé, en je doet een resample en geen resize
                        zou normaal moeten lukken anders stuur je me een mailtje met je telnr dan bel ik je op en doen we
                        de bewerking gelijktijdig
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                        Comment


                        • #13
                          Foto's kleiner maken om te verzenden??

                          Heb je Windows XP dan is het heel simpel om foto's verkleint te verzenden.Open de map met foto's.
                          Selecteer de foto's welke je wilt verzenden.
                          Links zie je bestands en maptaken.
                          Kies 'dit bestand per e-mail verzenden'.
                          selecteer alle afbeeldingen verkleinen, en verzend de foto's.

                          Zo hoef je niets te verkleinen en op te slaan op je harde schijf....
                          Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
                          http://petermaas.blogspot.com/

                          Comment

                          Working...
                          X