Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac or not

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mac or not

    Hallo allemaal,

    Ik sta voor de hartverscheurende keuze tussen een nieuwe pc of een Mac.
    Voor het grootste deel gebruik ik mijn pc voor fotobewerking en het opslaan van foto's ... Uiteraard wordt er ook een beetje gesurft, maar dat is miniem.

    Wat zouden jullie doen? Macbook of pc?

    Greetz
    Canon EOS 350 D, 15-55 kitlens, Canon EF 70-200 L, Speedlite 430EX

  • #2
    Re: Mac or not

    Oorspronkelijk geplaatst door Dirtdevil Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    Ik sta voor de hartverscheurende keuze tussen een nieuwe pc of een Mac.
    Voor het grootste deel gebruik ik mijn pc voor fotobewerking en het opslaan van foto's ... Uiteraard wordt er ook een beetje gesurft, maar dat is miniem.

    Wat zouden jullie doen? Macbook of pc?

    Greetz
    Als ik nu niet op een fotografieforum zat dan zou ik een pc aanraden die voor dezelfde specs goedkoper is dan mac. Op pc kun je dan een linux distro (bv ubuntu) kwijt en dan moet je (met uitzondering van design) niet onderdoen voor mac.

    Maar ik zit wel op een fotografieforum en vrees dat je dan met linux niet deftig photoshop (gimp mankeert nog een aantal zaken) kunt draaien. Of het is met een emulator als wine maar dat kan de performantie ook niet ten goede komen.

    Anders op dit forum eens zoeken of er anderen zijn die met linux werken!?

    Comment


    • #3
      Re: Mac or not

      Ben zelf een klein jaar geleden overgestapt naar Mac en ik ga niet meer terug. Mijn pc moet dienen voor fotobewerking, fotoopslag, mail en surfen.
      Als je windows games wil blijven spelen heb je de mogelijkheid om een dualboot-partitie te maken met windows op. Wil je Linux, kan je linux installeren, ... mogelijkheden zijn eindeloos.

      Ik zou zeggen, gaan voor de mac... hou wel rekening met de schermresoluties...
      Tenzij je de 17" MacBook pro koopt, ga je niet hoger dan 1440*900 kunnen gaan, wat een beetje spijtig is...1680*1050 vind ik persoonlijk een minimum als je grafisch bezig wil zijn...

      Hopelijk heb je hier iets aan...

      Groeten
      D.

      Comment


      • #4
        Re: Mac or not

        Oorspronkelijk geplaatst door Boke78 Bekijk bericht
        Ben zelf een klein jaar geleden overgestapt naar Mac en ik ga niet meer terug. Mijn pc moet dienen voor fotobewerking, fotoopslag, mail en surfen.
        Als je windows games wil blijven spelen heb je de mogelijkheid om een dualboot-partitie te maken met windows op. Wil je Linux, kan je linux installeren, ... mogelijkheden zijn eindeloos.

        Ik zou zeggen, gaan voor de mac... hou wel rekening met de schermresoluties...
        Tenzij je de 17" MacBook pro koopt, ga je niet hoger dan 1440*900 kunnen gaan, wat een beetje spijtig is...1680*1050 vind ik persoonlijk een minimum als je grafisch bezig wil zijn...

        Hopelijk heb je hier iets aan...

        Groeten
        D.
        Thanx voor de info!

        Nu, wat de resolutie van het scherm betreft: Als ik er een externe tft monitor op aansluit blijf ik dan ook beperkt in resolutie of ligt dit enkel aan het scherm van de macbook?

        Greetz
        Canon EOS 350 D, 15-55 kitlens, Canon EF 70-200 L, Speedlite 430EX

        Comment


        • #5
          Re: Mac or not

          Oorspronkelijk geplaatst door Dirtdevil Bekijk bericht
          Thanx voor de info!

          Nu, wat de resolutie van het scherm betreft: Als ik er een externe tft monitor op aansluit blijf ik dan ook beperkt in resolutie of ligt dit enkel aan het scherm van de macbook?

          Greetz
          Ik veronderstel dat die resolutie enkel aan de macbook ligt. Anders zou je bijvoorbeeld geen Apple Cinema display aansluiten ook niet he.
          Wel denken aan een apple DVI-to-RGB converter indien nodig.

          Comment


          • #6
            Re: Mac or not

            Indien het budget geen rem is, de macbookpro met externe Cinema 23 en extra toetsenbord werkt perfect voor mij. Ik werk al 20 jaar met Mac en ben blij dat ik eindelijk een laptop heb die zowel op verplaatsing als thuis meer dan voldoende power heeft om te werken. Surfen in de zetel, werken aan buro. Ideaal en de 15 inch is ruim voldoende, want wanneer nodig is de 15 beter te transporteren dan de 17.

            Groeten Kristof
            Website http://www.kristofpattyn.be

            a lotta canonstuff

            Comment


            • #7
              Re: Mac or not

              Ik stond ook voor de keuze tussen een nieuwe PC of mac.
              Na lang twijfelen zal het een mac worden. De iMac 20" 2.4ghz.
              Mvg Tim

              Comment


              • #8
                Re: Mac or not

                Ik zou een Mac aanraden - maar ik ben dan ook al lang mac-gebruiker...
                Als je een tevreden pc-gebruiker bent zou ik daarbij blijven, en anders... niet.
                De keuze moet je zelf maken - ik kan alleen zeggen dat je volgens mij niet teleurgesteld zult zijn als je voor een mac gaat.

                Ik zou wel een Macbook Pro nemen, geen Macbook. Of een iMac of MacPro natuurlijk als het niet draagbaar moet zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Mac or not

                  Gelukkig heb ik dit probleem niet, want ik ben allergisch aan Mac.

                  Ik weet niet of het nog zo is, maar hou er wel rekening mee, dat je als Pc gebruiker ook nieuwe software mag aanschaffen als je overstapt naar Mr Mac.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mac or not

                    Ik ben een half jaar geleden overgestapt en heb met een 24" iMac gekocht.

                    het is wel een andere mentaliteit, voordien stelde ik mijn pc's zelf samen en zat ik me uren af te vragen of ik hier 20 meer om dat onderdeel te vervangen door een ander en sneller of daar 10 eur minder van een ander merk etc.

                    In het begin had ik het moeilijk met het feit dat een imac een imac is je kiest de grootte van het scherm en voor de rest is de keuze beperkt.

                    MAAR eigenlijk is dat geen nadeel maar een voordeel, alles werkt gewoon en het is zo een verademing dat alles ook blijft werken

                    Ja je hebt minder keuze maar daardoor heb je ook minder moeite om keuzes te maken.

                    De opmerking dat je bepaalde software misschien opnieuw moet aanschaffen is wel iets waar je bij stil moet staan natuurlijk.
                    ALs je niet veel soft hebt aangekocht dan mag dat geen probleem zijn

                    Conclusie : ik moet geen pc meer hebben, mac for ever


                    PS : koop geen geheugen van apple, het is gewoon computer geheugen maar apple vraagt er veel te veel geld voor.
                    het is makkelijk genoeg om je geheugen zelf te kopen en in je mac te steken.
                    Last edited by Grf; 12 maart 2008, 12:47. Reden: memory
                    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                    like.no.other

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mac or not

                      Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
                      Ik ben een half jaar geleden overgestapt en heb met een 24" iMac gekocht.

                      het is wel een andere mentaliteit, voordien stelde ik mijn pc's zelf samen en zat ik me uren af te vragen of ik hier 20 meer om dat onderdeel te vervangen door een ander en sneller of daar 10 eur minder van een ander merk etc.

                      In het begin had ik het moeilijk met het feit dat een imac een imac is je kiest de grootte van het scherm en voor de rest is de keuze beperkt.

                      MAAR eigenlijk is dat geen nadeel maar een voordeel, alles werkt gewoon en het is zo een verademing dat alles ook blijft werken

                      Ja je hebt minder keuze maar daardoor heb je ook minder moeite om keuzes te maken.

                      De opmerking dat je bepaalde software misschien opnieuw moet aanschaffen is wel iets waar je bij stil moet staan natuurlijk.
                      ALs je niet veel soft hebt aangekocht dan mag dat geen probleem zijn

                      Conclusie : ik moet geen pc meer hebben, mac for ever


                      PS : koop geen geheugen van apple, het is gewoon computer geheugen maar apple vraagt er veel te veel geld voor.
                      het is makkelijk genoeg om je geheugen zelf te kopen en in je mac te steken.
                      Een onderwerp dat ook voor mij nabij komt.
                      De 24" imac zag er interessant uit. Mede omdat die PC bak met het bijkomdende geluid dan van het bureau verdwenen is (is ook wat waard).

                      Omdatg Apple voortaan intel heeft, is het toch ook mogelijk om Win XP te blijven draaien?
                      Of anders, kan een update naar CS3 voor mijn CS2 creative suite ook van windows naar mac?
                      Dat zou dan de drempel enorm verlagen.

                      Maar, als er winXP op een imac gedraaid zou worden, heb je dan weer te maken met de calibratie van je scherm (wat bij mac software zelf niet nodig is/was/zou zijn?)

                      Of toch beter uit zijn met een een echte power mac, met als nadeel dat je weer een bak op je bureau krijgt)?
                      meer over mijn fotografie is te vinden op
                      http://www.nandoonline.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mac or not

                        en je moet natuurlijk geen kosten maken voor een antivirus programma.
                        vrienden (de man) heeft laatst ook een iMac gekocht en wil nooit meer terug
                        Zijn vrouw werkt nog op een pc maar wil dat die zo vlug mogelijk stuk is want dan wil ze ook een mac .
                        Ik heb hen zeker niet beinvloed maar die man werd gewoon jaloers toen wij hier samen met photoshop bezig waren

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mac or not

                          Ik maak PCs zelf naar m'n persoonlijke specs dus geen Mac voor mij.

                          (maar de PC-Mac discussie is al een hele oude en soms heel levendige.....)

                          Karel

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mac or not

                            Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                            Omdatg Apple voortaan intel heeft, is het toch ook mogelijk om Win XP te blijven draaien?

                            Maar, als er winXP op een imac gedraaid zou worden, heb je dan weer te maken met de calibratie van je scherm (wat bij mac software zelf niet nodig is/was/zou zijn?)

                            Of toch beter uit zijn met een een echte power mac, met als nadeel dat je weer een bak op je bureau krijgt)?
                            Je kan er idd windows op blijven draaien, maar dat zou een beetje stom zijn aangezien het bij een Mac niet alleen om het design gaat, maar vooral om het degelijke en aangename OS. Voordeel is wel dat je geleidelijk kan overschakelen.
                            Mocht je Mac OS X op een PC kunnen draaien dan zou ik geen moment twijfelen: ik zet het meteen op een lelijke PC en schuif die mooi onder het bureau.. En daarmee heb je meteen ook een antwoord op het bak-vraagstuk..

                            Wat die calibratie betreft: ik snap niet goed wat je bedoelt - in elk geval is het niet zo dat je een Mac niet moet calibreren. Zo goed zijn ze nog niet..

                            Overschakelen van een windows- naar een Mac-licentie bij upgrade kan wel dacht ik, maar dat zou je 's bij adobe moeten checken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mac or not

                              Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                              Mocht je Mac OS X op een PC kunnen draaien dan zou ik geen moment twijfelen: ik zet het meteen op een lelijke PC en schuif die mooi onder het bureau.. En daarmee heb je meteen ook een antwoord op het bak-vraagstuk..
                              Natuurlijk kan dat, wist je dat niet???
                              Maar geef mij maar Open Software onder VM: Linux. Gratis.

                              Karel

                              Comment

                              Working...
                              X