Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meerdere foto's tegelijk resizen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Meerdere foto's tegelijk resizen

    Hallo,
    ik zoek een manier om meerdere foto's tegelijk (automatisch) te resizen naar een vast formaat. Ik werk op dit moment met Photoshop Elements 4.0 en heb een mac (soms wel belangrijk om weten, aangezien niet alle programma's daarop draaien, zoals bv. bdresizer). Ik weet dat het kan in batch (of zoiets?) maar geen idee hoe ik dat juist moet doen... Ook de zoekfunctie helpt me niet echt verder... Is hier iemand die mij kan helpen?
    Alvast bedankt,
    Nele

  • #2
    Re: Meerdere foto's tegelijk resizen

    Het is heel simpel. Je maakt in feite gewoon een action ervoor. Dat betekent dat je eigenlijk een handeling (hier bv een foto resizen) gaat opslaan. Hopelijk weet je hoe je een action maakt, zo niet, gelieve google raadplegen.

    We veronderstellen dat je nu een action hebt. Nu moet je het volgende doen:
    File=>automate=>batch. En nu moet je bij batch gewoon een map kiezen waarin al je foto's die je wil resizen opgeslagen zijn. Klaar is kees. Hopelijk heb je wat eraan.



    groetjes,
    thesis

    Comment


    • #3
      Re: Meerdere foto's tegelijk resizen

      Een action maken is niet zo moeilijk (in Photoshop CS2, denk dat dit voor elements gelijkaardig zal zijn, maar kan dat niet bevestigen).

      1. Open een foto die je wil bewerken.
      2. Open het action-menu (ALT + F9)
      3. Kies daar nieuwe set en dan nieuwe action.
      4. Onderaan het venster van Action menu staat de record-toets aan.
      5. Voer nu alle bewerkingen uit op de foto die je wil doen.
      6. Stop het opnemen van de action (op recordertoets drukken)
      7. Sla deze op! (ook in action-venster)
      8. Nu heb je twee keuzes

      9a. Open je de foto's die je wil en klik telkens op je action om die uit te voeren.
      9b. Voor een batch uit
      10b. File-Automate-Batch
      11b. Nu kan je kiezen welke actions je op de foto's wil toepassen. Hiervoor moet je zelfs je foto's niet openen. Je kan de map selecteren.

      Hoop dat dit ietwat geholpen heeft, ik weet wel niet in hoeverre Elements en PS CS2 gelijkaardig werken of juist niet.

      grtn B
      Canon 5D / 400D + some optics...

      Comment


      • #4
        Re: Meerdere foto's tegelijk resizen

        Fantastisch! Hiermee kan ik direct verder! Ongelooflijk bedankt.
        Nele

        Comment


        • #5
          Re: Meerdere foto's tegelijk resizen

          Of toch niet... vind namelijk het action-menu niet, en de sneltoetscombinatie werkt niet... ofwel ligt dit aan het feit dat ik mac gebruik ofwel aan elements... kan iemand mij verder helpen?
          alvast bedankt!
          Nele

          Comment


          • #6
            Re: Meerdere foto's tegelijk resizen

            Je kan ook werken met irfanview(freeware).

            Je kan met irfanview nog veel meer doen dan enkel het formaat aanpassen.
            Ik vind het alleszins een handige tool ook voor diavoorstellingen mee te maken.
            Canon 400D, 60D+ canon 17-85 IS usm + Sigma 105 F2.8 Macro + canon 50mm 1.8 + canon 70-200 l IS 4.0 + Metz 48 AF1

            Comment


            • #7
              Re: Meerdere foto's tegelijk resizen

              ik zou net als Jotto Irfanview aanraden!

              eenmaal het programma is opgestart, druk je op B (File > batch), hiermee kan kan je verschillende foto's in een keer verkleinen.

              Kijk zeker ook eens bij de advanced options (als je ze gebruikt, vergeet dan niet de use advanced options vink aan te vinken ), irfanview heeft echt massa's opties.

              Comment


              • #8
                Re: Meerdere foto's tegelijk resizen

                probeer: FastStone Photo Resizer 2.4:

                Comment


                • #9
                  Re: Meerdere foto's tegelijk resizen

                  @ NeleDB aan de Mac ligt het zeker niet.Ik werk er ook mee maar gebruik wel CS .Dus of het aan Element ligt weet ik niet want ik heb dit niet.
                  en de vorige link is wel voor Windows PC gebruikers en niet voor Mac.

                  .exe is voor Windows PC

                  Comment


                  • #10
                    Re: Meerdere foto's tegelijk resizen

                    Engelse actions werken niet op een NL versie, denk ik. Zo heb ik toch al vbn genoeg meegemaakt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Meerdere foto's tegelijk resizen

                      Je hebt helemaal geen action nodig, in Photoshop Elements klik je op "Bestand", en dan zie je "Meerdere bestanden verwerken". Daarmee kan je een heleboel foto's resizen op korte tijd, je kan ook contrast, kleur en scherpte automatisch laten aanpassen (kleur laat ik nooit automatisch aanpassen, want dan zitten er meestal een heleboel blauwe foto's tussen).

                      De foto's in portret en landschap (verticaal of horizontaal gemaakt) steek ik vooraf in aparte mappen (bijvoorbeeld 600x900 en 900x600 als ik foto's bewerk voor mijn Fotopic-album), en de bewerkte foto's gaan dan in één map, dan zitten ze weer allemaal bij elkaar, en zijn ze op de juiste manier geresized.

                      Die functie gebruik ik wel alleen maar als ik héél veel foto's moet resizen (vorige zondag heb ik de foto's van de triatlon op die manier geresized, want anders zou het veel te lang geduurd hebben om die 550 foto's te bewerken).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Meerdere foto's tegelijk resizen

                        Ik resize hier 1000-en foto's per jaar om op internet te zetten en gebruik het freeware-progje Mihov Resizer (effe googlen en je bent er). Op zijn site staan trouwens nog enkele zeer handige dingen én ... allemaal gratis !
                        Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Meerdere foto's tegelijk resizen

                          en dit is voor de Mac :

                          Comment


                          • #14
                            Re: Meerdere foto's tegelijk resizen

                            als ik die batch gebruik na mijn action te maken in photoshop krijg ik steeds de melding bij het sluiten om mijn jpg kwaliteit te kiezen. Is er een mogelijkheid om dat over te slaan, want nu moet ik iedere foto OK klikken.
                            WWW.JOPIX.BE
                            Just one click away...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Meerdere foto's tegelijk resizen

                              Oorspronkelijk geplaatst door jonez Bekijk bericht
                              als ik die batch gebruik na mijn action te maken in photoshop krijg ik steeds de melding bij het sluiten om mijn jpg kwaliteit te kiezen. Is er een mogelijkheid om dat over te slaan, want nu moet ik iedere foto OK klikken.
                              ook het saven opnemen in jouw action
                              ik gebruik nu CS3 en daar kan je het via automate batch ook nog aangeven hoe ze gesaved moeten worden en dat hij dat niet telkens moet vragen, vooraleer je jouw bestanden batcht.
                              daMusic, online muziekmagazine

                              Comment

                              Working...
                              X