Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac of Windows PC, en wat dan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mac of Windows PC, en wat dan?

    Mag ik jullie nog eens lastig vallen?
    Ik ga binnenkort dus mijn vroegere hobby nieuw leven inblazen.
    Een plaatsje in de HOF met een van mijn probeerseltjes onlangs heeft me alleen maar meer zin gegeven.
    Ik moet wel terug in zowat alles investeren: nieuwe camera/lens, maar ook computer om fotobewerking mee te doen.
    Ik heb nu een 'vintage' iMac met 27" scherm die al lang niet meer compatibel is met de recente versies van zowat alle softwarepaketten.
    Nu vraag ik me af of ik bij Apple ga blijven, of toch de stap naar Windows ga zetten.
    Een nieuwe iMac 24" M1 zou voor de hand liggen.
    Anderzijds denk ik dat ik goedkoper af ben met een degelijke PC met afzonderlijk scherm (24 of 27").
    Ik hoor graag jullie idee hierover... Wat zijn vereisten voor PC, welk scherm raden jullie aan? Zie ik iets over het hoofd?
    Werken alle fotobewerkingspaketten (Photoshop vooral dan) hetzelfde in beide versies?

    Alvast dank.

    (Als dit bericht hier niet op de juiste plaats staat, laat het weten en ik verplaats het.)
    Last edited by Xcram; 5 december 2022, 16:24.
    :: Canon EOS 30D :: EF 24-105L f:4 (defect) ::

  • #2
    Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

    Dit wordt een discussie over het geslacht der engelen.

    Doe mij maar een Windows Desktop PC alvast. Met een apart scherm. Ik heb een MSI Prestige PS341WU, vrij duur, maar zit er ook elke dag 10 uur naar te kijken.
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

    Comment


    • #3
      Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

      Waarom niet een fatsoenlijke laptop + extern scherm, eender os rekening houdende met wat de systeem vereisten van de software zijn die je wilt gaan gebruiken.

      Comment


      • #4
        Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

        Idd, een discussie over engelen....

        Zelf ben ik een koude minnaar van Apple.
        Maar toegeven dat het spanningsveld tussen windows en apple de laatste tijd pakken minder geworden is dan pakweg 15 jaar geleden.

        Thuis werk ik met Windows systemen en op het werk met Apple.

        Zelf ben ik ook informaticus met 40 jaar ervaring. Ik heb het nooit echt gehad voor Apple en nu nog steeds niet.
        Sorry voor mijn ongenuanceerde mening. Ik blijf Apple een inferieur product vinden. Vooral het besturingssysteem dan. De ontwikkeling van Windows staat gewoonweg super veel verder.
        Maar dat is mijn mening en je moet het er niet eens mee zijn.

        Toch is niet alles gezegd.
        Als je al gebruiker was van Apple dan is het wel meer logisch dat je opnieuw die richting uit gaat.
        Appel is ook eigen hardware. En die is wel heel erg goed. Ze selecteren heel bewust het betere materiaal om hun producten te bouwen.
        En ze weten echt wel wat ergonomie en design is.

        Dat kan niet altijd gezegd worden van Windows systemen.

        Je moet appelen met appelen vergelijken.
        Een feit is dat windows systemen beantwoorden aan het principe van de vrije markt.
        Zonder twijfel de beste koop is daar te doen. Beter van prijs en mits wat zoeken heel erg goed materiaal in te vinden.
        Meer keuze ook.

        Anderzijds, bij Apple, alles is kant en klaar. Geen zorgen en over weinig na te denken. Bestaat in Windows systemen ook trouwens. Ik denk dan aan merken zoals MSI,...

        Dus ja, het zijn maar meningen en gedachten....
        Goed overwegen, wikken en wegen....

        Comment


        • #5
          Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

          Bij mij kan het er niet in dat je met een oud OS geen nieuwe software kunt gebruiken.
          Op een Windows 11 draait hier nog een Adobe Creative Suite 6 Design & Web Premium zeer vlot.
          Dus qua OS is Windows meer dan een stap voor want dat Adobe pakket draaide voor het eerst onder Windows 7 Ultimate 64BIT en nu dus onder Windows 11 Pro 64BIT
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

            Voor mij is het Apple Macintosh sinds 1987. Geen enkele van mijn Macs heeft ooit een computervirus gehad en een antivirusprogramma wordt nog steeds niet aanbevolen voor MacOS. Voor mij zegt dat genoeg.


            (Ik heb een aantal jaren ook Mac-initiatie gegeven (echte beginners dus). Mijn raad was altijd: "Koop de computer die je beste vriend/buur/broer of welke goed bereikbare kennis ook heeft". Zeker als beginnende computeraar zul je vroeg of laat hulp moeten zoeken)
            Last edited by LesC; 6 december 2022, 12:20.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

              Sinds 10 jaar de omschakeling gemaakt van een Windhoos computer naar een Mac Pro.
              Nog geen seconde spijt van gehad.
              De iMac M1 is zeker een aanrader..

              Groeten,
              Raf
              Instagram

              Comment


              • #8
                Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                Oorspronkelijk geplaatst door Raf Raeymaekers Bekijk bericht
                Sinds 10 jaar de omschakeling gemaakt van een Windhoos computer naar een Mac Pro.
                Nog geen seconde spijt van gehad.
                De iMac M1 is zeker een aanrader..

                Groeten,
                Raf
                Heb ook de omschakeling gemaakt van windows naar IMac M1 ... wat een verademing...
                nikon coolpix s9100

                Comment


                • #9
                  Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                  Op zo'n moment mis ik toch wel het duimpje in dit forum.

                  Zo eentje, maar dan wat kleiner en discreter...

                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                    PS en andere RAW en fotobewerking programma’s draaien evengoed op Win als op MAC.

                    Aan te raden voor beide systemen 16GB ram en 512GB opslagruimte (SSD). Krachtige videokaart, AI (artificiële intelligentie) doet meer en meer zijn intrede en maakt gebruik van de rekencapaciteit van de video kaart. Kan grote verschillen geven.
                    Processor voor PC een I7 minimum 10 generatie (8 core) Voor AMD processors heb ik geen idee maar zullen hier wel mensen zijn die je daarbij kunnen helpen.
                    Voor scherm zou ik eens kijken naar BENQ, 4k scherm is niet aan te raden voor fotobewerking, HD is voldoende voor 24 inch

                    Volgende is subjectief en kan aangepast worden maar kan toch al helpen in je keuze.

                    Uitzicht design: MAC
                    Gebruikersgemak installatie: MAC
                    Prijs/kwaliteit PC
                    Flexibilitiet/uitbreidbaar : PC
                    Video (kaart) :PC
                    Input/output: PC
                    Snelheid (performance): min of meer gelijk afhankelijk van PC config en vooral voor aantal toepassingen bepaalt door video kaart. (vrije keuze bij PC)
                    www.polartha.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                      Zelf onlangs terug een macbook air m1 gekocht en heel tevreden mee. Maar deze keuze zal vooral over jouw persoonlijke voorkeur gaan.
                      Ben je het gewoon om windows os te gebruiken of heb je toch vooral ervaring met mac os?
                      Sta je open voor een laptop ipv een desktop?
                      In welke prijsrange kijk je?
                      Ik neem aan dat je het in het begin alleen als hobby wilt gebruiken en geen geld mee gaat verdienen. Dan heb je niet het 'top' materiaal nodig (toch niet direct). Neem je tijd ervoor en je kan nog uitbreiden met de tijd. Ook geld dat je bvb niet in een scherm zou steken, kan je weer in een lens steken.

                      Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                      Volgende is subjectief en kan aangepast worden maar kan toch al helpen in je keuze.

                      Uitzicht design: MAC
                      Gebruikersgemak installatie: MAC
                      Prijs/kwaliteit PC
                      Flexibilitiet/uitbreidbaar : PC
                      Video (kaart) :PC
                      Input/output: PC
                      Snelheid (performance): min of meer gelijk afhankelijk van PC config en vooral voor aantal toepassingen bepaalt door video kaart. (vrije keuze bij PC)
                      Lijkt mij een goede vergelijking, maar is natuurlijk ook afhankelijk in welke prijsrange je gaat vergelijken.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Bij mij kan het er niet in dat je met een oud OS geen nieuwe software kunt gebruiken.
                      Op een Windows 11 draait hier nog een Adobe Creative Suite 6 Design & Web Premium zeer vlot.
                      Dus qua OS is Windows meer dan een stap voor want dat Adobe pakket draaide voor het eerst onder Windows 7 Ultimate 64BIT en nu dus onder Windows 11 Pro 64BIT
                      Ik denk dat het een correctere vergelijking is dat je de nieuwste photoshop niet meer kunt draaien op een windows 7. (ipv de oude photoshop op de nieuwste os)
                      Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                        Even opmerken dat je de Apple Macintosh als Mac spelt. MAC=Media Access Control (address)
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                          Super content al met al deze reacties.
                          Mac-gebruikers, het blijft toch een soort verbondenheid, niet?

                          Ik ga aan de hand van een aantal tips hierboven al eens rondkijken.
                          Ik houd jullie op de hoogte.

                          Dankjewel allemaal!
                          Dat duimpje zou hier inderdaad van pas komen ;-)
                          :: Canon EOS 30D :: EF 24-105L f:4 (defect) ::

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                            Oorspronkelijk geplaatst door guidomarree Bekijk bericht


                            Ik denk dat het een correctere vergelijking is dat je de nieuwste photoshop niet meer kunt draaien op een windows 7. (ipv de oude photoshop op de nieuwste os)
                            En zeg me nu eens waarom we nog een Windows 7 zouden gebruiken?
                            Windows 10 is gratis.
                            Maar voor we verder eventueel zouden discussiëren, mag ik vragen of jij ooit met Windows gewerkt hebt?
                            Ik heb een Mac Pro desktop gehad, die grote zeer zware aluminium toren met xeon cpu, mijn echtgenote een Imac en een Ipad.
                            Beiden zijn we snel terug gekeerd naar Windows.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mac of Windows PC, en wat dan?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              En zeg me nu eens waarom we nog een Windows 7 zouden gebruiken?
                              Windows 10 is gratis.
                              Maar voor we verder eventueel zouden discussiëren, mag ik vragen of jij ooit met Windows gewerkt hebt?
                              Ik heb een Mac Pro desktop gehad, die grote zeer zware aluminium toren met xeon cpu, mijn echtgenote een Imac en een Ipad.
                              Beiden zijn we snel terug gekeerd naar Windows.

                              Hey Red Falcon,
                              Ja, ik werk constant met Windows voor het werk. Ik ben geen Apple promoter of "extreme" fanboy, maar vind het wel mooie apparaten met een gebruiksvriendelijke OS (persoonlijke mening ). Momenteel alleen in het bezit van een macbook air M1, daarnaast android gsm, windows laptop op werk en ook heel lang voor persoonlijk gebruik.

                              Het ging mij meer om de verwoording die je gebruikte:
                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Bij mij kan het er niet in dat je met een oud OS geen nieuwe software kunt gebruiken.
                              En dan dit voorbeeld geeft, waar je eigenlijk omdraait wat je hierboven zegt.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Op een Windows 11 (Nieuwe OS) draait hier nog een Adobe Creative Suite 6 Design & Web Premium (oude software) zeer vlot.
                              Zeker doelend op de opmerking van de threadstarter leek mij dit niet relevant:
                              Oorspronkelijk geplaatst door Xcram Bekijk bericht
                              Ik heb nu een 'vintage' iMac met 27" scherm die al lang niet meer compatibel is met de recente versies van zowat alle softwarepaketten.
                              Daarom mijn opmerking dat de nieuwste photoshop (nieuwe software) ook niet zou draaien op windows 7 (oude OS) zowel als op de 'vintage' iMac (oude OS). Daarnaast kan ook niet elke computer die windows 7 draait zomaar naar windows 10 toch? Daar zitten ook beperkingen op qua grafische kaart, processor, ... dat je minimum nodig hebt om dit (fatsoenlijk) te draaien.

                              Verbeter mij indien ik fout ben en anders probeer ik het uit te klaren in PB, zonder deze thread over te nemen
                              Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

                              Comment

                              Working...
                              X